19.08.2011 11:01

Klicperovo divadlo Hradec Králové zahajuje sezonu 2011/12

     Divadelní sezona 2011/2012 je pro Klicperovo divadlo již 127. v historickém pořadí! Současníci však vědí, že tím pravým startem divadelní sezony je festival velkých malých divadel Čekání na Václava (28. 9. - 28. 10.) - letos již po osmé. Opět rozehrajeme strhující směs našich úspěšných titulů se skvělými a ceněnými hereckými výkony z minulých sezon - Dámskou šatnu, Petrolejové lampy, Věc Makropulos, Ještěry, Dobře placenou procházku, Noc oživlých mrtvol, Hadriána z Římsů, Detektor lži, Marnou lásky snahu, Sherlocka Holmese, Světáky, Klub autistů, Mrzáka inishmaanského a Jedlíky.

     K tomu jsme pozvali spoustu atraktivních hostů a hereckých osobností: Blanku Bohdanovou a Stanislava Zindulku, Alenu Vránovou, Václava Postráneckého a Martu Vančurovou, Janu Synkovou, Pavla Nového, Jana Přeučila a další kolegy z Ypsilonky, Elišku Balzerovou, Tomáše Töpfera, Zdeňka Maryšku a další z Fidlovačky, Jiřího Suchého, Jitku Molavcovou a ostatní hvězdy Semaforu, Cimrmany v čele se Zdeňkem Svěrákem, Emilii Vášáryovou, Milana Lasicu, Milana Kňažka a další ze Studia L+S Bratislava, Jaroslav Duška s jeho improvizacemi, za Divadlo Viola Praha pak Josefa Somra, Davida Novotného a Barboru Munzarovou a ve vynikající One women show Evu Pavlíkovou z Divadla A. Bagára Nitra, kompletní Divadlo Husa na provázku s legendární Baladou pro banditu a mnohé další.

     Klicperovo divadlo nachystá během své 127. sezony svým divákům osm premiér. Půjde o tradičních osm novinek, z nichž šest se odehraje na hlavní scéně Klicperova divadla, jedna bude nastudovaná pro Studio Beseda a jedna pro scénu V podkroví. Snažili jsme se vytvořit co možná nejpestřejší dramaturgickou skladbu, která v sobě zahrne široké spektrum žánrů, témat i režijních přístupů. Více než v sezonách minulých věnujeme prostor divadelním adaptacím, dramatizacím a novým textům, nezapomínáme ale ani na výpravnou klasiku či komornější tituly.

    První premiérou bude divadelní adaptace slavného románu Jacka Londona Tulák po hvězdách. Této oblíbené knize se zatím nedostalo důstojného jevištního zpracování, ačkoliv patří mezi vpravdě kultovní tituly několika generací čtenářů. Příběh o nezlomnosti vůle a síle člověka připravuje do Studia Beseda mladý režisér David Šiktanc, který je spolu s dramaturgyní Janou Sloukovou také autorem nové dramatizace. Chystáme tak pro vás toulání po hvězdách s hlavním hrdinou Darrelem Standingem, vězněm, který je vystaven nesmyslnému mučení ve svěrací kazajce, ale naučí se z ní utíkat do minulých životů. Jack London se ve své knize inspiroval skutečným příběhem nespravedlivě odsouzeného Eda Morrella, který strávil pět let v samovazbě, až se autorovi podařilo prosadit obnovení procesu a Morrell byl na jeho základě propuštěn. Svébytnému světu Londonova působivého příběhu vévodí barbarské metody věznitelů, postupné odpoutávání mysli a vítězství ducha nad tělem, stejně jako síla mužského přátelství a věčná láska k ženě. V našem podání půjde o dobrodružný příběh, upravený pouze pro pět herců, můžeme se tedy těšit na inscenaci studiového komorního charakteru, přesto ale nebudou znalci této knihy ochuzeni o hlavní myšlenky Londonova díla. V hlavní roli Darrella Standinga se představí Vojtěch Dvořák, coby jeho přítel z věznice, druh a zasvětitel Ed Morrell, Miroslav Zavičár, jako dvojice trýznitelů Tomáš Lněnička (dozorce Hutchins) a Ondřej Malý (správce Atherton) a v roli osudové ženy Eva Kratochvílová. 

