16.05.2011 16:27

Premiéra inscenace Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea

V pátek 20. května 2011 od 19:30 hodin se uskuteční poslední premiéra 36. sezóny HaDivadla 2010/2011 – premiéra autorské kreace režijního tandemu SKUTR a souboru HaDivadla s názvem Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea. Představení inspirované tématem základního evropského mýtu o cestě a návratu domů tak završí sezónu, která se pokoušela ohledávat fenomén člověka unikajícího, hledajícího, překračujícího hranice, člověka, který na složitou dobu mnoha možných alternativ a nepřeberného množství možností, na pozdní dobu nekonečného množství pravd a existenciální krize plynoucí z takové situace reaguje útěkem do vlastních světů, do světa virtuality nebo do neznáma.
Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea je ale také zároveň pandantem k první inscenaci letošní sezóny Jsem Kraftwerk!, ve které herecká skupina pod vedením Viktora Anděla odchází do staré nefunkční elektrárny dělat divadlo jinak a po svém a připravuje tam své první představení: moderní verzi Odyssea. V Klimáčkově příběhu však z představení této fiktivní herecké skupiny nevidíme ani minutu...
Výchozí téma, Odysseovo desetileté bloudění na cestě domů za svou královnou, je v nové inscenaci HaDivadla variováno a metamorfováno do ryzí současnosti, jejíž realita je stále častěji ovlivňována, přesouvána, či úplně žita v realitě virtuální.
Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea
Toužíme po uplynulém v čase, místě a životě..., ale není to trochu pošetilé? Již Albert Einstein objevil, že čas plyne jen jedním směrem. Život plyne...
Svět Internetu již není doménou pouze mladých lidí. Vody tohoto virtuálního oceánu brázdí i mnoho osamělých srdcí starší generace.
Ústřední manželský pár se také vydává na svou Odysseiu, aby našel cestu domů. Po cestě naráží na svůdné Sirény. Proplouvá mezi Skyllou a Charybdou. Podléhá čarovné Kirké či Kalypsó. Rozmlouvá s Teiresiem. Při chatování si vyslechne žárlivé scény Othella, bude tesknit po ztraceném domově či mládí ve stylu Čechova a potká mnoho Krappů, Hammů či Clovů neboť Internet a divadlo často jedním jsou. Maskuje a demaskuje své udatné reky, kteří jsou alespoň pro prchavý okamžik tím, kým být touží. Jsou ve světě, který je jejich, i když je jen smyšlený.

SKUTR
Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea je první prací významných tvůrců mladší divadelní generace v Brně. Režijní tandem SKUTR pracuje originálním a v kontextu českého divadla ojedinělým způsobem, kombinuje tanec, pohyb, akrobacii, loutky, projekce, lightdesign, text a zvuk a vždy vychází z inspirace určitým tématem a lidmi, kteří na něm pracují. Jejich představení se pravidelně zúčastňují mezinárodních divadelních festivalů po celém světě, mimo jiné prestižního festivalu Fringe v Edinburku, a například představení La Putyka reprezentovalo současné české divadelní umění na Světové výstavě EXPO 2010 v Šanghaji.

SKUTR a HaDi: Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea
režie: SKUTR
scéna: Jan Polívka
kostýmy: Kristina Záveská
korepetice a klavír: Martin Jakubíček
hrají: Cyril Drozda, Jan Grundman, Marie Ludvíková, Miloslav Maršálek, Simona Peková, Ján Sedal, Erika Stárková a Sára Venclovská
premiéra 20. května 2011 v 19:30 v HaDivadle
reprízy 21. května 2011 v 19:30 a 31. května 2011 v 18:00 (v rámci festivalu Divadelní svět Brno) 

Divadelní svět Brno 2011
Mezinárodní festival Divadelní svět Brno nabídne divákům inscenace význačných zahraničních souborů a samozřejmě také to nejzajímavější z české divadelní scény. Žánrově pestrou přehlídku od činohry po pohybové divadlo, od klasických her po alternativní performance doplní četné doprovodné akce, jako jsou výstavy, workshopy, dětské dílny či koncerty.
Základní dramaturgická linie každého ročníku bude opřena o žijící divadelní (i etickou) osobnost a její občanský postoj realizovaný skrze (či i skrze) divadlo, ve smyslu občanská společnost (civic society) – občanské divadlo (civic theatre).
Pro ročník 2011 se touto osobností stal jeden z nejuznávanějších světových režisérů a divadelních reformátorů - Peter Brook.
Jako hlavní motto divadelní přehlídky byl vybrán citát ze Shakespearovy hry Hamlet: „Být připraven, toť vše."

