Nový šéf Buraj chce vést HaDivadlo jako hledačskou scénu
Brněnské HaDivadlo bude s novým uměleckým šéfem Ivanem Burajem experimentující a hledačskou scénou. Poskytne prostor mladým tvůrcům a soustředí se na problémy současné společnosti. Buraj letos v čele divadla nahradil Mariána Amslera a jako šéf stojí na prahu své první kompletní sezony. Dramaturgický plán dnes představil novinářům.
"HaDivadlo by nemělo být muzeální divadlo, kde se hrají klasické texty v klasických provedeních, ale divadlo, které se snaží zkoumat každodennost a současnost, jež nás obklopuje," prohlásil Buraj. Spojujícím tématem novinek nadcházející sezony je individualismus.
Jako režisér se Buraj představí v inscenaci Paní Bovaryová, kterou už soubor zkouší. Dále režisér chystá Strýčka Váňu. Slavné drama Antona Pavloviče Čechova označil za výzvu, v posledních letech totiž vytvářel spíše autorské inscenace a klasickým textům se nevěnoval.
Kromě Burajových režijních prací divadlo v hlavní dramaturgické linii nasadí inscenaci Big sur. Román Jacka Kerouaca adaptuje hostující polská režisérka Ewa Zemboková. Sezónu pak uzavře premiéra autorského projektu On režiséra Mariána Amslera.
Jedním z Burajových cílů je oživit komornější Studio HaDivadla, kde dostanou prostor mladší divadelníci. Letos to budou například Matyáš Dlab, Matěj Nytra, Marika Smreková a tvůrčí tým režisérky Barbary Herzové. "Studio dosud fungovalo nepravidelně, chtěli bychom tam mít dvě tři novinky v sezoně," uvedl Buraj.
Umělecký šéf chce divadlo vést také jako svého druhu veřejný prostor. Projevem snahy otevřít divadlo aktuálním otázkám je cyklus diskuzních večerů ve spolupráci s kulturním čtrnáctideníkem A2. Každou inscenaci tak doprovodí dvě diskuze s výraznými osobnostmi současné české filosofie, sociologie či politologie.