Moravské divadlo Olomouc uvede hru Arthura Schnitzlera Rej
Setkání, milostné hry, touha, erotika. Dialogy před a po pohlavním aktu. O tom všem pojednává série deseti jednoaktovek, kterou pod názvem Rej vydal v roce 1897 rakouský prozaik, dramatik a lékař Arthur Schnitzler. Dílo vyvolalo ve své době skandál, uvedení na jevišti skončilo zásahem policie. Vůbec poprvé se nyní Rej objeví také v repertoáru Moravského divadla Olomouc. Se souborem činohry nastudoval Schnitzlerovu hru režisér Vít Vencl. Premiéra se uskuteční v pátek 8. března 2013 v 19 hodin.
Olomoucká činohra tak zařazuje do repertoáru inscenaci dalšího zajímavého díla německy píšícího autora. Po Schimmelpfennigově Arabské noci, ověnčené prestižní Cenou Josefa Balvína, a Horváthově titulu Don Juan se vrací z války tentokrát uvede kdysi skandální hru Rej. V případě jejího autora Arthura Schnitzlera se dá hovořit o znovuobjevení pozapomenutého dramatika, který se v zahraničí těší větší přízni než u nás. „Když za mnou dramaturg Milan Šotek přišel s nabídkou režírovat inscenaci Reje, potěšilo mě to, protože Schnitzlera považuji za výjimečného a velmi zajímavého dramatika, jehož hry se u nás bohužel moc neuvádějí. Mám pocit, že má nezaslouženou pověst nepříliš zábavného autora, přitom napsal řadu dobrých komedií a skutečně velkých her,“ uvedl režisér Vít Vencl, který několik let spolupracoval s legendárním Otomarem Krejčou v Divadle za branou II a coby šéf činohry působil v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. „Rej v naší dramaturgii rozvíjí cestu nastoupenou Horváthovým Donem Juanem. Podobně jako tato hra, i Rej si nárokuje ansámblovou souhru – jako když si běžci předávají štafetový kolík. Přesně tak je napsaný,“ doplnil dramaturg Milan Šotek.
Prozaik a dramatik Arthur Schnitzler se do svých třiceti let věnoval lékařské praxi, jeho literární kariéra odstartovala až po smrti otce, předního rakouského laryngologa. Debut s názvem Anatol vyvolal zájem veřejnosti a kritiky, nebylo to však nic ve srovnání s tím, co se strhlo po vydání Reje. Inscenování i knižní vydání této hry bylo cenzurou zakázáno a Schnitzler ji musel vydat vlastním nákladem. Světová premiéra inscenace Reje se uskutečnila v prosinci 1920 v Berlíně, tedy až sedmnáct let po publikování hry. Zasahovala u ní policie a Schnitzler čelil obviněním z pornografie a veřejného pohoršení. Hru tvoří deset milostných dialogů, které vždy vyvrcholí pohlavním aktem: v první scéně mezi prostitutkou a vojákem, ve druhé mezí týmž vojákem a služkou, pak mezi služkou a mladým pánem a dialogy pokračují napříč všemi vrstvami společnosti. „Schnitzler, znechucený skandálem, který se kolem Reje strhl, vydal zákaz inscenování této hry. Zákaz zrušil až v osmdesátých letech jeho syn. Dá se tedy říct, že Rej je relativně nová hra,“ upozornil Vencl. Dílo se v roce 1950 dočkalo filmového zpracování v režii Maxe Ophülse a v roce 1998 vytvořil David Hare moderní adaptaci s názvem Modrý pokoj, do které obsadil slavnou herečku Nicole Kidmanovou. „V této inscenaci odehráli všechny dialogy pouze dva protagonisté, což mi přijde jako takový umělecký naschvál. Rej je dle mého zábavná hra, která nabízí deset kvalitních hereckých příležitostí,“ shrnul Vencl.
Alarmující je podle režiséra na Reji popis toho, jakým způsobem zacházejí lidé s city druhých i těmi svými a jak vnímají morálku. „Schnitzler nenabízí divákům iluzi šťastného konce. Žádný z těch párů neskončí svatbou a tím, že se budou mít rádi. Ukazuje společnost založenou na obchodu nejen se sexem, ale obecně s city. Sexuální akt diváka nepohorší, protože není na jevišti ukázaný. Schnitzlera víc zajímalo, co se děje krátce před ním a po něm, kdy veškerá láska a vášeň opadne a zůstává jen hořká pachuť,“ přiblížil režisér.
V inscenaci Rej se setkává deset herců, kteří mají vyrovnané party – každý z nich vystoupí ve dvou dialozích. V úloze Mladé paní se představí Vladimíra Včelná, která zažívá návrat na olomoucké jeviště po čtyřleté mateřské dovolené. „Zaujalo mě, že v textu není hlavní role, každý má stejný prostor. Byla jsem ráda, že vstupuji na stejnou loď s ostatními. Věřím, že diváky nepohoršíme, protože zpracování režiséra Vencla je jemné, vkusné a decentní, o citlivých věcech se spíše mluví, než aby se explicitně ukazovaly,“ uvedla Včelná. „Jednotliví protagonisté spolu vlastně hrají určitou hru za účelem získat to, co chtějí. Od začátku víme, že vše skončí milostným aktem, ale je zábavné sledovat, co tomu předchází,“ doplnil Petr Kubes, který ztvární roli Manžela a na scéně se potká s Vladimírou Včelnou a Klárou Klepáčkovou. „S Vlaďkou se setkáváme po delší pauze, s Klárkou už jsme naopak vytvořili pár v řadě inscenací, vyloženě na sebe „slyšíme“ a víme, co od sebe čekat,“ popsal Kubes. Dále se představí Vendula Fialová, Lenka Kočišová, Tereza Richtrová, Ivan Dejmal, Vojtěch Lipina, Jiří Suchý z Tábora a Roman Vencl.
Scéna a kostýmy našly inspiraci v době vzniku hry, tedy přelomu 19. a 20. století a jsou dílem Michala Syrového a Dany Hávové. Původní hudbu k inscenaci složil Tomáš Alferi.
Hra Rej se dočká vůbec prvního uvedení na jevišti Moravského divadla Olomouc. Z ostatních Schnitzlerových děl se v Olomouci dočkala nastudování hra Milkování (1932, režie Václav Poláček).