19.11.2011 11:29

Plzeňský balet uvede Glazunovovu Raymondu v nové úpravě

Svou první premiéru nové sezony věnuje plzeňský balet klasickému dílu, divákům v sobotu představí Glazunovovu Raymondu. Romantický příběh ze středověké Francie, v němž muži bojují o srdce krásné hraběnky, nabídne zcela novou úpravu nejen choreografie, ale i samotného libreta. Pro plzeňskou scénu nové pojetí připravila mezinárodně uznávaná tanečnice a choreografka Jelena Panková. ČTK o tom informoval šéf baletu Jiří Pokorný.
"Raymondu zařazujeme záměrně, a to z důvodu uchovávání a obnovování klasického baletního odkazu. Je typickým baletním představením postromantické éry na pozadí romantického příběhu, kde hraje hlavní roli čest, čistota a láska. Diváci si přijdou na své, co se týká výpravných kostýmů, scény, jak je ale naším dobrým zvykem, nebudeme přinášet tradiční choreografii vymyšlenou na konci 19. století," uvedl.

Balet tak nabídne nové pojetí od Pankové, světoznámé primabaleríny, jež tančila Raymondu v Mariinském divadle v Petrohradě. Inscenování klasických baletů po celém světě je těžištěm její tvůrčí činnosti. "Má choreografie z té původní Petipovy vychází tak v devadesáti procentech. Největší zásahy jsou obsaženy v libretu, kde jsem si dovolila více uplatnit vlastní invenci," uvedla Panková. Na rozdíl od inscenací vycházejících z původního libreta, nebude "plzeňská Raymonda" končit happy-endem. "To mi připadalo až příliš pohádkové, naše verze více souzní s životní realitou. Ale i když nemá šťastný konec, věřím, že závěrečnou katarzi nepostrádá," dodala.

Základní linkou baletu je středověká legenda, v níž ožívají rytířské časy. Krásná hraběnka Raymonda de Doris je po odchodu svého snoubence do války vystavena vášnivému dvoření mužného a charismatického velmože. Boj o půvabnou ženu se neodehrává jen mezi soupeřícími muži, ale také v srdci hlavní hrdinky.
Premiéra baletu se konala v roce 1898 v Mariinském divadle v Petrohradě, kde Alexander Glazunov pracoval na partituře podle požadavků choreografa, tehdy již osmdesátiletého "cara ruského baletu" Mariuse Petipy. Podle Pokorného skýtá kvalitní Glazunovova hudební partitura inscenátorům bohaté možnosti uplatnění vlastní invence při větší dramatizaci libreta, oživení příběhu a postav, to vše při zachování stylové interpretace klasického baletního odkazu.
V divadelní historii Plzně bude Raymonda, jež je trvalou součástí repertoáru světoznámých baletních scén, nastudována poprvé. V ČR ji měli diváci možnost vidět dosud jen v Národním divadle v Praze a v Brně.

Autor článku: ČTK: Eva Barborková, kš