Představení v HaDivadle

William Shakespeare: Marná lásky snaha
Klicperovo divadlo v Hradci Králové
Režie: Braňo Mazúch
Mladý navarský král a jeho tři pánové založí akademii, v níž se chtějí věnovat studiu umění a věd. Král je proto donutí, aby podpisem stvrdili přísahu, že budou po tři roky žít bez jakýchkoli „radostí ducha" – to znamená pít a jíst jen minimálně, málo spát, hodně studovat a především: žádné ženy! Sotva se pánové k asketické řeholi upíší, přijíždí na navarský dvůr francouzská princezna se třemi svými dámami. A všechny jsou krásné, chytré a především zcela neodolatelné...! No a když se do toho všeho ještě připletou místní paní profesorka, farářka a jeden výstřední Španěl, kteří jakoby vypadli z italské komedie dell´arte, bude o zábavu postaráno! Shakespearův tanec slov, spontánně hravá a dravá komedie, velká hostina jazyka, gejzír vtipnosti – tím vším by se dala charakterizovat duchaplná komedie Marná lásky snahy. Aby byl zážitek z „hudby slov" dokonalý, zpívá se, tančí a taky hraje v rytmu blankvers!
29. května 2011 v 16:00 v HaDivadle

Michael Schumacher, Sabine Kupferberg: Queen Lear
USA/Holandsko
choreografie: Michael Schumacher, Sabine Kupferberg
Mocenská zaslepenost brání často rozpoznat opravdovou lásku. Střet ženského a mužského světa, dcery s otcem, ve strhující formě.
Dvojice světově protřelých performerů si získala světové renomé především díky spolupráci s Jiřím Kyliánem. Kombinace klasické techniky a precizně zvládnuté improvizace činí z představení Queen Lear fantastickou variace na shakespearovské téma.
30. května 2011 v 18:00 v HaDivadle

SKUTR a HaDi: Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea
HaDivadlo Brno
režie: SKUTR
31. května 2011 v 18.00 v HaDivadle

William Shakespeare: Romeo a Julie
Divadlo Petra Bezruče Ostrava
režie: Anna Petrželková
Jeden z nejznámějších milostných příběhů v historii světového dramatu. Při psaní vycházel Shakespeare z básně anglického básníka Artura Brookea a všeobecně známé látky o dvou milencích, která byla zpracována již ve starém Řecku.
Dnes je již příběh dvou znepřátelených rodů, Kapuletů a Monteků, notoricky znám, nicméně nás stále dojímá a vyzývá k novým a novým interpretacím a ztvárněním.
1. června 2011 v 16:00 v HaDivadle

Havran, Fidèle à l'éclair, Babil
Dame de Pic/Cie Karien Ponties Brusel, Belgie
choreografie: Karine Ponties
Fidèle à l'èclair. Tělo strašáka je složeno z mnoha děsivých znaků (podobně jako vojáci), všechny tu jsou za účelem polekat děti. Jeho role často spočívá v tom, že nás varuje před nebezpečnými momenty nebo místy.
Babil. Tělo vyrůstající z vrcholu vlastního chaosu, jeden by řekl: neseno na údech spletité nemoci. Pokřivená identita, proražená myšlenka, řeč plná děr, uplatňovaná od zrodu jazyka.
Havran. Věrný strážce opuštěných polí, jehož přežití závisí na nepřetržitém sebe objevování. Připomínající rovněž pokusy o odmítání naší moderní doby, kde není jiné možnosti, než zkoušet to se strašáky bližšími k přírodě.
2. června 2011 ve 20:00 v HaDivadle

Autor článku: Lucie Drlíková