05.01.2012 15:48

Intersekce Pražského Quadriennale se představuje v Latinské Americe i dalších evropských zemích

Projekty, které se představily v rámci unikátní architektonické instalace Intersekce: Boxy na Piazzettě Národního divadla v červnu 2011 během Pražského Quadriennale 2011, dále s úspěchem putují po celém světě. V lednu je uvidí diváci jednoho z největších  latinskoamerických divadelních festivalů Santiago a Mil v Chile a také v srbském Bělehradu, na jaře bude box Untitled Josefa Nadje uveden na festivalu v kolumbijské Bogotě a projekt Kněžka maďarského uskupení Krétakör pod vedením Arpáda Schillinga byl pozván na prestižní Wiener Festwochen.

Řada z těchto aktivit byla dojednána až po červnovém uvedení Intersekce v Praze, kde projekt zaujal zahraniční kurátory a programové ředitele festivalů „celý projekt už žije svým vlastním novým životem, jednotlivé projekty jsou zvány na další festivaly a akce a uváděny v nových kontextech“ říká kurátorka projektu a umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Sodja Lotker. Projekty z Intersekce byly po celé léto a podzim 2011 uvedeny na řadě evropských festivalů, např. v Bergenu, Nitře, Rize, Santarcangelu či Helsinkách a nová pozvání dokazují úspěch celého konceptu, který umožňuje jeho nezávislé pokračování i v dalších letech.

Nejde však jen o jednotlivá uvedení, novou, i když zmenšenou, verzi celé unikátní architektonické instalace z Piazzetty představí již v pátek 6. ledna chilský festival Santiago a Mil. Chilský architekt Rodrigo Tisi zde podle originálního konceptu navrhl nové Boxy, které budou až do 22. ledna hostit projekty Romea Castelluciho, Anny Viebrock, Moniky Pormale, mareunrol´s či Bohdana Holomíčka a Evy Hrubé, kteří se festivalu také osobně účastní. Festival Santiago a Mil je jeden z nejvýznamnějších a největších latinskoamerických divadelních festivalů, který navštěvují desetitisíce diváků.

Od 27. ledna budou projekty Haruna Faruckiho, Ully von Brandenburg a Dejana Kaludjerovice představeny v bělehradském Kulturním centru, kde již byla na podzim uvedena výstava Displacements vycházející ze srbské expozice uvedené na PQ 2011. „Srbský box“ z Intersekce tanečníka a choreografa Josefa Nadje Untitled byl naopak pozván na další významný festival v Latinské Americe, Ibero-American Theatre Festival v Bogotě.

O úspěchu dalších částí Intersekce svědčí i pozvání třetí části Trilogie Krize: Kněžka maďarského Krétakör v čele s režisérem Arpádem Schillingem, která byla zahájena v Praze částí jp.co.de, na vídeňské Festwochen v květnu 2012. Druhá část Nevděční bastardi byla uvedena v Bavorské státní opeře v Mnichově a kompletní trilogii znovu uvede v březnu 2012 budapešťská scéna Trafó.

Kromě jednotlivých akcí Intersekce pokračuje PQ také v publikační činnosti, na jaro 2012 je naplánováno vydání publikace, v níž domácí i zahraniční kritici a teoretici reflektují uplynulé Pražské Quadriennale 2011.

 

Téměř 50 tisíc návštěvníků a k tomu početné výpravy umělců, režisérů, scénografů či designérů z více než 70 zemí celého světa, hostilo v červnu 2011 Pražské Quadriennale. V centru Prahy vyrostlo několik kulturních „ostrovů“, které návštěvníkům i kolemjdoucím měly připomenout, že divadlo a divadelní scénu lze dnes nalézt (či vystavět) téměř kdekoliv.

Autor článku: Daniela Pařízková