Pětadvacet let Aura-Pontu
Agentura Aura-Pont si v tomto roce připomíná pětadvacáté výročí své existence. Za historií se u této příležitosti ohlédla její spoluzakladatelka a dlouholetá agentka Jitka Sloupová:
Stejně těžké, jako je pro nás, dnes už pamětníky, představit si, že dospělý pětadvacetiletý člověk nebyl v době sametové revoluce ještě na světě, je uvědomit si, že Aura-Pont, jedna z prvních nezávislých kulturních institucí vzniklých hned v roce 1990, slaví v tomto roce čtvrt století své existence.
Vznik agentury byl v prvních měsících po listopadu logickým krokem: autoři, zejména ti divadelní, měli tehdy monopolní agenturu DILIA příliš spojenu se spletitou cenzurní politikou odcházejícího režimu. Řešením bylo založení agentury nové. Různé iniciativy, které se o ně pokoušely, spojily na popud Václava Havla své síly. Poté, co byla v dubnu 1990 přijata příslušná novela autorského zákona mj. rušící monopol DILIA, dohodli se již v květnu na založení divadelní a literární agentury Aura-Pont tři skupiny lidí: německá exilová agentura Peter Pont Tomáše Kosty a Jiřího Gruši, Anna Freimanová a JUDr. Elena Hornová, které pečovaly o autorskoprávní záležitosti Václava Havla již v časech disentu, a konečně Jitka Sloupová a Zuzana Ježková, do té doby pracovnice DILIA. Poslední jmenovaná je i autorkou první části názvu agentury, který vznikl spojením slov Autorská agentura.
1. září 1990 zahájil Aura-Pont svou činnost ve svém prvním sídle v Truhlářské ulici číslo 13. Zpočátku zastupoval především literáty a dramatiky (a jejich dědice) z okruhu disidentů a exulantů a díla režimem dosud proskribovaných klasiků: byli to např. František Langer, Vladimír Holan, Egon Hostovský, Ferdinand Peroutka, Jan Skácel, Ludvík Aškenazy, Jiří Gruša. K dramatikům disentu, jako byli vedle Václava Havla (jehož světová práva převzal Aura-Pont postupně od renomovaného německého nakladatelství Rowohlt) Milan Uhde, Pavel Landovský a Josef Topol se okamžitě připojili divadelní autoři tzv. šedé zóny – Karel Steigerwald, Daniela Fischerová a Arnošt Goldflam, jakož i tvůrci národního mýtu, cimrmanologové Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák. Od počátku svých divadelních aktivit v 90. letech se k nim přidal i ve světě dnes nejuváděnější současný český dramatik Petr Zelenka.
Stejně široký byl i okruh překladatelů, jejichž díla Aura-Pont zprostředkovával českým divadlům a nakladatelstvím, za všechny Jaroslav Kořán, Josef Balvín, František Fröhlich, Antonín Přidal, Dušan Karpatský, Jiří Josek, Pavel Dominik či Michael Žantovský. Agentura brzy navázala spolupráci s nejdůležitějšími partnery ve světě a informacemi o nových dílech nejslavnějších soudobých dramatiků podstatnou měrou přispěla k zaplnění dramaturgického vakua, které v českých zemích za dvacet let normalizační izolace vzniklo. Pravidelné LISTY Z AURA-PONTU, přinášející anotace her aktuálního světového repertoáru, se postupně staly základem dnešní nepostradatelné elektronické databáze agentury nazvané Rukověť dramaturga, obsahující tisíce titulů.
Hned v listopadu 1990 založil Aura-Pont i oddělení pro právní ochranu softwaru. V září 1992 byl okruh zastupovaných umělců rozšířen o herce a moderátory, režiséry a skladatele scénické hudby, později bylo založeno i produkční oddělení…
Řada akcí, na kterých se Aura-Pont produkčně či dramaturgicky podílel, zůstává dosud v paměti: Václav Havel – spisovatel a dramatik (součást programu Praha – Evropské město kultury 2000), sbírková akce Divadla pod vodou, Havel Festival v New Yorku 2006, návrat Václava Havla dramatika a série premiér jeho ODCHÁZENÍ ve světě v letech 2008 – 2010 či vydání DVD se záznamy inscenací Divadla Járy Cimrmana nebo filmy Karla Zemana.
Přesvědčení, že současné české divadelní umění a drama je třeba v nové složité době podporovat hmotně i morálně, vedl Aura-Pont k tomu, že se už v roce 1992 se stal hlavním iniciátorem založení Nadace Alfréda Radoka (později Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka). Ta své první ceny za rok 1992 udělila na jaře roku 1993: vedle divadelníků, kteří získali Cenu Alfréda Radoka za nejlepší inscenaci roku (a později i za jednotlivé inscenační výkony), jež byla udělena na základě ankety kritiků časopisu Svět a divadlo, byli tehdy také poprvé oceněni i dramatici, autoři nejlepších her, jež vzešly z anonymní soutěže, kterou Aura-Pont vyhlásil a pořádal. Dvaadvacet ročníků soutěže usnadnilo cestu na jeviště celé řadě her českých a slovenských dramatiků, z nichž mnohé pro ně vskutku objevilo: za všechny jmenujme Ivu Klestilovou, Markétu Bidlasovou, Tomáše Rychetského, Viliama Klimáčka, Davida Drábka, Marka Horoščáka, Romana Olekšáka, Tomáše Vůjtka, Dodo Gombára, Jiřího Pokorného a Romana Sikoru. V roce 1995 mohl dokonce Aura-Pont uspořádat v Praze přehlídku profesionálních inscenací her, jež byly všechny oceněny v soutěži v předchozím mimořádně kvalitním ročníku 1994, a od roku 2009 na ni volně navázal pořádáním Nocí českých a slovenských autorů, během nichž probíhá ve spolupráci s předními divadly čtení vybraných finálových textů ze soutěže.
Jakkoli jsou již Ceny Alfréda Radoka minulostí, Aura-Pont se rozhodl v tradici anonymní dramatické soutěže pokračovat. Vítěznou hrou prvního ročníku 2015 se stala hra Dodo Gombára PENIAZE.
Na pětadvacet let agentury zavzpomínala a dalších pětadvacet úspěšných let ve službě českým autorům, překladatelům a výkonným umělcům přeje současné ředitelce Aura-Pontu Petře Markové a jejím spolupracovníkům
Za oněch uplynulých pětadvacet let mohli diváci zhlédnout celou řadu významných inscenací, které vznikly také díky agentuře Aura-Pont a jejím klientům. Mnohé z her se staly stálicemi na repertoárech českých divadel a dočkaly se řady dalších uvedení. K pětadvacátému výročí agentury bychom rádi připomněli pětadvacet inscenací českých dramatiků, pětadvacet inscenací překladů zahraničních dramatiků a pětadvacet inscenací vzešlých z Dramatické soutěže Cen Alfréda Radoka. Nezapomeneme ani na úspěšné muzikály a na bohatou činnost produkčního oddělení.