ImPulsTanz – áčková taneční událost
V neděli ve Vídni skončil měsíční maratón tanečních představení, workshopů, projekcí, couching projektů, který tvořil 25. pokračování ImPulsTanz, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů.
Podle tiskové zprávy se jednalo o dosud nejúspěšnější festivalovou edici, na níž 45 souborů prezentovalo 94 představení. Festival navštívilo celkem 94 600 diváků. Na workshopy a research projekty se zaregistrovalo 5 500 zájemců.
Hlavní program nabídl delikatesy světové taneční kuchyně – jen namátkou: Akhram Khan zde prezentoval projekt pořízený s Národním čínským baletem, Marie Chouinard choreografii Orfeus a Euridika, Forsythe uvedl v budově rakouského parlamentu fantastickou instalaci Scattered Crow, Ultima Vez prezentovala Menske, Needcompany provokovala choreografickou instalací Porcelain Project a Rosas dokázaly choreografií Zeitung, že Anne Teresa de Keersmaeker je stále zářící a pronikavou choreografickou hvězdou.
Festival proslulý svými kvalitními workshopy, na něž se naučili jezdit i čeští profesionálové, nabídl jednu novinku. Tou byl projekt Critical Endeavour. Jednalo se o první ročník setkání mladých evropských kritiků, kteří pod vedením předního rakouského tanečního kritika Franze Antona Cramera hodnotili tvorbu začínajících choreografů, kteří se tradičně prezentují v rámci projektu [8:tension] + Young Choreographers' Series. Mladí kritici si na dílech nových choreografů tříbili své kritické myšlení, diskutovali o problémech a poslání taneční kritiky a hledali kritéria hodnocení tanečních děl. Prostor jejich kritickým reflexím poskytl třikrát během trvání festivalu zvláštními přílohami deník Der Standard.
Hlavním úkolem kritických juniorů však bylo určit mezi dvanácti účastníky [8:tension] prvního držitele ceny Ö1 Prix Jardin d'Europe. Cena, kterou vytvořil známý rakouský výtvarník Erwin Wurm má podobu salátové okurky a náleží k ní finanční odměna 10 000 euro.
Grémium mladých porotců z celé Evropy rozhodlo, že vítězové prvního ročníku budou dva – Srbka Dalija Acin za dílo - Handle with great care a Francouz Olivier Dubios. Oba laureáti převzali ceny z rukou Anny Teresy de Keersmaeker. Dalija Acin získala malou plastiku a šek, „velkou okurku“ a rezidenci za dílo Pour tout l'or du monde, v němž propojil balet a gogo- dance, si odvezl Olivier Dubios.
Udělením tvůrčích rezidenci byly oceněni i další tvůrci [8:tension]: Ibrahim Quraishi (PK/NL) za dílo Islamic Violins, Ayse Orhon (TR) za choreografii Can you repeat? a Španělka Cristina Blanco (ES) za "cuadrado_flecha_persona que corre".
Slavnostního ceremoniálu, který se uskutečnil v Muzeu moderního umění, se kromě festivalových hostí, zúčastnili i představitelé města Vídně, rakouští poslanci a zástupci vládních úřadů. Rezidence oceněným poskytuje v Aix-en-Provence Ballet Preljocaj, v Salzburgu Szene Salzburg, ve Vídni samozřejmě ImPulsTanz a v Bruselu P.A.R.T.S.
Projekt "Critical Endeavour" bude v budoucnu pokračovat v rámci evropského projektu na podporu mladých umělců Jardin d´Europe, který inicioval a realizoval rakouský danceWeb Europe a jeho partneři: ArtLink (Rumunsko), Bimeras Culture Foundation (Turecko), CCN Montpellier (Francie), Cullberg Ballet (Švédsko), Lokomotiva (Makedonie), Southbank Centre (Velká Británie), Station (Srbsko), Ultima Vez (Belgie), Workshop Foundation (Maďarsko).
Zdroj: jana.navratova@divadlo.cz