13.01.2012 14:47

Šéfdirigent Netopil kritizuje platy hráčů ND i zastaralé nástroje

Šéfdirigent orchestru Národního divadla v Praze (ND) Tomáš Netopil je nespokojený s platy hráčů i se zastaralými hudebními nástroji, které mají k dispozici. Z těchto důvodů také již několik měsíců váhá s prodloužením své smlouvy v divadle. Pokud by měl ve funkci dále pokračovat, muselo by se výrazně zlepšit finanční ohodnocení hráčů orchestru ND. Řekl to v rozhovoru s ČTK. Netopil nastoupil do Národního v září 2009, smlouva mu končí letos v červnu.    

"Nástrojové vybavení se neobnovuje. Kontrafagot, který je po záplavách, je asi z roku šedesát a na ten se musí hrát. Všechny dechové nástroje už jsou dávno po smrti. Je to situace tristní," uvedl šéfdirigent.    
Už delší dobu nejen kvůli tomu vyjednává s ministerstvem kultury (MK), a jestliže se dohodnou, rád zůstane. "Pokud ne, tak bych s orchestrem dál pracovat nechtěl. Ne proto, že bych s nimi nechtěl pracovat, ale proto, že už je znám, vím, kde jsou limity, kde jsou jejich dobré stránky a chtěl bych je dále rozvíjet," poznamenal.    

Průměrný plat hráče v orchestru "zlaté kapličky" se pohybuje podle Netopila okolo 21.000 korun hrubého, avšak někteří si prý vydělávají 14.000 korun a musejí si přivydělávat i mimo obor. Netopil považuje tento stav "za neustálou hru na kompromisy", na niž už nechce přistoupit.    
Pracovní podmínky se mohou odrážet i na výkonech orchestru, které občas negativně hodnotí i hudební kritika.    

Národní divadlo se 1. ledna majetkově propojilo se Státní operou Praha (SOP). Do funkce nastoupil také nový šéf opery ND Slovinec Rok Rappl, jeho předchůdce Jiří Heřman zůstane v uměleckém vedení až do této sezony. MK by chtělo reformou účelněji vynakládat zejména finanční prostředky a vybudovat také silný baletní a operní národní soubor. Přesná koncepce kontroverzního projektu však ještě není známa, vedení divadla také několikrát odložilo zveřejnění dramaturgického plánu.    
"Myslím si, že (Národní divadlo) je instituce společně s Českou filharmonií, která by měla zářit a která by měla být pro ministerstvo kultury prioritou. Myslím, že i oni si to uvědomují, akorát musíme najít společnou cestu," dodal. Nízké příjmy však mají také jiní hudebníci v dalších orchestrech zřizovaných státem nebo městy.    

Plánovaná transformace má zachovat uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů ND a SOP. To odmítají odborové organizace SOP, část odborné i laické veřejnosti, která se podepsala pod petici. Tyto výhrady podpořil ve čtvrtek i sněmovní petiční výbor a požádal ministerstvo kultury, aby do

Autor článku: ČTK: Šárka Mrázová, pba