Tisková zpráva k Pražskému divadelnímu festivalu německého jazyka 2008
Manželství, láska, přátelství a strašlivé nepřátelství – to je jen pár způsobů, jak spolu žijí muž a žena. Muži touží po moci, úspěchu a sexu. Ženy chtějí vztahy, stabilitu a lásku. Nebo je to naopak? Snad nejbohatší téma od Adama a Evy spatříte na letošním Pražském festivalu divadla německého jazyka v překvapivých a jiskřivých interpretacích klasiky, ale i v naprosto nečekaných podobách. Ve strhující a komické inscenaci Shakespearova Mnoho povyku pro nic se nečekaně rozhoří láska těch, kteří se nenáviděli. V Žebrácké opeře se zase láska muže a ženy lehce vznáší nad šibenicí. Jsou však ženy, které dokonale opanují „mužský svět“, dokáží se bezmezně obětovat – a pak jednoho dne prozřou: takové je Manželství Marie Braunové. Do intimity obou, mužské i ženské, zase pronikneme v unikátním představení livingRooms – žena ztrácí své jistoty domova a získává v bytě nečekaného společníka. A k tomu ještě ve vašem bytě! Muž a žena jsou si celoživotní inspirací: snad nejlépe to dokazují velikáni Friederike Mayröckerová a Ernst Jandl, Bohumila Grögerová a Bohumil Hiršal. Jedna z největších událostí pražského kulturního podzimu se opět představí v plném lesku: světoví režiséři Robert Wilson, Thomas Ostermeier, Jan Bosse, vynikající herci předních německojazyčných souborů, strhující scénografie... Muži a ženy jsou dva různé živočišné druhy, milují se a nenávidí, tvoří a boří. Prohlédněte si je dobře – vždyť jste to Vy!
Říjnovým prologem letošního Pražského divadelního festivalu německého jazyka bude návštěva Friederike Mayröckerové , bezesporu největší rakouské lyričky, vynikající autorky rozhlasových her. Jsme nesmírně poctěni, že můžeme Friederike Mayröckerovou přivítat v Praze - V Čechách se spolu s jejím celoživotním druhem a velkým rakouským básníkem, dramatikem a spisovatelem Ernstem Jandlem dočkali mimořádné recepce. O překlady do češtiny se postarala neméně proslulá a kongeniální česká dvojice Bohumila Grögerová a Josef Hiršal, oba rovněž autoři experimentálních textů a vynikající překladatelé. V Praze tedy, v předvečer letošního Festivalu, uvítáme Friederike Mayröckerovou a Bohumilu Grögerovou. Obě úctyhodné dámy vzpomenou na tvorbu svých neméně slavných partnerů a dojde tak k prolnutí rakouské a české kultury v nejlepším slova smyslu.
Stavovské divadlo se v samém úvodu Festivalu rozezní nestárnoucími songy Kurta Weilla a dodnes bodavými texty Bertolta Brechta – přesně 80 let od svého prvního provedení budeme v Praze moci vidět ŽEBRÁCKOU OPERU legendárního divadla Berliner Ensemble. Režie se chopil skutečný mág - americký režisér ROBERT WILSON - světoznámý tvůrce avantgardního divadla, architekt, malíř, scénograf, designér světla, o němž ostatně tvrdí, že mu umožňuje vidět a slyšet a pracuje s ním stejně detailně jako s hercem. Zažijeme vynikající berlínské herce, skvělé hudební nastudování v úchvatné scénografii a režii Roberta Wilsona. Macheath a král podvodných žebráků Peachum organizují a provádějí zločin v duchu optimalizace zisku - Brecht stvořil hlubokou satiru o ambivalenci morálky ve světě kapitálu. Obě hlavní postavy – zločince Macheath a i jeho spoluhráče Peachuma – formuje průlom kapitalismu do všech sfér života. Svět je vychoval tak, že chápou zločin jako druh moderního podnikání. Metafora jednání Macheatha, jeho protihráče Peachuma i zkorumpovaného šéfa policistů Tiger-Browna je dnes působivější snad více než kdy jindy. Nechte se unést mrazivou obžalobou, brilantními hereckými výkony a skvělými songy!
MANŽELSTVÍ MARIE BRAUNOVÉ je 38. filmem v krátkém životě velikána německé kultury 70. let Rainera Wernera Fassbindera: dílo, které se dostalo do učebnic německé poválečné kultury a kánonu vzdělání každého z nás. Milostný příběh dvou lidí, který trvá tak dlouho, protože se nemůže uskutečnit. Režisér Thomas Ostermeier otvírá s herci Münchner Kammerspiele kaleidoskop německých poválečných dějin – Marie se prodírá nástrahami společnosti, které si velmi brzy osvojí a okusí lásku jako formu výměnného obchodu. Svět citů se ale neřídí zákony ekonomie – tuto hořkou pravdu poznává Marie Braunová až příliš pozdě a zaplatí za ni vysokou cenu. Thomasi Ostermeierovi se v mimořádném tempu a hereckém nasazení (v hlavní roli uvidíme jednu z nejvíce ceněných hereček současnosti Brigitte Hobmeier, která je stejně tak suverénní a sexy, jako citlivá a dojemná) podařilo vytvořit působivou atmosféru období, kdy materiální hodnoty sice rostou, člověk je však jen pouhým zbožím. Pět grandiózních herců vklouzává do nespočetných rolí, mění identity a dokonce i pohlaví svých postav – právě tak se střídá humor a smích s mrazivou naléhavostí celé inscenace. „Manželství Marie Braunové“ bylo mimo jiné přizváno k letošní prestižní přehlídce toho nejlepšího z německojazyčného divadla – na berlínské Theatertreffen.
