12.03.2006 00:00

Festival ve Vídni představil středoevropskou divadelní tvorbu

Vídeň 12. března (zpravodaj ČTK) - Více než dvě desítky představení, ale rovněž scénická a autorská čtení, pódiové diskuse a výstavy nabídl rakouské veřejnosti Středoevropský divadelní kolotoč ve vídeňském divadle Brett. Přehlídka současných uměleckých tendencí divadelních tvůrců z Česka, Polska, Slovenska a Maďarska se setkala u publika s poměrně slušným ohlasem. Podle ředitele divadla Ludvíka Kavína bylo hlediště s kapacitou přibližně stovky míst zaplněno v průměru ze 70 procent.

"Pokusili jsme se o první masivnější představení divadelní tvorby těchto čtyř středoevropských zemí v Rakousku. S realizací festivalu snad můžeme být spokojeni," řekl Kavín ČTK. Připustil však, že představu oslovit kulturou ze zemí bývalého východního bloku širší rakouské publikum se zcela naplnit nepodařilo. Částečně prý i kvůli minimálnímu zájmu ze strany rakouských sdělovacích prostředků.

"V tisku vůbec neinformovali ani o vystoupení slovenského Národního divadla, které sem zavítalo poprvé od roku 1989 a navíc ještě se skutečně mistrovsky zpracovanou inscenací Ignorant a šílenec od rakouského autora Thomase Bernharda," posteskl si Kavín. Při tak nízké úrovni prezentace festivalu tvořili okruh návštěvníků zejména lidé se všeobecným kulturním přehledem a zájmem o dění v sousedních státech, mezi nimi i příslušníci takzvané druhé generace, "kteří chtějí poznat divadlo zemí, odkud přišli jejich rodiče," dodal ředitel divadla Brett.

Nad Středoevropským divadelním kolotočem, jenž se konal od 14. února do této soboty, převzali záštitu velvyslanci zúčastněných států. Hlavní podporu ve výši 20.000 eur (přibližně 600.000 korun) poskytl mezinárodní Visegrádský fond. Českou divadelní scénu reprezentovali ve Vídni pražská Archa a Farma v jeskyni, brněnské Malé divadlo kjógenu a absolventi Janáčkovy akademie múzických umění s inscenací Akvabely. S velkým úspěchem se setkalo vystoupení moravského souboru Ha Chucpa zabývající se židovskými písněmi a tanci. Mezi slovenskými zástupci nechybělo ani Divadlo z pasáže z Banské Bystrice, které do svých představení integruje mladé mentálně postižené lidi.

Organizátoři by rádi pokračovali v projektu i v dalších letech a pořádali každého půl roku festival věnovaný samostatně jedné ze zemí Visegrádské čtyřky. Letos od 1. srpna do 9. září by měli nastudovat a posléze prezentovat společný divadelní projekt studenti divadelních akademií z Rakouska a čtyř států Visegrádu: Česka, Slovenska, Polska a Maďarska.

Brněnský rodák Kavín se svou ženou, herečkou Nikou Brettschneiderovou, emigrovali do Rakouska již téměř před třiceti lety. Divadlo v šestém vídeňském obvodu provozují oba signatáři Charty 77 od roku 1984. Za tu dobu v něm vystoupila řada osobností kulturního světa, například dnes již zesnulý písničkář Karel Kryl. Název instituce vychází částečně z příjmení absolventky JAMU Brettschneiderové a dílem odvozením z němčiny (das Brett=prkno).

"Jsou to taková naše prkna, která znamenají svět," vyložil Kavín, co oběma umělcům přinesla přestavba před lety opuštěné továrny na nábytek. Na rekonstrukci se oba podíleli vlastními silami a také dnes musí ředitel zvládnout současně i funkci režiséra, dramaturga či herce, postarat se o propagaci, a když je zapotřebí, tak prý i o úklid. A především zajistit dostatek finančních prostředků na provoz divadla.

Jedna lidová moudrost praví: devatero řemesel, desátá bída. Takhle to však Kavín nebere. "Vzpomínám, jak jsme toužili dělat divadlo po svém, bez cenzury. Tak se musíme starat," uzavřel pragmaticky.

Miroslav Malý ank

Autor článku: ČTK