Představením o hudební partituře začal festival Malá inventura
Praha 20. února (ČTK) - Představením Živá partitura začal v pražském divadle Alfred ve dvoře týdenní festival Malá inventura. Do pondělí 26. února představí v pěti divadlech ve městě autorské projekty z oblasti tanečního, vizuálního, interaktivního či nonverbálního divadla, které vznikly v Praze i v regionech během uplynulého roku.
Živá partitura je unikátní hudebně-výtvarnou performancí výtvarníka a nositele Chalupeckého ceny Tomáše Vaňka a Tomáše Dvořáka známého jako Floex, který se věnuje hudbě, výtvarnému umění či webdesignu. Do autorského týmu patří ještě houslistka Ágnes Kutas, muzikanti Michal Nejtek a Jan Kořínek a světelný designér Jakub Hybler.
Inscenace je postavena na studii fenoménu partitury jako prostředku pro záznam hudební kompozice. Odpovídá na vývoj partitury ve 20. století a má formu v reálném čase vznikající a znějící partitury. Jejím jádrem je elektronické ztvárnění maďarských lidovek. Kombinací vizuálních prvků, živého samplování hudebních nástrojů a další elektronické dekonstrukce autoři předvádějí živou interaktivní zvukovou paměť.
Vaněk na plátno, které představuje prostor pro vznikající partituru a snímá jej webkamera, pomocí šablon, sprejů, bublifuku a různých nástrojů v zaznamenává v reálném čase zlomky hudebních motivů. K vizuálním prvkům se poté přiřazují prvky hudební, které se elektronicky modelují.
Strukturu Živé partitury její autoři přirovnávají ke sluneční soustavě, kdy jeden zvukový objekt odpovídá Slunci a zvukové efekty obíhajícím planetám. Pohyb uvnitř této soustavy mění vzdálenosti a vzájemné působení. Proměnlivé vztahy zvukových prvků dynamicky generují nekonečné variace hudební kompozice.
Vaněk je členem sdružení Bezhlavý jezdec, publikum nejvíce zná jeho sprejování přes šablony. Obecně se věnuje hlavně konceptuálním projektům, které sám nazval participy, protože jimi participuje na konkrétním místě či situaci.
Floex dlouhodobě experimentuje s novými médii a hledá nové interaktivní hudební nástroje. Velkou odezvu sklidilo jeho první album Pocustone (2001), loni dokončil hudbu pro flashovou hru Samorost II, spolupracoval na několika projektech s Federicem Díazem. Při instalaci Křižovatka vytvářel hudbu generovanou barvami projíždějících aut, hudební instalace RGB 1 a RGB 2 se zabývaly interakcí člověka a audiovizuálních přístrojů na jevišti.
Markéta Horešovská rot