Vyšel Svět a divadlo číslo 3/ 2004
z obsahu =
mýty: politik rehabilitatus
Miroslav Petříček: Politik jako herec v mytologické hře
(„…z politika jako osoby nějak politicky aktivní se stala osoba, která plní jeho úlohu, aby nevyšlo najevo, že mýtus jeho roli dávno zrušil.“)
Milan Lukeš: Gaius Marcius, Rehabilitatus
(Rajmontova inscenace Shakespearova Coriolana v Národním divadle: „Proděláváme kocovinu z demokracie, sotva jsme k ní přičichli.“)
Matěj Král: O civilizacích, nespravedlnosti a příčinách terorismu – několik poznámek k projevům pana George W. Bushe („To, že se v nich slovo «mír» vyskytuje častěji než – pro Bushovu rétoriku klíčová – slova «naděje», «přítel», «život» nebo «válka», může vypadat jako dosti smutný vtip.“)
Blanka Křivánková: (Fore)man Fights Bush aneb co Lou Reed zaspal (Foremanův Král Kovboj Rufus vládne vesmíru v New Yorku: „…přírodní úkaz katastrofických rozměrů – George W. Bush.“)
Dominic Dromgoole: Divadlo jako World Service
(„Naší farností už není jenom země, kde žijeme – kdyby byla, umřeli bychom nudou.“)
Brno je zlatá loď…
Milan Uhde: Brněnský divadelní čtyřlístek – část druhá: Husa na provázku a HaDivadlo (tentokrát o historii i současnosti dvou předních českých scén alternativního divadla)
…Husa ze Zelňáku
Zdeňka Brandejská: Otevřené krajiny, neklidná těla (režisér Pavel Šimák a jeho inscenace na Provázku i v 7 a půl: Baletky, Murlin Murlo, Laboratoř: Hamlet now, Na cestě)
Petr Christov: Umění prohrávat, aneb Kdo je tady Loser (Loser‘s Festival v Huse na provázku: Bard, Smokie… i Feuerbach)
Michal Čunderle: „Kníže Myškin je idiot a Morávek taky“ – o Raskolnikovovi nemluvě
(první dvě části projektu Sto roků kobry aneb Morávkovy inscenace Dostojevského: „…nenechají nikoho netečného…“)
…HaDi v Alfě
Petr Christov: Jak Hrdinové otevřeli (Ha)Divadlo…
(zahajovací a rozlučková produkce Jiřího Pokorného)
Tomáš Syrovátka: Bouře ve sklenici vody
(Tobiášova Bouře 2 v Nebeského režii: „…neurčitost a nedefinovatelnost divadelní inscenace je odrazem neurčitého – tím pádem do jisté míry lhostejného – každopádně však alibistického vztahu ke světu…“)
Egon Tobiáš: Outsider - příběh překladatele
čtvrtý díl dramatického textu napsaného pro Svět a divadlo
(„Dyk se podívej na tuhle krásnou slečnu a tys jí tu nudil Hamletama“)
czech neczech Janáček
Radmila Hrdinová: Tři pohledy zvenčí na Janáčka
(Pountney – Její pastorkyňa z Vídně, Conway – Příhody lišky Bystroušky z Dublinu, Průdek – Káťa Kabanová z Bratislavy)
Jiří Černý: Jak daleko do Janáčka
(Mackerras a Nekvasil - Výlety páně Broučkovy v Národním divadle: «Krásy luní projdi v kázni, boj se v lásce, miluj v bázni, v kázni, bázni neuvázni.»)
viděno pěti: Slovensko v Praze
Michaela Náhlovská: Jedno nedělní odpoledne
(Posledné leto Sarah Berhnardtovej – Vajdička – Slovenské národné divadlo: „nevím, jestli tento obrázek není už spíše kýčem“)
Tomáš Vokáč: Operní a jazzové matiné současné slovenské hry (Cirostratus – Klimáček – GUnaGU + Malé zemiakové blues – Krasula – Prešporské divadlo: „zatímco inscenace Cirostratus vyvolávala některé otázky a vtipně pracovala s formou parodie … bylo Malé zemiakové blues naprosto nudné“)
Martina Černá: Dva klasici po slovensku
(Historky z viedenského lesa – Nvota – Astorka Korzo‘90 a Meteor – Korenči – Slovenské komorné divadlo: „dokončení vázne na nedostatečných dodávkách…“ + „možná ani nelze jinak než volit cestu takovéhoto postmoderního zprůměrňování“)
Honza Petružela: Divadlo (z) vlastní minulosti… čili Štepka sobě (Kronika komika alebo Ako sa rodil komik a jeho divadlo – Nvota – Radošínské naivné divadlo: „k čemu takovýto sentiment po šedesátých?“)
Kateřina Rathouská: Slovenským Osmi ženám chybí francouzský šarm (Osem žen – Polák – Nová scéna: „režijní zásahy diváka sice pobaví, zároveň ale seberou postavám veškerou eleganci“)
právo a divadlo
Jiří Srstka: Díla z díla (právní problém zpracování cizích děl: „v české kotlině se s problematikou zpracování a úprav divadelníci příliš nepářou“)
mladé Rusko
Tereza Krčálová: Nová ruská dramatika – zrod dramatu z ducha provincie
(„Těžký život periferie, zbavený jakýchkoliv východisek, měl na mladé dramatiky zásadnější vliv, než moskevská móda v postmodernistickém duchu…“: Sigarev, Vyrypajev, Presňakovové, Bugadze)
Ivan Vyrypajev: Kyslík (Toto je AKT, který je nutné předvést tady a teď.)
