11.07.2001 00:00

Québec

Současná québecká dramatika

Od konce šedesátých let se dramatická tvorba v Québecu vyvíjí velmi intenzivně. Divadlo, spolu s psaním textů populárních písní je zde jedním z hlavních způsobů kulturního vyjádření.
Většinu her lze interpretovat jako hledání identity, nebo přesněji jako pokus o definici kolektivní a národní identity. Přesto nelze sledovat québeckou dramatiku z jednoho úhlu. Formy a témata, které zahrnuje, jsou často protikladné. Jedním z hlavních tematických proudů je krize rodiny 20. století, konflikt mezi osobními potřebami a vášněmi jednotlivce a zájmy rodiny, jak se projevuje v tvorbě Michela Treblaye. Michel Marc Bouchard se soustřeďuje na postavy nalézající svá místa ve společnosti prostřednictvím emočních vztahů (Múzy sirotků, Velké horko). Neschopnost komunikovat a problémy mezilidských vztahů jsou dalším z častých témat (viz Larry Tremblay Hodina anatomie) V poslední době se objevují hry zabývající se revoltou a otázkami hodnot současné společnosti. Většinou nepřistupují k politice přímo, nepopisují jednotlivé ideologie, ale zdůrazňují protiklady současné společnosti posedlé penězi a úspěchem. Někteří z dramatiků narozených mimo Québec těží ve své práci ze zkušenosti emigrantů.
Mnozí ze zmíněných autorů (např. Michel Tremblay) svou tvorbou prověřují nové možnosti v práci s formální složkou textu. Experiment s formou, strukturou a jazykem je jedním z hlavních trendů současné québecké dramatiky.
Samotný fakt, že québecká dramatika, třebaže je součástí severoamerické dramatiky, je psaná francouzsky, poukazuje na to, že se jedná o jedinečný vztah k dějinám a okolnímu světu. Ve společnosti tak kulturně mladé má dramatik privilegovanou a důležitou roli popisovat a interpretovat současnost. Právě ta nutnost dává québecké dramatice její význam a hodnotu.

Z textu Paula Lefebvra Mapovaní eklektické divadelní scény

 

ROBERT BELLEFEUILLE

Herec, režisér, dramatik. Vystudoval Univerzitu v Ottawě a Konzervatoř dramatických umění v Québecu. Od roku 1983 pracuje v THEATRE DE LA VIEILLE, kde je dnes hlavním uměleckým ředitelem. Jeho hra pro děti Nos, založená na Gogolově povídce, dostala několik ocenění.

LE NEZ (Nos)

Napsáno ve spoluprácí s Isabelle Cauchy
Žánr: hra pro děti
Délka: 55 minut
Obsazení: 18 postav (10 žen, 8 mužů); hrají 2 ženy, 2 muži a 11 loutek

Jedno rána nachází holič Ivan nos ve své briošce. Ve stejnou dobu se na druhé straně vesnice budí profesor Nicolas a při pohledu do zrcadla s hrůzou zjišťuje, že jeho nos zmizel. Le Nez je komedie o světě, v němž ženy zjišťují, jak neodolatelní jsou muži bez nosu, chudák holič se ocitá v kolotoči policejních výslechů a nos má odvahu stát se kabaretním zpěvákem.

LA MACHINE A BEAUTE (Stroj krásy)

Žánr: hra pro děti
Délka: 1 hodina
Obsazení: 2 ženy, 3 muži

Polovina obyvatel vesnice není spokojená s tím, jak vypadá. Přichází Albert Hammer, vynálezce stroje krásy, z nějž vesničané sice vycházejí krásní, ale všichni vypadají stejně, což během chvíle způsobí ve vsi neuvěřitelný chaos.

 

YVAN BIENVENUE

Básník, dramatik, herec a lektor. Vystudoval Národní divadelní školu v Québecu, je jedním ze zakladatelů THEATRE URBI ET ORBI v Montrealu a vydavatelství DRAMATURGES EDITEURS orientovaného na současné drama. Jeho hra Nevyřešené spory dostala v roce 1997 cenu Governor General's Award.

