Rezidenční program Centra současné dramatiky – Sezóna 2010/2011
Rezidenční program je jednou z hlavních programových linií projektu Centra současné dramatiky, které jako svůj hlavní projekt realizuje Divadlo Letí ve spolupráci se svými partnery.
Základním principem je poskytnout rezidentům (dramatikům, režisérům atd.) takové
zázemí, aby mohli po nějaký čas, ideálně pak po jednu sezónu, v úzké spolupráci s divadlem a konkrétním inscenačním týmem vyvíjet text a jeho následnou inscenaci.
Nedílnou součástí rezidence je také umělecké zázemí – úzká spolupráce s dramaturgií, případně možnost workshopů s herci apod. V kontextu českého divadla se jedná o program ojedinělý, který je však srovnatelný s běžnou praxí v zahraničí (např. rezidenční programy v Německu nebo v divadle Royal Court Theatre ve Velké Británii).
Rezidenční program CSD v sezóně 2010/2011 byl vyhlášen pro české a slovenské autory, kteří se do programu mohli přihlásit na základě podrobné synopse, případně ukázky zamýšlené hry. V sezóně 2010/2011 si dramatici mohli zvolit mezi třemi divadly, která byla do rezidenčního programu zahrnuta – Divadlo LETÍ v koprodukci se Švandovým divadlem (projekt Hyde Park), HaDivadlo Brno a Divadlo Na zábradlí v koprodukci s Divadlem LETÍ.
Do rezidenčního programu 2010/2011 se přihlásilo cekem 25 dramatiků.
V každém z divadel následně proběhl užší výběr autorů, kteří byli vyzvání k dalšímu propracování synopse přihlášené hry.
V užším výběru pro jednotlivá divadla se umístili tito autoři:
- Divadlo LETÍ a Švandovo divadlo (projekt Hyde Park)
- Helena Eliášová: Cyberlove
- Roman Sikora: Zpověď masochisty
- HaDivadloBrno
- Zdeněk Jecelín: Padlí andělé
- Anna Saavedra: Matičky – pohyblivé ghetto
- Divadlo Na zábradlí a Divadlo LETÍ
- Daniela Fischerová: Spolu
- Jan Kačena: Místopis
- Zdeněk Jecelín: Padlí andělé
- Helene Eliášová: Cyberlove
V průběhu jednání zástupců Divadla Letí a jednotlivých divadel byli nakonec pro sezónu 2010/2011 vybráni tito rezidenti:
Divadlo LETÍ a Švandovo divadlo (projekt Hyde Park)
Pro jeden z dílů projektu Hyde Park, který vzniká ve spolupráci Divadla LETÍ a Švandova divadla byl vybrán rezident Roman Sikora s projektem hry Zpověď masochisty. Jedná se o politicky nekorektní z převážné většiny monologickou hru, která zpracovává téma masochismu v jeho nejširších možných kontextech a pohrává si se záměrnou dekonstrukcí jazyka. Práce na textu v rezidenčním programu začaly v polovině října 2010, inscenace měla premiéru 26. ledna 2011 ve Studiu Švandova divadla.
Vzhledem k tomu, že i druhá autorka z užšího výběru přinesla zajímavé téma, zapojila se také ona do rezidenčního programu. Helena Eliášová vytvořila ve spolupráci s Divadlem LETÍ hru Cyberlove, která byla uvedena ve formě scénické skici v rámci projektu 8@8 v prosinci 2010 ve Studiu Švandova divadla.
Roman Sikora (* 3. července 1970, Třinec), současný český dramatik a novinář, absolvoval na Divadelní fakultě JAMU obor činoherní dramaturgie v ateliéru prof. Bořivoje Srby. V současné době žije v Praze, kde pracuje jako redaktor Deníku Referendum. Jako divadelní kritik dále spolupracuje s Lidovými novinami, Českým rozhlasem 3 Vltava a časopisem Svět a divadlo. Za hru Smetení Antigony obdržel roku 1997 2. cenu v dramatické soutěži Ceny Alfréda Radoka.
