14.12.2016 14:09

Liberecké divadlo uvede Janáčkovu operu Její pastorkyňa

Liberecké divadlo F. X. Šaldy uvede v pátek v premiéře operu Její pastorkyňa od Leoše Janáčka. Příběh vdovy Petrony Buryjové, přezdívané Kostelnička, a její nevlastní dcery Jenůfy, vzniká v režii Lindy Keprtové. Ta dílo považuje za jednu z nejkrásnějších oper světového repertoáru.

"Pokud se podíváme na repertoár světových divadel, tak je to spolu s Dvořákovou Rusalkou nejuváděnější česká opera," uvedla. Liberecká opera se k tomuto dílu vrací po více než 20 letech.
Operu zkomponoval Janáček na předlohu stejnojmenné divadelní hry Gabriely Preissové, která pojednává o milostném trojúhelníku, komplikovaném vztahu dcery s nevlastní matkou i vraždě novorozeného dítěte. Janáčkovo libreto považuje Keprtová za jeden z mezníků v operní literatuře. "Nepřevedl ho do veršů, ale ponechal v prostém textu," uvedla.
Původní partitura, kterou Janáček dedikoval své umírající dceři, měla premiéru v roce 1904 v Brně. "Nebyla ale přijata s nadšením," uvedla Keprtová. Janáček proto na opeře dále pracoval a vytvořil takzvanou verzi brněnskou z roku 1908. Právě tu v Liberci nastudovali, i když výrazně známější je verze z roku 1916 upravená skladatelem Karlem Kovařovicem. "Kdo přijde, bude v mnoha momentech překvapen. Chtěli jsme představit partituru tak, jak byla Janáčkem napsána," uvedl dirigent představení Martin Doubravský.
Odlišnosti si všimla i Magda Málková z olomouckého divadla, která je obsazená do role Kostelničky. Stejnou postavu už ztvárnila v minulosti v Košicích a Olomouci. "Velmi jsem se divila. Jsou tam třeba jiná tempa. Je to pomalejší a je to daleko větší nápor na dech a výdrž. Dělalo mi to trochu problém," uvedla Málková. Náročnost nastudování potvrzuje i Lívia Obručník Vénosová, která získala roli Jenůfy. "Pro mě je to velká škola. Je to náročný part, jiný způsob zpívání, než jsme zvyklí," uvedla. Jako Laca Klemeň se představí Slovák Titusz Tóbisz a roli Števy získal sólista Národního divadla Josef Moravec.
"Rozhodli jsme se jít těžší cestou a zvolit pro role jedno obsazení," uvedla Keprtová. Pro operu bývá obvyklá alternace, tedy dva umělci pro jednu roli. "Jsem zastánce jednoho obsazení. Je to pro divadelní formu lepší. Myslíme si také, že bychom v tomto případě nesehnali lepší cast pro druhé obsazení," dodala režisérka. Podle ní se jim tento přístup osvědčil ve Foersterově opeře Eva, kterou uvedlo liberecké divadlo před dvěma lety.

http://www.saldovo-divadlo.cz/

Autor článku: ČTK: knt, hj