REGLEMENT DE CONTES (Nevyřešené spory)

Délka: 1 hodina 15 minut
Obsazení: 2 muži, 1 žena

Stéphane se dostane do konfliktu se skinheady, kteří právě ničili židovský hřbitov. Utíká a ukrývá se u Bessie, své černé přítelkyně. Tam se snaží pochopit nejen rasovou nenávist, ale i svůj vztah k Bessie.

 

MICHAL MARC BOUCHARD

Vystudoval divadlo na Univerzitě v Ottawě. Napsal na 25 her, za něž získal mnoho ocenění, jeho texty jsou přeloženy do devíti jazyků. Inscenace her Lilie a Múzy sirotků dostaly 9 cen Jesse Richardsona.

LES MUSES ORPHELINES (Múzy sirotků)

Délka: 1 hodina 30 minut
Obsazení: 3 ženy, 1 muž

Osaměla vesnice v Québecu v roce 1965. Tři sestry a bratr se setkávají po mnoha letech, očekávají návrat matky, která je opustila poté, co se otec nevrátil z 2. světové války. Zatímco čekají, konfrontují se s minulostí a rodinným tajemstvím. Starší sourozenci měnili historii rodiny, aby chránili nejmladší sestru. Právě ona je po letech přinutí smířit se s pravdou.

LES GRANDES CHALEURS (Velké horko)

Délka: 1 hodina 45 minut
Obsazení: 6 žen, 8 mužů

Gisele, padesátiletá vdova, se zamiluje do dvacetiletého delikventa. Bere ho sebou na chatu, kde se najednou objevují její dvě už dospělé děti a dotěrný soused. Ve vzájemné konfrontaci odhalují svá osobní tajemství.

 

SERGE BOUCHER

Dramatik, herec, lektor.

NATURES MORTES (Zátiší)

Délka: 2 hodiny 30 minut
Obsazení: 1 žena, 2 muži

V patnácti letech utíká Stéphane od násilí v rodině a ukrývá se u souseda, starého mládence. O šest let poději se v tomtéž bytě snaží utěšit Diane, kterou právě opustil přítel a která se musí sama vyrovnat s nevyléčitelnou nemoci. Zátiší jsou tři variace na téma vášně, osamělosti a neschopnosti komunikace.

 

PAN BOUYOUCAS

Spisovatel, novinář, dramatik. Jeho divadelní a rozhlasové hry získaly mnoho ocenění. Hra Divided we stand se stala nejhranější inscenací divadla Toronto's Canadian Stage.

LE CEF-VOLANT (Papírový orel)

Délka: 1 hodina 30 minut
Obsazení: 1 žena, 2 muži

Třicet let se Dimitri, obchodník potravinami řeckého původu, snažil finančně zajistit svou rodinu. Jednoho dne nechává všechno a odchází na střechu pouštět papírového draka tak, jak to dělal, když byl dítě v Řecku. Jeho žena ho nadarmo prosí, aby šel dolů. Přicházejí syn, bratr a na konec i sousedka která už nemůže snášet hluk, který dělají.

 

JEAN MARC DALPE

Vystudoval divadlo na Univerzitě v Ottawě a na Konzervatoři dramatických umění. Už jeho první hra mu přinesla ocenění Governor General's Award. Hra Eddy dostala cenu listu Ottawa Daily.

EDDY

Délka: 2 hodiny
Obsazení: 1 žena, 6 mužů

Eddy, bývaly boxer, pracuje jako trenér a vede malou hospodu ve východní části Montrealu. Jednoho dne ho navštíví synovec Vic, který se chce stát "profíkem". Eddy je hra o úspěchu, snech a ceně, která se za ně musí zaplatit.

 

DANIEL DANIS

Jeho dramatický debut CELE-LA byl oceněn Governor General's Award a byla označen za nejlepší hru roku. Druha hra Kámen a popel dostala první cenu na Mezinárodním festivalu v Maubeuge ve Francii a byla označena nejlepší hrou roku na SOIREE DES MASQUES v Montrealu.