Helena Eliášová (1987, Praha) je studentkou oboru dramaturgie na DAMU. Věnuje se prozaické a dramatické tvorbě a experimentům s formou. Tematicky se zaměřuje na problematiku člověka v dnešním přetechnizovaném světě a na menšiny a subkultury – zabývá se např. homosexualitou. V roce 2007 získala za text Metal4ever ocenění v dramatické soutěži Zlatá divadelní žába, reflektující problematiku rovných příležitostí žen a mužů. Hru uvedlo divadlo Letí v rámci cyklu 8@8 v režii Daniela Špinara. Mimo to je autorkou politické satiry Na (d)ně!, divadelních her Hustler4U, Poslední večírek, Tentazione a rozhlasových her Jako za živa a Pátek o desáté.
HaDivadlo Brno
Rezidentní autorkou pro sezónu 2010/2011 byla se stala Anna Saavedra a její připravovaná hra Matičky – pohyblivé ghetto, která se nekonformním a kritickým způsobem věnuje tématu mateřství. Vývoj textu započal v prosinci 2010 a bude probíhat až do června 2011, kdy bude výsledný dramatický tvar představen ve formě scénické
skici. Na textu s autorkou spolupracuje dramaturgyně Marie Špalová, dramaturg
Jan Havlice a režisér Marián Amsler. Premiéra v brněnském HaDivadle je plánována na začátek roku 2012.
Anna Saavedra (1984, na pobřeží Baltu v česko-chilské rodině), studuje doktorský program v oboru divadelní dramaturgie na brněnské JAMU. Působí v Divadle Ateliér, Studiu Dům Evy Tálské a elitní klaunské společnosti Champ de tension. Je autorkou básní, prozaických textů a divadelních her (Putování, monodrama Racek, Smrt abonentů, Dům U sedmi švábů – poslední ze jmenovaných titulů by měl vyjít v edici Rozrazil ve Větrných mlýnech).
Divadlo Na zábradlí a Divadlo LETÍ
Z užšího výběru dramatiků kvůli pracovnímu zaneprázdnění odstoupil Zdeněk Jecelín. Zástupci Divadla Letí a uměleckého vedení Divadla Na zábradlí následně vedli diskuse nad výběrem rezidentního dramatika. Vzhledem k tomu, že nedošlo ke shodě a také proto, že Divadlo Na zábradlí rozhodnutím nového uměleckého šéfa Davida Czesaného přestává být hlavním partnerem projektu Centra současné dramatiky, byla nakonec rezidence pro společnou inscenaci Divadla Na zábradlí a Divadla LETÍ zrušena.
Jednotlivé subjekty však do budoucna počítají se spoluprací s některými autory. Divadlo Na zábradlí plánuje spolupráci s autorem Janem Kačenou. Divadlo LETÍ nabídlo naopak spolupráci autorce Daniele Fischerové a pro její zamýšlenou hru Spolu bude hledat partnerské divadlo.
Od ledna 2010 se Divadlo LETÍ věnuje svému projektu s názvem Centrum současné dramatiky, na kterém spolupracuje s dalšími partnery, jako jsou Institut umění – Divadelní ústav, Švandovo divadlo, HaDivadlo, Divadlo Na zábradlí a Národní divadlo. Tento projekt zatím získal dvouletou podporu, vzhledem ke svému charakteru jde však o projekt dlouhodobý a Divadlo LETÍ na něm hodlá pracovat i v dalších letech a rozšířit okruh partnerů o další domácí i zahraniční instituce a divadla.
