Španělé ozdobili konec festivalu Tanec Praha
Praha 27. června (ČTK) - Dva závěrečné večery mezinárodního festivalu Tanec Praha patří španělskému souboru Compania Nacional de Danza. Tři choreografie vytvořené jedním z nejslavnějších choreografů současnosti Nachem Duatem uvedou po premiéře v pražské Sazka Areně tanečníci jeho skupiny ještě ve středu 28. června. Festival trval celý červen a nabídl v Praze i dalších městech taneční umění ze 14 zemí.
Pro představení jednoho z velkých světových tanečních souborů vznikla ve sportovní hale potřetí v historii festivalu Tanec Praha největší divadelní scéna v tuzemsku. Španělský soubor tak následoval loňské vystoupení tchajwanské skupiny Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan a izraelskou skupinu Batcheva Ensemble, která v rámci mezinárodní přehlídky současného tance a pohybového divadla vystoupila v Praze v roce 2004. Dnešní představení sledovalo ve speciálně upravené hale přibližně 1500 diváků, kteří každou ze tří choreografií odměnili bouřlivým potleskem.
Španělský soubor vybral pro Prahu reprezentativní průřez choreografií Nacha Duata z děl Castrati, Rassemblement a Por Vos Muero. Jen pár let stará choreografie Castrati čerpá z hudby Antonia Vivaldiho. Duato před dnešním vystoupením řekl, že hudba je mu vždy prvním impulzem pro tvorbu.
Téma kastrátů jej zajímalo tak jako mnohé. "Zaujalo nás, že někdo odevzdá celé své tělo i život umění. Byly to mnohdy i děti, které kastrovali, aby mohly zpívat partitury, na které by ani ženy nestačily. Rodiče prodávali své děti církvi, aby dostali peníze, samozřejmě byly tisíce kastrátů, kteří své životy končili sebevraždou," popisoval choreograf své zaujetí tímto fenoménem. Na scéně je křehký tanečník v kontrastu s mužnými postavami zahalenými v dlouhých pláštích; výkony všech protagonistů jako by bouraly obvyklé představy o limitech lidského těla.
Choreografie Rassemblement z roku 1990 má také inspiraci v hudbě - ve zpěvu zpěvačky z Haiti, pronásledované tamním nedemokratickým režimem. Inscenace je o touze po svobodě, v přeneseném významu i o svobodě uměleckého projevu, kterou tanečníkům dává právě a jedině jejich dokonalá technika. Choreografii provází lidová hudba ostrova, bubny, kytara, kontrabas, silný hlas zpěvačky a především taneční výkony - v této inscenaci diváci poznají, že soubor tvoří tanečníci ze všech koutů světa.
Třetí choreografie z roku 1996 má název Por Vos Muero. Podle autora je holdem španělské aristokracii 16. století. Vizuální síla obrazů, dekorace, světel masek i kostýmů je doplněna katalánskými středověkými hudebními motivy a vyvažuje ji důraz na sdělnost pohybu a krásu lidského těla.
Soubor Companía Nacional de Danza vznikl v roce 1979. V roce 1987 se k souboru připojila jako umělecká ředitelka slavná ruská tanečnice Maja Plisecká. Duato je uměleckým ředitelem od roku 1990. Osmačtyřicetiletý Duato se choreografii věnuje přes 20 let. Od roku 1988 je stálým choreografem Nizozemského tanečního divadla, které vede Jiří Kylián a kde také Duato dříve tančil. O českém autorovi Duato hovoří jako o choreografovi století, dobře se zná s jeho matkou. Čtyřiadevadesátiletá bývalá tanečnice Markéta Kyliánová se dnes s Duatem potkala. Večera se zúčastnil i španělský velvyslanec a úvodní slovo pronesla manželka prezidenta Livia Klausová, která měla nad festivalem Tanec Praha záštitu.
Markéta Horešovská rot