CANDRES DE CAILLOUX (Kámen a popel)

Délka: 2 hodiny
Obsazení: 2 ženy, 2 muži

Kámen a popel je sérií monologů O'Claytona, jehož žena byla brutálně znásilněna a zabita. Se svou jedenáctiletou dcerou Laourou se stěhuje na vesnici, kde se snaží zapomenout na tragedii tím, že opravuje starý rodinný dům a vyklízí sklep plny kamení. Úspěšně se vyhýbá kontaktům s lidmi, dokud se jednoho dne neobjeví Schirley.

 

CAROLE FRECHETTE

Herečka, kritička a dramatička. Vystudovala herectví na Národní divadelní škole. Hra Čtyři smrti Marie byla oceněna Governor General's Award v roce 1995.

LES QUATRE MORTS DE MARIE (Čtyři smrti Marie)

Délka: 1 hodina 45 minut
Obsazení: 2 ženy 3 muži

Marie chtěla sepsat dobrodružství Mary Simpsonové, chtěla mít čtyři syny a čtyři dcery, chtěla jít pěšky až k Tierra del Fuego. Chtěla… Ale namísto toho prodávala levné boty v ulici Mount Royal, psala rozzlobená slova po zdech, smála se u televize a hodně spala. Ve čtyřech částech, z nichž každá je inspirovaná jiným žánrem, sledujeme cestu Marie ode dne, kdy opustila školu, až do doby, kdy se po mnoha letech ocitá sama ve člunu uprostřed moře.

 

ALAIN FOURNIER

Herec, lektor, dramatik. Vystudoval Konzervatoř dramatických umění v Montrealu. Na Univerzitě v Montrealu učí na divadelní katedře.

JUSQU'AUX OS! (Do kosti!)

Žánr: hra pro děti
Délka: 1 hodina
Obsazení: 2 ženy, 1 muž

Jeden teenager, jehož rodiče odcestovali, pozve na dva měsíce dvě kamarádky. Spolu se učí toleranci a společnému životu. Zatímco on se snaží definovat, jaký chce být až dospěje, jedna z dívek se snaží zápasit se svou nejistotou a materialismem a druhá, která byla adoptovaná, se chce usmířit s rodiči, kteří ji opustili.

 

LARRY TREMBLAY

Herec, dramatik a režisér. Učí herectví na Univerzitě v Montrealu.

LECON D'ANATOMIE (Hodina anatomie)

Délka: 1 hodina 45 minut
Obsazení: 1 žena a 1muž nebo loutka

"Tohle je můj manžel", říká Martha na začátku hry a ukazuje na svého muže, jako by byl předmět studie. I když se ve hře vyjadřuje jen jedna postava, nemusí to nutně byt inscenace pro jednoho herce. Zatímco Martha vypraví příběh ztracené lásky a neúspěšného manželství, její manžel Pierre je neustále přítomný. Může ho hrát herec anebo loutka.

 

MICHEL TREMBLAY

Nejznámější dramatik Québecu. Jeho hry jsou přeloženy do mnoha jazyků, získal mnoho cen. V roce 1987 francouzský literární magazín Lire uvedl jeho hru LES BELLES-SOEURS (1972) mezi 49 ideálními hrami od antiky po současnost.

MARCEL POURSUIVI PAR LES CHIENS (Psi honí Marcela)

Délka: 1 hodina 40 minut
Obsazení: 4 ženy, 1 muž

V roce 1953 je Marcelovi patnáct. Jeho sestra Therese - alkoholička je vdaná za člověka bez práce a hrdosti. Ve světe, v kterém žije Therese, v levných nočních klubech, nachází Marcel málo útěchy na útěku před halucinacemi, které ho pronásledují. Jeho fantazie a potom i šílenství jsou pro něj jediná možnost útěku.

Informace:
Centre des auteurs dramatiques (CEAD), 3450, St-Urbain, Montreal, Québec, Canada H2X 2N5, tel: 514 / 288 33 84, Fax: 514 / 288 70 43, e-mail: cead@cead.qc.ca, http://www.cead.qc.ca

Na adrese http://www.cead.qc.ca je k dispozici download úplného katalogu québeckých her a texty her v angličtině. Katalog je rovněž k dispozic k prezenčnímu studiu i v knihovně DÚ.

Zpracovala Sodja Zupanc

Autor článku: redakce