Další česká premiéra francouzského autora v Chebu
Jde o hru Prolomit ledy (v originále Ma Chambre Froide – doslova Moje mrazírna) v Česku dosud nehraného autora Jöela Pommerata. Tento francouzský režisér, herec a dramatik inscenuje výhradně své vlastní texty. Hra mu získala v roce 2011 ocenění Moliere v kategorii „žijící frankofonní autor“ a inscenace z pařížského divadla Odéon – Théatre de l´Europe v autorově režii v kategorii „nejlepší divadelní soubor“.
Prolomit ledy se pohybuje na hraně syrové sociální grotesky (tuto linii akcentuje ve své režii i režisérka Anna Petrželková) a thrilleru, v němž autor ironicky glosuje lidskou povahu. Košatý a rozvětvený příběh nás přivádí do zákulisí supermarketu, v němž pracuje hlavní postava Estelle jako „děvče pro všechno“. Majitel a šéf obchodu a dalších podniků Blocq své zaměstnance šikanuje, ovšem jen do okamžiku, kdy zjistí, že je smrtelně nemocný a rozhodně se překvapivě veškerý svůj majetek přepsat na své zaměstnance – jako „poděkování“ však musejí nazkoušet divadelní hru o jeho životě. Od té chvíle se rozvíjí řetězec bizarních i naturalistických událostí – jak si „obyčejní lidé“ poradí s nečekaně nabytým jměním? Dokáží nazkoušet divadelní hru, jejíž zkoušky řídí právě Estelle? Z dalšího děje je zjevná inspirace Brechtovým Dobrým člověkem ze Sečuanu.
Francouzská kritika zdůrazňuje, že „autor těká mezi dobrem a zlem, ukazuje jejich rozpité a plovoucí kontury, přibližuje je, nebo spíš staví nad sebe, než aby je jasně odděloval. Je vidět, že jakkoliv má své postavy rád, neváhá ukázat jejich malost a obnažený vnitřek. Pokouší se zamlžit jasné cesty a interpretace, dobrovolně se noří do halucinačních výjevů, když na jevišti ukazuje Estellino snové divadlo ve stylu televizní estrády…“ Jinde uvádí: „Pommerat píše na ostří nože, chladnokrevně, vyhýbá se přepjatému patosu, zkoumá obyčejné lidi, znovu a znovu do svých her uvádí stejná témata: práce, tržní hodnota, společenské třídy a vztahy podřízenosti a nadřízenosti, lhaní sobě a druhým, angažovanost v komunitě. Odtud čerpá temné odstíny pro svá bystrá dramata.“
Západočeské divadlo v Chebu si (mimo jiné) dlouhodobě zakládá na uvádění dramatických novinek, zejména angloamerického a francouzského divadla. V této sezóně jde o druhou, na příští sezónu chystá Návod na štěstí (How To Be Happy) Davida Lewise.
Inscenační tým:
Překlad Zdeněk Bartoš
Režie Anna Petrželková
Výprava Lenka Odvárková
Hudba Jaroslav Čermák
Dramaturgie Johana Součková
Hrají:
Radmila Urbanová, Jindřich Skopec, Diana Toniková, Vladimíra Vítová, David Beneš, Tomáš Kolomazník, Petr Batěk, Petr Vydarený