Cílem projektu Centrum současné dramatiky, který probíhá pod záštitou Václava Havla, je podpora vzniku nové dramatiky, podpora nových inscenací současné dramatiky, cirkulace textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci EU, teoretická reflexe současné dramatiky a propagace současné dramatiky mezi veřejností. Projekt Centra současné dramatiky se rozvíjí v několika programových liniích. Jednou z hlavních aktivit je podpora autorských rezidencí pro konkrétní divadla, která je v prvním roce zaměřena pouze na české a slovenské autory, posléze však bude otevřena i pro zahraniční dramatiky. V rámci projektu dále vznikají inscenace a inscenační skicy, jak v produkci Divadla Letí, tak i v koprodukci s dalšími divadly. V rámci projektu se také utváří „Klub s vášní pro nové hry“, jehož cílem je upozorňovat na zajímavé počiny v oblasti inscenování současné dramatiky formou přehlídek a udělování ceny Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu .
Projekt CSD je realizován za podpory:
Magistrátu hl. m. Prahy, Ministerstva kultury ČR
Další info:
Divadlo
LETÍ a Švandovo divadlo (projekt Hyde Park)
- Helena Eliášová:
Cyberlove
- Roman Sikora: Zpověď
masochisty
·
HaDivadlo
Brno
- Zdeněk
Jecelín: Padlí andělé
- Anna Saavedra:
Matičky – pohyblivé ghetto
·
Divadlo
Na zábradlí a Divadlo LETÍ
- Daniela
Fischerová: Spolu
- Jan Kačena:
Místopis
- Zdeněk
Jecelín: Padlí andělé
- Helene
Eliášová: Cyberlove
V průběhu jednání zástupců
Divadla Letí a jednotlivých divadel byli nakonec pro sezónu 2010/2011 vybráni
tito rezidenti:
Divadlo LETÍ a Švandovo divadlo (projekt Hyde Park)
Pro jeden z dílů projektu Hyde
Park, který vzniká ve spolupráci Divadla LETÍ a Švandova divadla byl vybrán
rezident Roman Sikora s
projektem hry Zpověď masochisty. Jedná
se o politicky nekorektní z převážné většiny monologickou hru, která
zpracovává téma masochismu v jeho nejširších možných kontextech a pohrává
si se záměrnou dekonstrukcí jazyka. Práce na textu v rezidenčním programu
začaly v polovině října 2010, inscenace měla premiéru 26. ledna 2011 ve
Studiu Švandova divadla.
Vzhledem k tomu, že i druhá
autorka z užšího výběru přinesla zajímavé téma, zapojila se také ona do
rezidenčního programu. Helena Eliášová
vytvořila ve spolupráci s Divadlem LETÍ hru Cyberlove, která byla uvedena ve formě scénické skici v rámci
projektu 8@8 v prosinci 2010 ve Studiu Švandova divadla.
Roman
Sikora
(* 3.
července 1970, Třinec), současný český dramatik a novinář, absolvoval na
Divadelní fakultě JAMU obor činoherní dramaturgie v ateliéru prof. Bořivoje
Srby. V současné době žije v Praze, kde pracuje jako redaktor Deníku
Referendum. Jako divadelní kritik dále spolupracuje s Lidovými novinami, Českým
rozhlasem 3 Vltava a časopisem Svět a divadlo. Za hru Smetení Antigony obdržel roku 1997 2. cenu v dramatické soutěži
Ceny Alfréda Radoka.
Helena
Eliášová
(1987, Praha) je studentkou
oboru dramaturgie na DAMU. Věnuje se prozaické a dramatické tvorbě a
experimentům s formou. Tematicky se zaměřuje na problematiku člověka v dnešním
přetechnizovaném světě a na menšiny a subkultury – zabývá se např.
homosexualitou. V roce 2007 získala za text Metal4ever ocenění v
dramatické soutěži Zlatá divadelní žába, reflektující problematiku rovných
příležitostí žen a mužů. Hru uvedlo divadlo Letí v rámci cyklu 8@8 v režii
Daniela Špinara. Mimo to je autorkou politické satiry Na (d)ně!, divadelních
her Hustler4U, Poslední večírek, Tentazione a
rozhlasových her Jako za živa a Pátek o desáté.
