Na Shakespearosvké slavnosti přijíždí svérázný Hamlet v loutkovém provedení
Koncem srpna (v pondělí 23.8. a v úterý 24.8.) zavítá na Letní shakespearovské slavnosti společnost Czechoslovak-American Marionette Theater, která zde představí své nastudování Hamleta v provedení velkých dřevěných loutek, a čtyř živých herců. Představení se bude odehrávat v angličtině a jeho adaptátorem i režisérem je Vít Hořejš, který působí současně jako umělecký ředitel společnosti. Patrně největším lákadlem jejich originálně pojatého představení bude nevšení pojetí hlavní postavy - princ dánský tu podle newyoských Timesů připomíná "sexy hrdinu mezi Williamem Hurtem a Johnem Lennonem". Za zmínku stojí i hudba, zkomponovaná ve stylu písní Leonarda Cohena.
V inscenaci z roku 1997 se kromě Víta Hořejše představí i další klíčoví umělci z CAMT: Deborah Beshaw, Stephan W. Kolbert a Theresa Linnihan. Jedinou změnou je hudební doprovod: Johna Bowena, který běžně v představení vystupuje, nahradí mimořádně klavíristka Pavla Schoenová, jazzmanka účinkující mj. v pražské Redutě. Design loutek je dílem Jakuba Krejčího, který má na kontě mj. (za sto dvaceti centimetrové marionety pro Golema režírovaného též Vítem Hořejšem) nominaci na cenu American Theatre Wing Design Awards (za rok 1998), určenou pro nejlepší divadelní designéry z off broadwayské, off-off broadwayské i broadwayské scény za jejich práce vytvořené v USA. Davy a armády jsou představovány miniaturními loutkami pro rodinná divadla a pro CAMT je vyrobil Miloš Kasal.
"Naše divadelní společnost vychází z tradičního i netradičního pojetí loutkových představení," říká Vít Hořejš, jehož ansámbl má dále na repertoáru například tituly jako Život a doba Lee Harveyho Osvalda (uvedeno v legendárním newyorském divadle La MaMa v květnu a červnu jako poslední inscenace před přijezdem do Prahy), Johannes Doktor Faust (2000), Rusalka (1999) nebo Golem (1997).
Kromě České republiky a Spojených Států - kde CAMT vystupoval mimo jiné v Metropolitan Museum of Art, Lincolnově centru, Světovém finančním centru a dalších pozoruhodných místech - se společnost pravidelně účastní i nejrůznějších mezinárodních festivalů v Evropě i Asii (Polsko, Turecko, Pakistán).
Emily Mitchell napsala v Time Magazínu že režisér Vít Hořejš "spojuje dávnou tradici s post-moderním pojetím, čímž poskytuje němým figurínám ze starých dob překvapivou dózu nového života na divadelních prknech." Anita Gates pak zas v newyorských Timesech napsala že hlavní představitel "podává svou roli jako silného Hamleta, nepříliš sympatického, ale zato sexy, jakoby to byl William Hurt říznutý Johnem Lennonem".
Protagonisté jsou doslova loutkami manipulovanými osudem v této verzi Hamleta v níž byly slavné Shakespearovy monology zhudebněny do podoby připomínající písně Leonarda Cohena. Hamletovo dilema je znásobeno neboť živí herci vystupují jako alter ega dřevěných panáků a naopak, jako by dávali sami sobě I divákům otázku, "kdo vlastně tahá za nitky Hamletova osudu"?
Třetí obnovené premiéra Hamleta bude v červenci uvedena v Brooklynu v divadle Kingsborough College, v září pak podnikne "zájezd" po čtyřech newyorských parcích. Slavnosti trvají do 12. září a do 11. září je v areálu Pražského hradu otevřena i výstava Maximální fotografie ze sbírek skupiny PPF, generálního partnera festivalu.
Magdalena Bičíková a Pavlína Fechterová
pavlina@2media.cz
www.shakespeare.cz