Vernisáž Salonu české scénografie 2013/2014
Institut umění – Divadelní ústav zve na vernisáž Salonu české scénografie 2013/2014, která se uskuteční v úterý 1. 4. 2014 od 18:00 hod v Českých centrech v Praze.
V rámci vernisáže proběhne koncert tria Benešová / Lachmanová / Jonášová (fragment Vobezdud). Program se poté přesune do kavárny Krásné ztráty (Náprstkova 10, Praha 1), kde bude pokračovat od 20:30 after party. Během večera v Krásných ztrátách nás bude bavit VJ Vladimír Burian a DJ Jan Kalivoda.
Součástí výstavy je Diskusní symposium na téma "Současná česká scénografie: poločas rozpadu", které proběhne 24. dubna 2014 od 10 - 15:00 taktéž v prostorách Českých center v Praze.
Salony české scénografie navázaly na tradici Národních přehlídek české scénografie (1977, 1981, 1986, 1989), které mapovaly stav českého scénického, kostýmního a loutkářského výtvarnictví v období mezi jednotlivými ročníky mezinárodní scénografické výstavy Pražské Quadriennale (dále jen PQ).
Salon české scénografie 2013/2014 se koná po sedmileté pauze, a to zásluhou České organizace scénografů, divadelních architektů a techniků. Výstava se nejprve představil v brněské Redutě,a to v termínu 21. lidstopadu do 12. proince 2013.
Mezi účastníky ročníku 2013/2014 jsou etablovaní tvůrci jako Petr Matásek, Jozef Ciller, Simona Rybáková, Sylva Zimula Hanáková, Šimon Caban, Marie Jirásková, Jana Preková a Kamila Polívková, kteří svým dílem utváří - a také v mezinárodním měřítku úspěšně reprezentují - krajinu české scénografie po dlouhá léta. Zároveň se však objevují i jména méně známá či nová, často čerstvých absolventů či těch, kteří ještě studují a představují své první projekty a realizace.
Ukazuje se, že současná česká scénografie má mnoho podob. Návštěvníci výstavy se setkají s prezentací tradičních dramatických, operních i baletních děl, budou moci obdivovat důmyslná architektonická řešení scény a nápadité kostýmy, které v nejlepším slova smyslu rozvíjí bohatý odkaz tradiční školy české scénografie, zároveň však mohou nahlédnout do světa té části spektra současné tvorby, která si libuje ve zpochybňování konvenčně pojatých hranic mezi divadelním a výtvarným uměním a která klade odlišné nároky na tvůrce představení i jeho diváka.