21.05.2004 00:00

Vyšel Svět a divadlo číslo 3/ 2004

z obsahu =

mýty: politik rehabilitatus

Miroslav Petříček: Politik jako herec v mytologické hře

(„…z politika jako osoby nějak politicky aktivní se stala osoba, která plní jeho úlohu, aby nevyšlo najevo, že mýtus jeho roli dávno zrušil.“)

Milan Lukeš: Gaius Marcius, Rehabilitatus

(Rajmontova inscenace Shakespearova Coriolana v Národním divadle: „Proděláváme kocovinu z demokracie, sotva jsme k ní přičichli.“)

Matěj Král: O civilizacích, nespravedlnosti a příčinách terorismu – několik poznámek k projevům pana George W. Bushe („To, že se v nich slovo «mír» vyskytuje častěji než – pro Bushovu rétoriku klíčová – slova «naděje», «přítel», «život» nebo «válka», může vypadat jako dosti smutný vtip.“)

Blanka Křivánková: (Fore)man Fights Bush aneb co Lou Reed zaspal (Foremanův Král Kovboj Rufus vládne vesmíru v New Yorku: „…přírodní úkaz katastrofických rozměrů – George W. Bush.“)

Dominic Dromgoole: Divadlo jako World Service

(„Naší farností už není jenom země, kde žijeme – kdyby byla, umřeli bychom nudou.“)

 

Brno je zlatá loď…

Milan Uhde: Brněnský divadelní čtyřlístek – část druhá: Husa na provázku a HaDivadlo (tentokrát o historii i současnosti dvou předních českých scén alternativního divadla)

 

…Husa ze Zelňáku

Zdeňka Brandejská: Otevřené krajiny, neklidná těla (režisér Pavel Šimák a jeho inscenace na Provázku i v 7 a půl: Baletky, Murlin Murlo, Laboratoř: Hamlet now, Na cestě)

Petr Christov: Umění prohrávat, aneb Kdo je tady Loser (Loser‘s Festival v Huse na provázku: Bard, Smokie… i Feuerbach)

Michal Čunderle: „Kníže Myškin je idiot a Morávek taky“ – o Raskolnikovovi nemluvě

(první dvě části projektu Sto roků kobry aneb Morávkovy inscenace Dostojevského: „…nenechají nikoho netečného…“)

 

…HaDi v Alfě

Petr Christov: Jak Hrdinové otevřeli (Ha)Divadlo…

(zahajovací a rozlučková produkce Jiřího Pokorného)

Tomáš Syrovátka: Bouře ve sklenici vody

(Tobiášova Bouře 2 v Nebeského režii: „…neurčitost a nedefinovatelnost divadelní inscenace je odrazem neurčitého – tím pádem do jisté míry lhostejného – každopádně však alibistického vztahu ke světu…“)

Egon Tobiáš: Outsider - příběh překladatele

čtvrtý díl dramatického textu napsaného pro Svět a divadlo

(„Dyk se podívej na tuhle krásnou slečnu a tys jí tu nudil Hamletama“)

 

czech neczech Janáček

Radmila Hrdinová: Tři pohledy zvenčí na Janáčka

(Pountney – Její pastorkyňa z Vídně, Conway – Příhody lišky Bystroušky z Dublinu, Průdek – Káťa Kabanová z Bratislavy)

Jiří Černý: Jak daleko do Janáčka

(Mackerras a Nekvasil -  Výlety páně Broučkovy v Národním divadle: «Krásy luní projdi v kázni, boj se v lásce, miluj v bázni, v kázni, bázni neuvázni.»)

 

viděno pěti: Slovensko v Praze

Michaela Náhlovská: Jedno nedělní odpoledne

(Posledné leto Sarah Berhnardtovej – Vajdička – Slovenské národné divadlo: „nevím, jestli tento obrázek není už spíše kýčem“)

Tomáš Vokáč: Operní a jazzové matiné současné slovenské hry (Cirostratus – Klimáček – GUnaGU + Malé zemiakové blues – Krasula – Prešporské divadlo: „zatímco inscenace Cirostratus vyvolávala některé otázky a vtipně pracovala s formou parodie … bylo Malé zemiakové blues naprosto nudné“)

Martina Černá: Dva klasici po slovensku

(Historky z viedenského lesa – Nvota – Astorka Korzo‘90 a Meteor – Korenči – Slovenské komorné divadlo: „dokončení vázne na nedostatečných dodávkách…“ + „možná ani nelze jinak než volit cestu takovéhoto postmoderního zprůměrňování“)

Honza Petružela: Divadlo (z) vlastní minulosti… čili Štepka sobě (Kronika komika alebo Ako sa rodil komik a jeho divadlo – Nvota – Radošínské naivné divadlo: „k čemu takovýto sentiment po šedesátých?“)

Kateřina Rathouská: Slovenským Osmi ženám chybí francouzský šarm (Osem žen – Polák – Nová scéna: „režijní zásahy diváka sice pobaví, zároveň ale seberou postavám veškerou eleganci“)

