06.12.2016 12:14

Zlínský Tartuffe: Radovan Král v titulní roli nestárnoucí komedie

Radovan Král, vítěz divácké ankety Aplaus 2016 v kategorii nejlepší herec loňské sezony Městského divadla Zlín, se divákům představí coby pokrytec Tartuffe ve stejnojmenné nestárnoucí Molièrově komedii v režii Pavla Kheka. Spolu s dalšími členy uměleckého souboru chystají premiéru na 10. prosince ve Velkém sále.

„Tartuffe je postava řekněme „plastická“ a velmi záleží na režijním výkladu. Tartuffe je takový, jakým mu umožňují být postavy kolem něj. Ta hra je skvělá,“ říká představitel titulní postavy Radovan Král.

Tartuffe. To slovo, to jméno zní skoro jako šifra, jako zaklínadlo. Co se za ním skrývá? Podvodník? Pokrytec? Svatoušek? Nebo skutečně příkladný muž? Ostře satirická komedie o umění slovní manipulace, o schopnosti nasadit si masku svatého, příkladného muže v situacích, kdy je to potřeba. O tom, že postava Tartuffa nachází živnou půdu především v takové společnosti, která poztrácela veškeré základní hodnoty nebo je v marastu doby právě hledá. Když ovšem narazí na Tartuffa, nehledá ty hodnoty zrovna na nejlepším místě.

Tartuffe, umělec ve šmejdovství, jenž vás dokáže totálně oblbnout, umělec v nasazování líbezné masky. Falešný spasitel našich životů. Sladká reklama, která vás ukecá a které nelze odolat.

Říká se, že každá doba má své Tartuffy. Jakého Tartuffa tedy máme my?

„Chci, aby byl náš Tartuffe jako chlapík z reklamy, který vás zbaví problémů. Oddluží, vyléčí z rakoviny, zařídí vše. Je velmi, velmi těžké mu nenaletět. Na hře mě nejvíc zajímá ta poslední scéna - zjeví se deus ex machina a všechno v dobré obrátí - tak říkám si, že Molière je příliš dobrý autor na takový kýčovitý konec, a samozřejmě to lze vysvětlit tím, že to napsal na popud krále - ale myslím, že Molière byl chytřejší než Ludvík a že tam zaklel něco tajuplného, co možná celého Tartuffa převrací naruby a zásadně proměňuje, kdo na čí straně v této hře stojí a kolik životů má Tartuffe,“ říká režisér inscenace Pavel Khek, který ve Zlíně naposledy připravil inscenaci Sen noci svatojánské, ale je známý také jako režisér inscenací Kdo je tady ředitel?, Krása na scéně či Ženitba. „Nechte se překvapit, kdo je náš Tartuffe? Můžete během hry tipovat a stejně si myslím, že to neuhodnete,“ dodává režisér.

Kromě Radovana Krále uvidí diváci na scéně podle návrhu Michala Syrového a v kostýmech Agnieszky Páté-Oldak Romanu Julinovou, Jana Řezníčka, Martu Bačíkovou, Marka Příkazkého, Janu Drgovou, Tomáše Davida, Vojtěcha Johaníka, Evu Daňkovou, Pavla Leicmana a Pavla Vacka.

Tradiční předpremiérová beseda s tvůrci a herci Klevetivá středa se uskuteční 7. prosince v 17 hodin v klubu Dílna.

https://www.divadlozlin.cz/ 

Zlínský Tartuffe: Radovan Král v titulní roli nestárnoucí komedie

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.