HaDivadlo Brno
Rezidentní autorkou pro sezónu
2010/2011 byla se stala Anna Saavedra
a její připravovaná hra Matičky –
pohyblivé ghetto, která se nekonformním a kritickým způsobem věnuje tématu
mateřství. Vývoj textu započal v prosinci 2010 a bude probíhat až do
června 2011, kdy bude výsledný dramatický tvar představen ve formě scénické
skici. Na textu s autorkou spolupracuje dramaturgyně Marie Špalová, dramaturg
Jan Havlice a režisér Marián Amsler. Premiéra v brněnském HaDivadle je
plánována na začátek roku 2012.
Anna Saavedra (1984, na pobřeží Baltu v česko-chilské rodině),
studuje doktorský program v oboru divadelní dramaturgie na brněnské JAMU.
Působí v Divadle Ateliér, Studiu Dům Evy Tálské a elitní klaunské společnosti
Champ de tension. Je autorkou básní, prozaických textů a divadelních her
(Putování, monodrama Racek, Smrt abonentů, Dům U sedmi švábů – poslední ze jmenovaných titulů by měl vyjít v
edici Rozrazil ve Větrných mlýnech).
Divadlo Na zábradlí a Divadlo LETÍ
Z užšího výběru dramatiků
kvůli pracovnímu zaneprázdnění odstoupil Zdeněk Jecelín. Zástupci Divadla Letí
a uměleckého vedení Divadla Na zábradlí následně vedli diskuse nad výběrem rezidentního
dramatika. Vzhledem k tomu, že nedošlo ke shodě a také proto, že Divadlo
Na zábradlí rozhodnutím nového uměleckého šéfa Davida Czesaného přestává být
hlavním partnerem projektu Centra současné dramatiky, byla nakonec rezidence pro společnou inscenaci
Divadla Na zábradlí a Divadla LETÍ zrušena.
Jednotlivé subjekty však do budoucna počítají se spoluprací s některými
autory. Divadlo Na zábradlí plánuje spolupráci s autorem Janem Kačenou. Divadlo LETÍ nabídlo
naopak spolupráci autorce Daniele
Fischerové a pro její zamýšlenou hru Spolu
bude hledat partnerské divadlo.
Od ledna 2010 se Divadlo LETÍ věnuje svému projektu
s názvem Centrum současné dramatiky, na kterém spolupracuje s dalšími
partnery, jako jsou Institut umění – Divadelní ústav, Švandovo divadlo, HaDivadlo, Divadlo
Na zábradlí a Národní divadlo. Tento projekt zatím získal dvouletou podporu,
vzhledem ke svému charakteru jde však o projekt dlouhodobý a Divadlo LETÍ na
něm hodlá pracovat i v dalších letech a rozšířit okruh partnerů o další
domácí i zahraniční instituce a divadla.
Cílem projektu Centrum současné dramatiky, který probíhá pod záštitou Václava Havla, je podpora
vzniku nové dramatiky, podpora nových inscenací současné dramatiky, cirkulace
textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci EU, teoretická reflexe současné
dramatiky a propagace současné dramatiky mezi veřejností. Projekt Centra
současné dramatiky se rozvíjí
v několika programových liniích. Jednou z hlavních aktivit je
podpora autorských rezidencí pro konkrétní divadla, která je v prvním roce
zaměřena pouze na české a slovenské autory, posléze však bude otevřena i pro
zahraniční dramatiky. V rámci projektu dále vznikají inscenace a
inscenační skicy, jak v produkci Divadla Letí, tak i v koprodukci s
dalšími divadly. V rámci projektu se také
utváří „Klub s vášní pro nové hry“, jehož cílem je upozorňovat na zajímavé
počiny v oblasti inscenování současné dramatiky formou přehlídek a
udělování ceny Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu .
Projekt CSD je realizován za
podpory:
Magistrátu hl. m. Prahy, Ministerstva kultury ČR
Další info: www.divadlo-leti.cz
Zdroj: produkce@divadlo-leti.cz