překlad Tereza Krčálová
(„...vadí ti, když policajti prověřujou na ulicích pasy a mlátí nevinný lidi, zatímco nějaký přistěhovalci z Kavkazu si poříděj moskevskou registraci a pak si chodí na oblíbený muzikály…“
bis a jiné dokumenty
Bis! od Davida Prachaře – divadlo Bohdana Holomíčka žije („Kouzlení s pomíjivostí, které je samo pomíjivé.“)
Bożena Winnicka: Mystika nebo mystifikace?
(Warlikowského Dybuk – Teatr Rozmaitości – Varšava: „Jakés takés tajemství se rozplývá v reportážní publicistice.“)
Jitka Sloupová: Horká noc mezi dunami u Dunaje
(Arabská noc – Čičvák – Slovenské národné divadlo: „Mají stereotypy imanentní sílu, či do nich upadáme zcela svobodně?“)
Nina Malíková: Rarášek z Dlouhé
(Komedie s čertem aneb Doktora Fausta do pekla vzetí – Borna – Divadlo v Dlouhé: „…nejvíc pochopení můžeme mít paradoxně právě pro Mefistofla…“)
Vlasta Smoláková: Puzení v Pidivadle
(Crave – Nebeský – Pidivadlo: „…coming out se po sedmdesátiminutové klausuře neobejde bez osvobodivého tance…“)
DOKUMENT= Zdeněk Hedbávný: Bylo nás kolik – část třetí (František Čech)
Eva Stehlíková: Jak to bylo doopravdy (Ifigenie v Aulidě)
…kaleidoskop… (zvěsti ze světa: UK – USA - F – PL – SK)
english summary
Toto číslo vyšlo za finančního přispění
Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český literární fond
International Visegrad Fund
ročník 2004 95,-Kč za číslo
předplatné je zvýhodněno částkou 500,-Kč včetně přílohy / do jiných států Evropy (s výjimkou Slovenska) 36,- EUR, zámoří 70,- USD
pro studenty 400,-Kč včetně přílohy
ročník 2003 95,-Kč za číslo (příloha Z Olympu – Luk Perceval = 59,- Kč) předplatné stejné jako v roce 2004
ročník 2002 85,-Kč za číslo (příloha Evropané I = 97,- Kč) / předplatné 450,-Kč (pro studenty 350,- Kč) včetně přílohy
- předplatitelům nabízíme zdarma zbylá čísla předchozích ročníků
Časopis je možné mimo jiné zakoupit: v knihkupectví Prospero v Divadelním ústavu, u Fišera, v knihkupectví Academia, u Seidla, v Divadle Na zábradlí, v Arše, v Dejvickém divadle (Praha), u Ženíška a v CEDu (Brno), Na Hradbách a v Artforu (Ostrava), v Knihkupectví-galerie (Brandýs n.L.), v Tyché (České Budějovice), v Klicperově divadle (Hradec Králové), ve Votobii (Olomouc), v Arše (Zlín) a v Divadelním ústavu (Bratislava).
zbylá čísla předchozích ročníků můžete se slevou koupit v knihkupectví Prospero v Praze
!!!!!!!Časopis si můžete objednat na adrese redakce!!!!!!!
Svět a divadlo, Celetná 17, 110 00 Praha 1 tel.224-817-180,
fax 224-818-184, e-mail svet@divadlo.cz
nebo předplatné přímo zaplatit na účtu: ČSOB, a.s.,PRAHA 1, č.ú.135373920/0300 (v tom případě ale informujte redakci o zaplacení)
Slovensko Cena pro předplatitele, kteří chtějí posílat časopis na svou slovenskou adresu: v roce 2004 i 2003 - 800,-Kč, v roce 2002–750,-Kč
!!!!upozorňujeme, že časopis je možné bez poplatků za poštovné zakoupit i v bratislavském Divadelním ústavu!!!!
Objednávám časopis Svět a divadlo
a) ročník 2004
b) ročník 2003(či konkrétní čísla)
c) ročník 2002(či konkrétní čísla)
d) mám zájem o zaslání čísel z ročníků 1990-2001
za cenu poštovného
Jméno:
Adresa:
Student: ano* ne*
Platba: složenka*; přímá na účet*;faktura*(IČO:
(*vyberte prosím)