Nová taneční inscenace Guide pracuje se světlem a hledá poznání
Premiéru tanečního představení, ve kterém více než jindy hrají důležitou roli interaktivní média, světlo a zvuk, uvedlo dnes večer divadlo Ponec. Představení Guide (Průvodce) vzniklo v choreografii a režii mladých tvůrců Věry Ondrašíkové a Dana Gregora. V inscenaci o poznání, nalézání síly, odvahy a rozhodnosti, ale také o stárnutí, hrají a tančí Jaro Ondruš a Miloslav Mejzlík.
Představení je především vizuálně neobvyklé. Scéna je stavěna pouze pomocí světla. Nejdřív se potká světlo svíčky v ruce tanečníka s kuželem světla vycházejícího z jednoho bodu a jakoby hledajícího a tápajícího. Poté se světlo rozprostře v prostoru a s pomocí kouře na scéně vytvoří plochu připomínající vodní hladinu. Do ní se tanečník noří a vynořuje se z ní.
Hladina se pak opět pomocí světelného paprsku začíná vlnit a performer v ní plave jako v moři. Z hladiny pak v jiném místě vystupuje starší herec, možná druhé já mladšího protagonisty. Světelná plocha se zvedá nad diváky i nad jeviště, tanečník ji podpírá, tvaruje z ní různé prostory a oba dva jejich stěnami vzájemně proskakují, jako by si předávali své zkušenosti. I přes technické překážky, kvůli kterým musela být premiéra na chvíli přerušena, scénografický koncept diváky zřejmě zaujal a tvůrce odměnili dlouhým potleskem.
Choreografka Věra Ondrašíková se jako tanečnice podílela na projektech Lenky Ottové, Normana Douglase, Clauda Brumachona, Nir de Volfa či Willi Dornera. Její absolventské představení Aigues Mortes (Město mrtvých vod) bylo uvedeno na několika festivalech včetně přehlídky Masdanza na Kanárských ostrovech, kde získalo první cenu za skupinové dílo.
V roce 2005 vytvořila choreografii Unique, která byla v témže roce uvedena na festivalu Tanec Praha a získala druhé místo Ceny Sazky za objev v tanci. Spolu s Danem Gregorem pracovala na inscenaci Antikódy na motivy básnické tvorby Václava Havla, která vznikla pro Národní divadlo.
Vizuální tvůrce Dan Gregor vytváří dynamické světelné instalace ve veřejném prostoru. Pomocí výpočtů a architektonických plánů staveb podrobuje architekturu iluzionistické hře a prostřednictvím virtuálních objektů budovy jakoby animuje. Jako člen skupiny Macula se podílel na mappingových projekcích v Česku i zahraničí. Spolupracuje s několika divadelními a hudebními uskupeními.