    Druhou premiérou bude klasická hra Christiana Grabbeho Don Juan a Faust, velké výpravné drama z roku 1828, které v sobě snoubí oba příběhy slavných hrdinů a spojuje je do jedné dějové linie v tématu lásky k jediné ženě, Donně Anně. Na jevišti se tak setkáme s archetypálními postavami Dona Juana i Fausta ve velkém dramatu lásky, vášně a cti. Poctu klasickému divadlu a náročnému textu bude režírovat ředitel Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě a bývalý šéf opery Národního divadla v Praze Jiří Nekvasil, který naposledy v Klicperově divadle zrežíroval Shakespearova Perikla. Don Juan a Faust je hra ve verších, tragédie s napínavým příběhem, přinášející také metafyzické otázky o smyslu bytí a přítomnosti Boha, stejně jako komické situace a výstupy vycházející z tradice commedie dell´arte. V jediném večeru tak budou mít diváci možnost seznámit se s oběma hrdiny a jejich osudy, které patří k základním kamenům evropské literatury a kulturního dědictví vůbec. V roli svůdce Juana se představí Filip Richtermoc, jako jeho protivníka Fausta uvidíme Jiřího Zapletala, sluhu Leporella ztvární David Smečka, Ďábla-pokušitele František Staněk, nedostupnou Annu Marta Zaoralová a jejího otce, guvernéra Gusmana Hynek Pech. V dalších rolích se můžeme těšit na Lubora Novotného, Josefa Čepelku nebo Kristýnu Kociánovou.

    Pokračování cyklu Šepoty a výkřiky, v rámci kterého jsme na naší scéně V Podkroví v minulosti uvedli již inscenace Ženy a panenky nebo Detektor lži, bude Žárlivost, hra německo-argentinské autorky Esther Vilarové, původem lékařky, dnes ale uznávané autorky esejů, románů a divadelních her. Žárlivost je příběhem tří žen, které bydlí v jednom výškovém domě. Jedné je padesát pět, druhé čtyřicet a třetí něco přes dvacet. Všechny tři ale milují jednoho muže, který je manželem jedné z nich, té nejstarší. Dramatické napětí dialogů, které ženy spolu vedou, je postaveno na skutečnosti, že se v čase hry osobně nikdy nepotkají. Díky autorčině smyslu pro humor se však tato hra o síle i ničivosti velké lásky podává s rafinovaným nadhledem a nadsázkou. Režie této inscenace se ujme hradecký režisér Pavel Krejčí, který v Klicperově divadle v minulosti nastudoval divácky mimořádně oblíbenou inscenaci Albeeho Tři velké ženy.

    Klasickým komediálním titulem, který jsme pro tuto sezonu zvolili, bude Figarova svatba, populární veselohra francouzského klasika Beaumarchaise, mnohokrát adaptovaná, zfilmovaná a samozřejmě také zhudebněná Wolfgangem Amadeem Mozartem. Rozverný komický příběh s titulním hrdinou sluhou Figarem plný záměn, nástrah, složitých plánů a jejich nečekaných vyústění nabízí kromě výborných hereckých příležitostí pro členy našeho souboru také skvělou oddychovou zábavu, protože brilantně napsané komediální situace neztratily od doby svého vzniku v roce 1775 na své účinnosti ani aktuálnosti a láska a s ní spojené zmatky i intriky jsou přítomné v každé době. O vlně zájmu o tuto látku na českých jevištích svědčí i fakt, že v příští sezoně chystají nastudování této komedie shodou okolností také v Národním divadle v Praze a v Divadle Petra Bezruče v Ostravě. U nás ji připravuje umělecký šéf Klicperova divadla David Drábek, a můžeme tedy počítat také s jistým autorským vkladem a osobitou režijní vizí.

