22.03.2006 00:00

Herecká dílna Suzuki Actor Training Method

Herecká dílna Suzuki Actor Training Method

Termín: 7. 4. - 10. 4. 2006

Maximální počet účastníků je 15.

Suzuki Actor Training Method byla vytvořena k znovuzískání vnímavosti a výrazových schopností lidského těla, k posílení vůle, vitality a soustředění. Jde o metodu usilující o obnovení přirozené tělesné síly ve smyslu divadelního kontextu, a čerpající z tradičních forem, a tím se snažící o vytvoření komplexnější lidskou podobu, jejíž scénická přítomnost by přesahovala praktiky současného moderního divadla.

Suzuki Actor Training Method (neplést s cvičební houslovou technikou) byla rozvinuta Tadashiem Suzuki, uměleckým režisérem “Suzuki Company” v Toze, Japonsko. Jeho metoda herecké výchovy je v USA vyučována od počátku osmdesátých let. Postupně si vydobyla uznávané postavení na půdě profesionálních divadel – „Royal Shakespeare Copany“, a řada předních amerických hereckých kurzů si ji zařadila do ve svých výukových programů – „Juilliard schoul“, „Columbia“, „University of Washington“ atd. I přes relativně nízký počet kvalifikovaných vyučujících. Stejně tak si získala oprávněnou pozornost několika předních divadelních periodik a publikací.

Náplní herecké dílny je řada cvičení, které jsou zaměřeny na práci nohou v propojení s osou těla. Tato cvičení jsou vytvořena k udržení si tělesné energie i mimo tuto tělesnou osu, bez nadbytečného výkyvu horní části těla. Hlavním úkolem je nalézt a udržet tuto potřebnou energii. Tělo se postupně stává více centralizované, a tím se změní úhel hercova pohledu na sebe samého ve svém vlastním těle, a tím i na svou jevištní prezentaci. Zakořeněné návyky jsou náhle zjevné coby slabé či silné stránky jednoho každého. Postupně se zesiluje hercovo povědomí o své tělesné energii přímo determinované osou těla. Nejlepším a nejzásadnějším důkazem této herecké tréninkové metody je samotný herec na jevišti a jeho zcentralizované tělo v akci.

Účastníci dílny by se měli naučit následující text:

O splendor of sunburst breaking forth this day, whereon I lay my hands once more on Helen, my wife. And yet it is not, so much as men think, for the woman’s sake I came to Troy, but against that guest proved treacherous, who like a robber carried the woman from my house.

Prof. Marcos Martinez

Profesor, režisér, dramatik a herec.

Vzdělání:

Suzuki Method, Master Class for Teachers, Suzuki Company of Toga-Mura, Toga-Mura, Japan, 1991 and 1985.

M.A. University of New Mexico, Albuquerque, NM, 1987, Divadelní vědy.

Diploma The Juilliard School, New York, NY, 1983, Obor herectví, Drama.

B.A. University of New Mexico, Albuquerque, NM, 1978, Sociologie

Profesionální praxe:

California State University San Marcos, San Marcos, CA, od 1992 Professor of Theater

National Endowment for the Arts, Theatre Program, od 1993 - Profesor

La Compañia de Teatro de Alburquerque, Albuquerque, NM, 1988 do 1991. Umělecký šéf/spoluzakladatel

USIA, Arts America Program, Universidad Nacional Autonoma de Mexico, od 1990 - Academic Specialist

Teatro San Martin, Buenos Aires, Argentina, 1988. Theatre Observership

Suzuki Actor Training Method – zrealizovatelné herecké dílny:

Athens Theatre and Drama Education International Conference, Athens, Greece

El Centro Su Teatro, Denver, November 2002

Mostar International Theatre Festival, Mostar, Bosnia-Hercegovinia 2001 & 2002

Centro Cultural de Tijuana, January 2001

St. Petersburg State Theatre Arts Academy, St. Petersburg, Russia, February 2000

Teatro Circulo, New York City, 1999

University of Copenhagen, Denmark, November 1998.

MFA Program, Catholic University of America, Wash, D.C., November 1998.

El Centro Su Teatro, Denver, CO, September 1998 and 1993.

Gríma, Faeroe Islands, Denmark, June 1998.

Teatro del Norte, Tijuana, Mexico, March, April, and October 1998.

International Hispanic Theatre Festival, Miami, FL June 1997.

MFA Program, Catholic University of America, Wash, D.C., February 1997.

Catholic University of America, Washington, D.C., June 1996.

Leikarafelag Føroya, Torshavn, Faroe Islands, Denmark, August 1995.

National Theater Players, National Theater of Ghana, Accra (Africa) 1995.

Leikarafelag Føroya, Torshavn, Faroe Islands, Denmark, Jan.&Feb. 1995

TENAZ XVI Intnl Festival of Chicano/Latino Theatre, San Antonio,TX 1992.

Taos Art Association, Taos, NM, March and July 1992 & 1993

College of Santa Fe, Santa Fe, NM, 1991

Guadalupe Cultural Arts Center, San Antonio, TX, 1992

Universidad Autonoma de Mexico, Mexico City, Mexico, 1990

Zdroj: skolasasku@seznam.cz, skolska28@skolska28.cz 

Autor článku: Informace z divadel