Cenu Marka Ravenhilla převzal Mikoláš Tyc z Buranteatru
Hra německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga Létající dítě v podání brněnského Buranteatru a v režii Mikoláše Tyce získala Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší domácí inscenaci nového textu za rok 2014. Cenu pro vítěze v tradiční podobě kožichu, letos ve ztvárnění výtvarnice a režisérky Kamily Polívkové, předal dnes v pražském Divadle Disk britský autor, po němž je cena pojmenována.
Vítěze vybírá nezávislá porota. Cena je součástí projektu Centrum současné dramatiky, který od roku 2010 realizuje Divadlo Letí; letos byla udělena popáté. Vloni ji získalo Divadlo Petra Bezruče z Ostravy za inscenaci Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara.
Schimmelpfennig je zřejmě nejhranějším současným německým dramatikem. Svůj hvězdný status, který získal po úspěchu Arabské noci (2001), stále upevňuje. Jeho hru Létající dítě uvedl Buranteatr v překladu Petra Štědroně dva roky po světové premiéře.
"Příběh je skoro erbenovskou tragédií, kdy je drobný přestupek proti řádu - dvojí pokus o nevěru, vlastně spíš jen pomyšlení na ni - krutě potrestán. Ale kým vlastně? U Erbena to víme, u Schimmelpfenniga ne. Navíc je tento příběh náhody s osudovými důsledky zarámován básnickým vylíčením moderního velkoměsta, kde do sebe lidské osudy narážejí jako částice v tom známém urychlovači částic na hranicích Francie a Švýcarska, o němž se ve hře tolik mluví," uvedl dramaturg Jan Šotkovský.
Porota vybírala z více než osmdesáti loňských premiér, z nichž do finále nominovala deset. Na to, proč vyhrála Tycova inscenace, odpověděl jeden z porotců Vladimír Čepek. "Inscenace Buranteatru nechává naplno zaznít Schimmelpfennigův text; neilustruje ho a situace rozehrává s citem a přesností. Létající dítě oceňuji zejména za režijně-dramaturgické zpracování, které spolu s výbornými hereckými výkony jasně zprostředkovává a vybarvuje svět tohoto autora," uvedl.
Cena Marka Ravenhilla je oceněním českých tvůrců za počin v oblasti inscenování současné dramatiky. Novým textem se rozumí takový, který vznikl v období deseti let před příslušným oceněním. Vítěz je volen na základě konsenzu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování.
Ravenhill patří mezi zakladatele coolness dramatiky, která ve druhé polovině 90. let šokovala publikum otevřeností a zobrazením fyzických i psychických krutostí současného světa. Na českých jevištích se objevily jeho hry Shopping and Fucking, Polaroidy, Faust/Faust je mrtvý a Bazén (bez vody). Organizátoři ho v roce 2011 oslovili, zda by cenu mohli pojmenovat po něm - a on to přijal. "Jsem rád i proto, že odmění inscenaci nových dramatiků. Bál jsem se, aby se opakovanými reprízami našich her z nás nestali kulturní imperialisté," řekl dříve ČTK.