 

právo a divadlo

Jiří Srstka: Díla z díla (právní problém zpracování cizích děl: „v české kotlině se s problematikou zpracování a úprav divadelníci příliš nepářou“)

 

mladé Rusko

Tereza Krčálová: Nová ruská dramatika – zrod dramatu z ducha provincie

(„Těžký život periferie, zbavený jakýchkoliv východisek, měl na mladé dramatiky zásadnější vliv, než moskevská móda v postmodernistickém duchu…“: Sigarev, Vyrypajev, Presňakovové, Bugadze)

 

Ivan Vyrypajev: Kyslík (Toto je AKT, který je nutné předvést tady a teď.)

překlad Tereza Krčálová

(„...vadí ti, když policajti prověřujou na ulicích pasy a mlátí nevinný lidi, zatímco nějaký přistěhovalci z Kavkazu si poříděj moskevskou registraci a pak si chodí na oblíbený muzikály…“

 

bis a jiné dokumenty

Bis! od Davida Prachaře – divadlo Bohdana Holomíčka žije („Kouzlení s pomíjivostí, které je samo pomíjivé.“)

Bożena Winnicka: Mystika nebo mystifikace?

(Warlikowského Dybuk – Teatr Rozmaitości – Varšava: „Jakés takés tajemství se rozplývá v reportážní publicistice.“)

Jitka Sloupová: Horká noc mezi dunami u Dunaje

(Arabská noc – Čičvák – Slovenské národné divadlo: „Mají stereotypy imanentní sílu, či do nich upadáme zcela svobodně?“)

Nina Malíková: Rarášek z Dlouhé

(Komedie s čertem aneb Doktora Fausta do pekla vzetí – Borna – Divadlo v Dlouhé: „…nejvíc pochopení můžeme mít paradoxně právě pro Mefistofla…“)

Vlasta Smoláková: Puzení v Pidivadle

(Crave – Nebeský – Pidivadlo: „…coming out se po sedmdesátiminutové klausuře neobejde bez osvobodivého tance…“)

DOKUMENT= Zdeněk Hedbávný: Bylo nás kolik – část třetí (František Čech)

Eva Stehlíková: Jak to bylo doopravdy (Ifigenie v Aulidě)

…kaleidoskop… (zvěsti ze světa: UK – USA - F – PL – SK)

english summary

 

Toto číslo vyšlo za finančního přispění

Ministerstvo kultury ČR

Nadace Český literární fond

International Visegrad Fund

 

 

ročník 2004 95,-Kč za číslo

předplatné je zvýhodněno částkou 500,-Kč včetně přílohy / do jiných států Evropy (s výjimkou Slovenska) 36,- EUR, zámoří 70,- USD

pro studenty 400,-Kč včetně přílohy

ročník 2003 95,-Kč za číslo (příloha Z Olympu – Luk Perceval = 59,- Kč) předplatné stejné jako v roce 2004

ročník 2002 85,-Kč za číslo (příloha Evropané I = 97,- Kč) / předplatné 450,-Kč (pro studenty 350,- Kč) včetně přílohy

- předplatitelům nabízíme zdarma zbylá čísla předchozích ročníků

 

Časopis je možné mimo jiné zakoupit: v knihkupectví Prospero v Divadelním ústavu, u Fišera, v knihkupectví Academia, u Seidla, v Divadle Na zábradlí, v Arše, v Dejvickém divadle (Praha), u Ženíška a v CEDu (Brno), Na Hradbách a v Artforu (Ostrava), v Knihkupectví-galerie (Brandýs n.L.), v Tyché (České Budějovice), v Klicperově divadle (Hradec Králové), ve Votobii (Olomouc), v Arše (Zlín) a v Divadelním ústavu (Bratislava).

zbylá čísla předchozích ročníků můžete se slevou koupit v knihkupectví Prospero v Praze

 

!!!!!!!Časopis si můžete objednat na adrese redakce!!!!!!!

Svět a divadlo, Celetná 17, 110 00 Praha 1 tel.224-817-180,

fax 224-818-184, e-mail svet@divadlo.cz

nebo předplatné přímo zaplatit na účtu: ČSOB, a.s.,PRAHA 1, č.ú.135373920/0300 (v tom případě ale informujte redakci o zaplacení)

 

Slovensko Cena pro předplatitele, kteří chtějí posílat časopis na svou slovenskou adresu: v roce 2004 i 2003 - 800,-Kč, v roce 2002–750,-Kč

!!!!upozorňujeme, že časopis je možné bez poplatků za poštovné zakoupit i  v bratislavském Divadelním ústavu!!!!

 

Objednávám časopis Svět a divadlo

 

a) ročník 2004

b) ročník 2003(či konkrétní čísla)

c) ročník 2002(či konkrétní čísla)

d) mám zájem o zaslání čísel z ročníků 1990-2001

   za cenu poštovného

 

Jméno:

 

Adresa:

 

Student: ano* ne*

Platba: složenka*; přímá na účet*;faktura*(IČO:

(*vyberte prosím)

 

Autor článku: redakce