    Další premiérou bude inscenace Věc Čapek, nová hra Martina Františáka v autorově režii, věnovaná osobnosti Karla Čapka, která po inscenacích R.U.R.Věc Makropulos završí náš Čapkovský triptych z minulých let. Právě po divácky mimořádně úspěšné inscenaci Čapkovy hry Věc Makropulos, kterou jsme uváděli v minulých sezonách, jsme se rozhodli neinscenovat další Čapkův text, ale věnovat se přímo životu tohoto autora, který přináší sám o sobě velké drama občanské statečnosti, idealismu, ale také lásky a přátelství. Při tvorbě textu Martin Františák vychází z čapkovských monografií, korespondence s osudovými ženami Čapkova života, vzpomínek současníků i dokumentů z čapkovského památníku na Strži. Velký prostor chceme také v inscenaci vymezit jeho komplikovanému vztahu s Olgou Scheinpflugovou, pevnému svazku s bratrem Josefem a pohledu na celou společnost a náladu křehké nové demokracie, pozvolna ničené nacistickou destrukcí. Umělecký šéf Divadla Petra Bezruče Martin Františák je autorem mnoha her, dvě z nich nasadilo na repertoár i pražské Národní divadlo (Doma, Karla) a divadelní adaptaci života a díla jiného velkého spisovatele se věnoval už ve své inscenaci Bezruč?! v domovském Divadle Petra Bezruče.

    Neméně zajímavým titulem bude jistě divadelní adaptace novely Alexandra Grina Morgiana, kterou připravuje režisér Daniel Špinar. Příběh, známý též z filmového zpracování Juraje Herze s Ivou Janžurovou v hlavní dvojroli, je romantickým pohledem na sílu dobra a zla, stejně jako na vztah dvou protichůdných sester, líbezné a všemi milované Clary a temné a nenávistné Morgiany. Tu postupně prostupuje frustrace, zášť a zloba do takové míry, že se neváhá uchýlit k zločinu… „Zuřivý snílek“ Grin vtiskl tomuto příběhu světla a temnoty sugestivní poetickou atmosféru, zajímavé psychologické studie charakterů a nečekané obraty a vyústění napínavého děje. Daniel Špinar, držitel Ceny Alfreda Radoka a jeden z nejprogresivnějších mladých režisérů, naposledy inscenoval v Klicperově divadle Lermontovovu Maškarádu. Morgiana by měla být vizuálně výraznou inscenací, scénograficky stylizovanou a propracovanou, soustředící se na silné herecké výkony a romantickou atmosféru příběhu.

    Předposlední premiérou bude Koule autora Davida Drábka, jevištní verze dnes už slavné rozhlasové hry ze zákulisí vrcholové těžké atletiky v autorově režii, kterou David Drábek v roce 2010 rozčeřil poklidné mediální vlny a rozpoutal nevídanou přestřelku mezi zástupci kulturní i sportovní sféry. Hra s podtitulem „Příběh vrhačky“ je tragikomickým fiktivním portrétem zestárlé československé těžké atletky Mileny, která lásce ke sportu obětovala všechno, i když ji stát nutil užívat doping, rozhodoval o její účasti na závodech v zahraničí, vybíral jí přátele a zbavil soukromí. Hlavní roli bývalé slavné vrcholové sportovkyně ztvární stejně jako v rozhlasové podobě textu Pavla Tomicová.

    Poslední premiérou sezony pak bude dramatizace oblíbené knihy Karla Poláčka pro děti i dospělé Bylo nás pět. Klicperovo divadlo uvede tuto látku jako poctu k 120. výročí narození tohoto českého spisovatele, humoristy a novináře. Podobně, jako v případě inscenace Havlíčkových Petrolejových lamp půjde o nasazení další knihy, těsně spjaté s východočeským regionem. Příběhy nezapomenutelných dětských hrdinů, jimž vévodí Péťa Bajza, Čeněk Jirsák, Tonda Bejval, Eda Kemlink a Zilvar z chudobince, napsal Karel Poláček krátce před svým odchodem do Terezína v roce 1943, kniha poprvé vyšla až posmrtně v roce 1946 a od té doby patří k stálicím české literatury 20. století. Kromě ústřední pětice kamarádů se můžeme samozřejmě těšit i na Habrováky, Rampepurdu, Evičku z cukrárny, Otakárka Soumara, nebo pana Fajsta, ale hlavně na laskavé humorné historky, dobové písničky a krásný barevný Poláčkův jazyk a sloh. Jsme velice rádi, že možnost režírovat Bylo nás pět přijal režisér, herec a zpěvák Ondřej Havelka, který se poláčkovské látce věnoval například také v inscenaci mladoboleslavského divadla Muži v offsidu.

   Věříme, že i nadcházející 127. sezona Klicperova divadla bude sezonou úspěšnou, dramaturgicky vyváženou a pestrou a že svou skladbu přiláká další diváky a rozhodně potěší diváky stávající.

Autor článku: Marie Šobková