České divadlo hrálo v New Yorku v rámci evropského festivalu
New York 13. října (zpravodaj ČTK) - Avantgardním představením pražského divadla Archa Sen.Andersen se zapojila česká kultura do divadelní části newyorského European Dream Festivalu. Na šestitýdenní přehlídce evropské scénické, literární, hudební a filmové tvorby se podílí 23 zemí starého kontinentu.
Jejím motorem jsou newyorské kulturní instituce čtyř evropských států - České centrum, Francouzský institut, německý Goetheho institut a Italský kulturní institut, které získaly grant Evropské unie z jejího programu Kultura 2000. "Je to vůbec poprvé, kdy se podařilo evropským zemím společně prezentovat evropskou kulturu v New Yorku," řekla ČTK výkonná ředitelka Českého centra Monika Koblerová.
Festival navazuje na první spolupráci kulturních institucí evropských zemí v New Yorku, na níž v den rozšíření EU 1. května 2004 při jednodenní přehlídce Brooklyn Euphoria vystoupily čtyři desítky evropských umělců.
"Zaměřili jsme se na prezentaci mladé scény," uvedla Koblerová k české dramaturgii letošního festivalu. Proto vedle netradiční inscenace Sen.Andersen uvedlo České centrum v New Yorku také film režiséra Bohdana Slámy Štěstí a na literární večer příští čtvrtek věnovaný nové evropské tvorbě pozvalo českou spisovatelku Hanu Andronikovou.
Sen.Andersen je podle ředitele Divadla Archa Odřeje Hraba příběhem mladých lidí, kteří mají "vnitřní puzení stát se umělci, ale svůj způsob teprve hledají". Představení zaujalo newyorské publikum zejména množstvím forem, které se v inscenaci prolínají. Divadlo, hra se stíny, zpěv, loutky, pohybové divadlo, ale i takzvaný streetart v podobě hiphopových rytmů a tvorby graffiti přímo na scéně či živé využití videokamery, počítače a tiskárny.
"Používáme poměrně vyspělé technologie, abychom odkrytě na scéně vytvářeli obraz," popsala umělecký záměr režisérka Jana Svobodová. "Neukazujeme jen výsledek, ale celý proces. V dnešním moderním světě je naše představení jakousi protiváhou proti nejvyspělejší technice, která má fantastickou úroveň, ale chybí tomu srdce. To, myslím, má co říci takovému světu, jakým je New York," soudí režisérka.
Tématem inscenace, která je kolektivním dílem souboru, je "hledání vlastního jazyka, cesty člověka a prosazení sama sebe, což je téma pro každého a tady v New Yorku to platí dvojnásob," uvedla Svobodová. "Kdokoli do New Yorku přijede, vidí, jaký je tu ohromný tlak a jaká ohromná inspirace. Hledání umělecké cesty je tu daleko těžší," domnívá se.
Zkušenost se zahraničním publikem má soubor i z domovské pražské scény, kam podle režisérky chodí většinou cizinci a často právě Američané, kteří inscenaci "velmi silně a emotivně prožívají". Texty, které z jeviště zní, napsali vesměs mladí lidé, rappeři a streetarteři na základě inspirace životem pohádkáře Hanse Christiana Andersena.
Poezie a další texty znějí ze scény v češtině, ale jsou doplněné anglickým překladem v titulcích nad jevištěm. Některé pasáže se odehrávají v angličtině a jiné v čínštině v podání herečky Ťing Lu původem z Číny.
Představení přijalo newyorské publikum podle ohlasů vstřícně. "Naše inscenace se svým způsobem vymyká obecné představě o českém umění, a přesto se jí od lidí, kteří spolupracují se světovými umělci, dostalo velmi pozitivního hodnocení," řekl ČTK Ondřej Hrab.
Jaroslav Richter sd