Bolek Polívka se představí jako král Lear
Městské divadlo Brno uvede v režii Stanislava Moši Shakespearovu tragédii Král Lear. V hlavní roli se představí Boleslav Polívka. Premiéra inscenace se uskuteční 14. listopadu 2015 na Hudební scéně MdB.
Mnozí pokládají Krále Leara za největší Shakespearovu tragédii, za nejsložitější dramatickou polyfonii, jakou kdy Shakespeare napsal, někteří za vrchol tragického básnictví vůbec. Král Lear bývá přirovnáván k Bachově Mši h moll, k Beethovenově Páté a Deváté symfonii, k Wagnerovu Parsifalu, k Michelangelovu Poslednímu soudu nebo Dantovu Očistci a Peklu. Nemusíme s tím souhlasit. Zároveň však ani nepopřeme skutečnost, že i po více než čtyřech staletích má Král Lear sílu rezonance, a to kdykoli jeho dramatická neúprosnost, jeho strhující, třebaže krutá výpověď i naléhavost otázek, které klade, nalézají kontinuitu mezi osobním utrpením a obecným chaosem či vyšinutím „tohoto bezbožného světa“. Je pozoruhodné, že i když v minulosti neměla tato tragédie nikdy šanci stanout na špici shakespearovské „hitparády“, tak právě od počátku třetího milénia se naopak těší – všude ve světě, kde se hraje divadlo – vysoké inscenační konjunktuře; to výmluvně svědčí o univerzalizmu a trvalé apelativnosti learovské situace.
Základní konflikt hry stojí na protikladu starého, patriarchálního pojetí královské moci či otcovské autority, světa, v němž vládnou absolutní zákony, i tradiční mravy slušnosti, a bezohledně individualistického světa, v němž, zdá se, je všecko dovoleno a v němž morální či lidské ohledy jsou leda k smíchu. Příběh krále Leara, který se pošetile vzdá trůnu a rozdělí království mezi své dvě starší úlisné dcery Goneril a Regan a který v pyšné zaslepenosti vydědí nejmladší, ale upřímnou Cordelii, je filozofickou tragédií, nezobrazující jen vztahy rodinné, ale také vztahy společenské, a přerůstá v tragickou výpověď o podstatě člověka a jeho lidství, v nadosobní podobenství o údělu člověka a lidské pospolitosti vůbec. Osud Leara ve hře doplňuje a křižuje jako paralelní dějové pásmo analogický osud Hraběte z Glosteru, který v pošetilé naivitě sedne na lep intrikám svého nelítostného bastarda Edmunda a s krutou pošetilostí zavrhne legitimního syna Edgara. Životní omyl či – v aristotelském smyslu – tragický blud krále Leara je v tom, že zaměnil svou královskou moc za lidskou hodnotu. Předpokládá, že se k němu jeho dcery a všichni ostatní budou chovat jako ke králi i v době, kdy už králem nebude. Teprve když za bouře na pustém vřesovišti prodělá „školu“ bláznovství, teprve když nahý a rozedraný projde nejzazší zkouškou lidského utrpení, teprve když klesne na dno, poznává svůj omyl a dochází rozumu; ovšem: „rozumu v šílenství“. Learovo jasnozřivé šílenství (spíše „vykloubení mysli“ než duševní choroba) je nejvlastnější paradox Shakespearovy hry: čím více se nebohému králi „zatemňuje“ mozek, tím jasněji chápe podstatu věcí. Pro paradoxní výstavbu významů této tragédie je příznačné, že nejenom král Lear zmoudří, až když zešílí, ale také Gloster prohlédne, až když je bestiálně oslepen.
Uvedení této velké a krásné hry připravil stejný inscenační tým v čele s režisérem Stanislavem Mošou, který se před rokem a půl přičinil o veleúspěšnou inscenaci Shakespearova Benátského kupce. A po ztvárnění postavy Šajloka v Benátském kupci se s Králem Learem na jeviště MdB vrací i Boleslav Polívka v titulní úloze. Překlad: Jiří Josek. Hudba: Zdenek Merta. Scéna: Christoph Weyers. Kostýmy: Andrea Kučerová. V hlavních rolích: Boleslav Polívka (Král Lear), Hana Kováříková nebo Pavla Vitázková (Goneril), Lenka Janíková nebo Ivana Vaňková (Regan), Ivana Odehnalová nebo Svetlana Janotová nebo Markéta Pešková (Cordelie), Michal Isteník (Šašek), Petr Štěpán (Kent), Zdeněk Junák (Gloster), Lukáš Janota (Edgar), Jakub Zedníček (Edmund), Viktor Skála (Albany), Rastislav Gajdoš (Cornwall), Aleš Slanina (Oswald). Dále hrají: Martin Havelka (v alternaci s Jiřím Machem), Patrik Bořecký, Kristian Pekar, Jan Mazák, Ladislav Mareček, Vojtěch Blahuta, Josef Jurásek, Jaroslav Matějka, Jakub Przebinda, Jiří Ressler, Hana Kratochvilová (v alternaci s Renátou Mrózkovou).
Premiéra: 14. listopadu 2015 na Hudební scéně MdB.