Opera Boris Godunov se 26. března vrátí do Národního divadla
Po více než pěti letech se 26. března do Národního divadla v Praze vrátí opera Boris Godunov skladatele Modesta Petroviče Musorgského. Dílo hudebně nastudoval umělecký ředitel Opery ND Petr Kofroň. Pro novou inscenaci je zatím naplánováno 13 představení v této a následující operní sezoně. Na dnešním setkání s realizačním týmem a účinkujícími o tom informoval šéfdramaturg Opery Ondřej Hučín.
"Co je na Borisi Godunovovi jedinečné, je velice moderní dějová osnova. Dále je to práce s časem. V opeře jsou úseky, kde se vůbec nic neděje, velice dlouhé, což souvisí s ruským vnímáním času," uvedl Kofroň.
V režii Lindy Keprtové se v titulní roli představí sólista moskevského Velkého divadla, ruský basista Michail Kazakov. Alternací bude jeho krajan Vitalij Jefanov, sólista Novosibirského státního akademického divadla opery a baletu. "Role Borise Godunova je jednou ze stěžejních pro pěvce basového oboru, zejména pro ruské pěvce. A ani já nejsem výjimkou. Pro mě osobně je nejoblíbenější jednak pro svou hudební rovinu, ale také díky možnosti ukázat herecký dramatický talent," uvedl Kazakov.
Pěvec se narodil v roce 1976 v Dimitrovgradu. V roce 2001 absolvoval studia na Kazaňské konzervatoři. V Česku se představil loni v srpnu v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov na galakoncertě hvězd moskevského Velkého divadla.
V dalších rolích se představí Sylva Čmugrová a Kateřina Jalovcová (Fjodor), Marie Fajtová a Michaela Kušteková (Xenie), Oleg Kulko a Valentin Prolat (Kníže Šujskij) a Tomáš Černý a Michal Lehotský jako Lžidimitrij. Vedle orchestru a sboru ND se na představení bude podílet Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský sbor.
Boris Godunov je debutem režisérky Keprtové na jevišti první scény. "Mě osobně trochu děsí, a to nejsem vášnivý pozorovatel politické situace, v jakém čase Borise inscenujeme. V čase, kdy Rusko posílá své tanky do cizí země, kdy každý den dostáváme jiné informace, jednou proukrajinské, jednou proruské, v čase, kdy se na jednom jevišti setkávají umělci ze zemí, jež jsou v ozbrojeném konfliktu. To je opravdu pocit velmi zvláštní," podotkla.
Přestože opera nese jméno po významném ruském carovi, Boris Godunov není jedinou hlavní postavou díla. Podobně jako dramatická předloha Alexandra Sergejeviče Puškina je i operní verze shakespearovskou mnohoznačnou studií lidské společnosti na prahu krize autorit, tradic a zákonů,
Další operní premiérou ND bude rodinná pohádka Engelberta Humperdincka Jeníček a Mařenka v novém českém překladu a přebásnění Radka Malého. V hudebním nastudování hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse a v režii Matěje Formana bude mít ve Státní opeře premiéru 23. dubna.