V divadle Alfred ve dvoře bude mít premiéru inscenace Kitchen Drama
Ne náhodou se v posledním adventním týdnu rozhodl tým soustředěný kolem režiséra a scénáristy Ondřeje Davida uvést divadelní premiéru jeho autorského projektu KITCHEN DRAMA. Vánoce, tyto ústřední svátky konzumu, se pro mnohé z nás staly především synonymem makabrózního obžerství a legitimizovaného lenošení před televizí. Jak na obrazovkách, tak v našich domácnostech propuká v těchto dnech nefalšované KITCHEN DRAMA.
Profesionální kuchyně se v posledních letech stala jednou z nejčastějších lokací především mediálního zobrazení. S fetišistickým zaujetím se podrobuje důkladné analýze základní lidská dovednost - příprava pokrmů. To, co se dříve považovalo za zcela zřejmé a tudíž nestálo ani za řeč, se náhle stává dramatem antického rozměru. Ten, kdo nedává na odiv svou schopnost či neschopnost vařit a jíst, jako by ani nebyl. Dělnická třída u piva již neřeší politiku a fotbal, ale vaření, každý druhý intelektuál je najednou letitý gurmán. Kuchaři, dříve schovaní kdesi v útrobách restaurace, nažehlili své rondony, vyleštili stříbrná tělesa a napochodovali hlavním vchodem mezi elitu. KITCHEN DRAMA je následkem společnosti, která vyplnila svou podstatu jídlem. Tam, kde selhaly koncepty elit, nastupují recepty kuchařů. Když chybí vize, přichází na řadu selský rozum a tomu není radno se vzpouzet. Mudrující kuchaři, vážení hodnotitelé a všeliké autorky kuchařek dosáhli statutu celebrit. To jim umožňuje vyjadřovat se k celospolečenským problémům a do značné míry tím ovlivňovat hodnotovou orientaci lidí. Kuchyně však není demokratickou institucí, kuchyně je prostředím totality.
Autor projektu Ondřej David se chopil tématu o němž říká: ”Chuť scénicky zpracovat konzumaci a prezentaci jídla jsem v hlavě nosil několik let. Netušil jsem, jak monstrózních rozměrů mezitím tematika gastronomie nabyde jak v elektronických, tak tištěných médiích. Současný obyvatel České Republiky může být charakterizován jako Homo Gastronomicus. A to mi přijde nebezpečné a tudíž hodné frašky." Masožravec, Nenasytná žena, Jemný muž a Anorektička. Čtyři postavy v kuchyni pod vedením kuchaře, který se náhle stal hvězdou. Co je tam dostalo? Proč se chtějí naučit vařit - znovu a jinak ? Myslí si, že poznají sebe sama? A podaří se jim to?
„Během zkoušení jsem se poprvé setkal s původní metodou autora tzv. akční lyrikou. Podstatným způsobem se liší od standardního ztvárnění postavy v činoherní inscenaci. Pocítíl jsem na sobě, že slovo skutečně "bydlí v těle" a bylo mi potěšením dostat ho ven na scénu. Jako herec v sobě tak potlačuji ego a jsem nástojem slova,“ říká představitel Jemného Muže Michal Kern. "S něčím takovým jako Kitchen Drama jsem se ještě nesetkala. Pro herce je to pozoruhodně stylizovaný ale náročný útvar. Postava Nenasytné ženy je mi v lecčems blízká. Mé tělo říká ano." říká herečka Irena Kristeková.
Premiéra: Alfred ve dvoře, 19. 12. 2013 od 20.00