29.04.2011 11:21

Zločin v Posázavském pacifiku bude novinkou Divadla Kalich

Zločin v Posázavském pacifiku je název hudební retrokomedie scenáristů Martina Vačkáře a Ondřeje Havelky, který je jejím režisérem. Živě provázená originálními písněmi toužení a dálek z první republiky bude mít v pražském Divadle Kalich premiéru 19. května.
Na jevišti se v ní objeví Petra Nakládalová, Vojtěch Havelka, Petr Halíček, Jaroslava Kretschmerová v alternaci s Annou Polívkovou, Bohumil Klepl či Ota Jirák a řada dalších.
"Jde o úchvatný příběh o tom, kterak vyzývavě mladá slečna Luiza, dcera továrníka, skrze četná nebezpečenství až na vltavském parníku svého bujarého a rozjásaného štěstí dojde," charakterizuje Havelka připravovanou inscenaci. Věří, že diváci budou trnouti a o sličnou hrdinku se obávati na pikovické dráze železniční, v opuštěném srubu osady Ontário, v obávaných peřejích řeky Sázavy i v neprostupných lesích plných divé zvěře. Ještě že je poblíž neohrožený jinoch, ošlehaný větry oceánů, se vždy dobře nabroušeným tomahawkem v ruce.
Osvědčená autorská dvojice Ondřej Havelka a Martin Vačkář má na kontě několik společných úspěšných inscenací. Jejich nový projekt se zabývá módním fenoménem 30. let - světem trampingu. Jde o střet svobodymilovných trampů s pražskou smetánkou. Zatímco prý zlatá mládež se potácí ve stinných údolích továrnického života, smetánku slíznou milovníci posázavských roklí. Nebo naopak...?
"Žánr hudební komedie jsme v Kalichu divákům nabídli už v podobě inscenace Je úchvatná, která se drží v repertoáru od roku 2007. Po úspěchu nedávno uvedené původní hry Láska naruby máme s tímto žánrem další plány. Nejen z toho důvodu, že má v českém divadle velkou tradici, ale i proto, že v sobě kloubí hudbu a humor, které tvoří osu repertoáru této scény," řekl ředitel Divadla Kalich a producent Michal Kocourek. Věří, že retrokomedie Zločin v Posázavském pacifiku je v této snaze posune o pořádný kus dál.
Podle Havelky hudební žánr určil téma, on osobně je k trampingu velmi zdrženlivý. "Klepat kosu ve spacáku a ještě k tomu jej sdílet s mravenci, to není nic pro mě," uvedl. I když prý českou country a současný trampský folk nemá rád, prvorepublikové trampské a kovbojské písničky ho zaujaly svou naivitou, dobovým koloritem textů a i tím, že hudebně jsou často ovlivněné swingem. Je společným projektem jeho scény s Městským divadlem v Mladé Boleslavi.
Při výběru písní mu opět velmi pomohl sběratel Gabriel Gössel, který shromáždil snad vše, co bylo u nás mezi válkami vydáno na gramofonových deskách. "Vyslechl jsem množství původních nahrávek různých trampských kapel a znovu se ubezpečil o tom, co platí ve všech žánrech populární hudby jakékoli doby - jen možná deset procent produkce jsou písně kvalitní, zbytek je balast," podotkl. Od začátku však Havelka věděl, že tam budou dva zásadní kousky, které miluje: písničky Jedu nocí se svým koněm sám Jiřího Traxlera a Jednou snad se všechno změní Emana Fialy.

Autor článku: Jiří Borovička, dr