20.04.2015 14:37

Baal Bertolta Brechta znovu v Ostravě

Sezóna Rok neslýchaných zpovědí v Komorní scéně Aréna se přehoupla do své druhé poloviny, která přináší premiéru prvotiny Bertolta Brechta, jeho slavného Baala. Její jevištní podobu vytvořil David Šiktanc, představitel nejmladší generace české divadelní režie.

Baal je příběhem lyrika, který se vysmívá společnosti a její morálce, čímž se nejprve pro snobskou smetánku stává zábavnou atrakcí, ale jen do chvíle, kdy začne svádět svým hostitelům manželky. Brecht do svého Baala postupně soustředil všechny špatné lidské vlastnosti a jeho hrdina se nakonec neštítí ani vraždy. Baal svou zrůdností odpuzuje, ale zároveň nám dává provokativní možnost nahlédnout pod naši civilizační slupku.

Dílo tehdy mladého dramatika ostravskému publiku představí i mladý režisér. David Šiktanc se narodil v roce 1987 a je absolventem pražské DAMU. Jeho matkou je režisérka Jaroslava Šiktancová a dědečkem básník Karel Šiktanc. David Šiktanc má i přes svůj mladý věk za sebou hostování na prestižních českých scénách a do konce této sezóny je kmenovým členem souboru činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni. Režisér se rád zaměřuje na německé divadlo, Bertolt Brecht patří k jeho oblíbeným autorům. Sám k tomu říká: „Baal byla moje zamilovaná hra už na DAMU, zvažoval jsem ji i jako absolventskou inscenaci, ale nakonec jsem dělal jiný jeho text. A když mě Ivan Krejčí oslovil, tak jsem si říkal, v jakém jiném divadle se najde taková odvaha uvádět Baala. Protože to je odvaha.“

Brecht napsal Baala jako svou první celovečerní hru již v roce 1918, kdy mu bylo pouhých dvacet let. I přes své mládí napsal dílo dodnes inspirující svým poetickým jazykem, jenž je ale v ostrém kontrastu s velkou mírou cynismu hlavního (anti)hrdiny. Brecht v té době studoval lékařství na univerzitě v Mnichově a psal básně, které byly ovlivněny mnichovskou kabaretní tradicí, především písněmi Franka Wedekinda. Proto se i Baal ve hře živí jako kabaretní zpěvák.

Už ve své prvotině Brecht experimentuje s prvky, které se později stanou pro jeho tvorbu charakteristické, protože bez „songů“ si jeho další hry prakticky neumíme představit. Baal reprezentuje ranou, předmarxistickou etapu Brechtova díla, k tomuto filozofickému směru se Brecht otevřeně přihlásil až v roce 1928. Baal je tedy hrou, která sice provokuje, ale chybí jí ideologický podtext. Zároveň však píše Brecht Baala jako dílo vědomé společenské kritiky. „Baal patří k jeho ranému, expresivnímu období, které se pak láme, a následují další texty, ke kterým mám třeba i averzi. Je to eruptivní hra mladého člověka, s obrovskou vášnivostí a dynamikou. Tím, že je to koláž, tak je zábavná, není tezovitá, ukazuje mnoho různých kamínků v mozaice, má v sobě velkou míru grotesknosti a zábavnosti. A tím láká k výraznému jevištnímu gestu, k výrazné interpretaci,“ vysvětluje režisér David Šiktanc. A dodává: „Doufám, že náš Baal bude drzý, zábavný i krutý!“

Poprvé byl Baal inscenován v Lipsku ve Starém divadle (Altes Theater) 8. prosince 1923 (rok předtím hra vyšla knižně), ale vyvolal takové pobouření, že městská rada nařídila jeho stažení z repertoáru.
Zajímavostí je, že československá premiéra této hry se odehrála právě v Ostravě, kdy ji v roce 1986 nazkoušel v Divadle Petra Bezruče režisér Josef Janík.

Po skoro třiceti letech se tedy Baal opět vrací do Ostravy, tentokrát s tváří Michala Čapky. Právě jemu byla totiž svěřena titulní role a herec se snažil vybudovat Baala jako další ze svých výrazných a nejednoznačných postav: „Baal je asociál, který si poživačně a bez výčitek, bez ohledu na ostatní, bere, co zrovna chce. Ať už to jsou ženy, alkohol, cokoliv… Je to lyrik, básník, hospodský povaleč, milionář, milenec, herec, vrah… Je to grázl, kterého bych ale chtěl i obhájit. Protože každé zlo pramení z nějaké frustrace, a ta je dána výchovou, životními událostmi. Já si myslím, že se každé mimino rodí jako dobré, a až pak ho svět zkazí. A Baal svým chováním nastavuje zrcadlo tomu světu. Takový, jaký je svět, jsme i my.“  

V dalších rolích se v inscenaci představí kompletně celý soubor Komorní scény Aréna, hraje se v překladu Ludvíka Kundery a Rudolfa Vápeníka.
Scénu navrhl Nikola Tempír a kostýmy Petra Krčmářová, autorem hudby je Ondřej Švandrlík.

Premiéra Baala na jevišti Komorní scény Aréna bude v sobotu 25. dubna 2015 v 18:30 hodin.

www.divadloarena.cz 


Autor článku: Alice Taussiková

Baal Bertolta Brechta znovu v Ostravě