Vídeňský Burgtheater se na letošním Festivalu představí svou snad nejslavnější inscenací posledních let – komedií Williama Shakespeara MNOHO POVYKU PRO NIC. Dva páry, které snad nemohou být odlišnější: na jedné straně krásná Hera a šlechetný a ostýchavý Claudio – ti by uzavřeli sňatek ještě dnes, i když se sotva znají. Zabrání jim v tom intriky závistivého a pomstychtivého pokrytce Dona Juana. A pak je tu pár Beatrice a Benedikt, kteří přísahali, že se nikdy a za žádných okolností pod čepec nedostanou – ale nakonec… Pro režiséra Jana Bosseho se tento slavný příběh odehrává ve světě zdánlivé idyly. Kulisa vysněné svatby jen ztěží zakryje umělý svět zdání a iluze. V nápadité a vtipné výpravě, ve vynikajících hereckých výkonech herců Burgtheateru, v celé velkoleposti tohoto divadelního svatostánku, v kaskádách vtipu a až groteskní komiky budeme doufat, že se opět rozhoří láska mladé Hery a Claudia, jíž brání podlosti intrikánů. Inscenace je perlivou oslavou flirtu a kousavé zlovolnosti, zkroceného vzteku a dobrého konce. Bossemu se podařil nebývale vtipný a zajímavý pohled na klasickou Shakespearovou komedii, ve kterém se nevyhýbá pošetilostem a dodává jí nebývalého spádu a humoru. Skvěle sehraný ansámbl Burgtheateru v čele s Nicholasem Ofczarekem a Christiane von Poelnitz přináší nezapomenutelný zážitek – inscenace Jana Bosseho rovněž vynikla natolik, že získala pozvání na berlínské Theatertreffen.
A na scénu už přichází rodilý Lucemburčan ANDRÉ JUNG – v jeho podání v Praze zažijeme čtení z díla Ernsta Jandla a Elfriede Jelinekové JANDL JINDE, JELINEK. JUNG Není to ale prosté čtení - André Jung předvádí nečekaný spektákl. Jednou na své publikum burácivě křičí, jindy je svým hlasem zase kolébavě uchlácholí. Jeden z nejvíce profilovaných herců německojazyčného divadla, již dvakrát zvolený hercem roku, přednese dialogy a básně dvou velkých umělců jazyka.
Letošní švýcarský příspěvek JSEM ZLODĚJ představí slavného autora detektivek Friedricha Glausera: Jungův kolega a stejně jako on oblíbený Marthalerův herec UELI JÄGGI nám přiblíží život této rozporuplné osobnosti od veselých až po nejtemnější stránky.
Co vlastně znamená bydlet? Jak se vlastně z prostého shluku místností stane byt? Prostorný byt - luxus blahobytné společnosti. Objevte možnost, jak si skutečně zažít vlastní byt – staňte se na chvíli cizincem v důvěrně známých prostorách. Objevte sami sebe! To vše nabízí divadelní a performativní skupina LUNATIKS PRODUKTION s představením livingROOMS. Jasně řečeno: na internetu proběhne aukce, v níž můžete nabídnout vlastní byt coby jeviště divadelní inscenace. Přizvaní hosté a vy spolu s nimi sledujete počínání dvou herců, která předvede příběh ve známých reáliích. Bytové divadlo trochu jinak poprvé v Praze! Lunatiks Produktion je velmi progresivní skupinou, která hledá nové přístupy, pojetí a formy divadla a dochází k svěžím a vtipným výsledkům interaktivity diváka a herce. Náš Festival se v každém ze svých ročníků snaží poskytnout prostor novým, objevným tendencím divadla, bez kterých by německojazyčná divadelní kultura jistě nebyla na své dnešní úrovni.
Pražský divadelní festival německého jazyka každoročně uděluje Cenu MAX. Cílem soutěže je podpořit umělecky kvalitní inscenace německy píšících autorů na českých scénách, přispět ke zvýšení povědomí o českém divadle v německy mluvících zemích a vystavit vítěznou inscenaci přímé konfrontaci s vybranými inscenačními počiny německojazyčného divadla. Vítězem letošního klání je inscenace režiséra Dušana D. Pařízka Franz Kafka: PROCES na scéně pražského Divadla Komedie. Kafkův Proces je jedním z nejvýstižnějších podobenství existence, která byla kdy vytvořena. Dnešní doba je plná jevů svědčících o nadčasové metaforické kvalitě tohoto románového fragmentu: na jedné straně objektivní sledování osobních „dat“ z nejrůznějších oblastí života, na straně druhé stále silnější subjektivní pocit „pronásledování a utlačování“ okolím, které čím dál víc přestává respektovat intimní sféru jednotlivce, a tím bere člověku i poslední zbytky jeho niterných tajemství. Dušan D. Pařízek postavil hlubokou, uhrančivou inscenaci o existenciálním pocitu viny s vynikajícím výkonem Martina Fingera v hlavní roli. S podobným nasazením inscenoval Pařízek i hru Rakušana Wernera Schwaba NADVÁHA, nedůležité: NEFOREMNOST, takže se porota rozhodla, rozdělit letošní cenu MAX mezi obě inscenace.
Zdroj: office@theater.cz