14.02.2017 10:20

Březnová premiéra ve Viole – Kabaretní bramboračka plná humoru v hlavní roli s Martinem Zahálkou a Andreou Elsnerovou

Divadlo Viola 3. března v premiéře uvede hru Lesk a bída zemských jablek: Kabaretní bramboračka. Rozverná inscenace Milana Šotka rozvíjí kabaretní linii současné Violy, což podtrhuje i zvolený žánr „bramboračky“ – vyprávění s několikerými dějovými odskoky (bramborová pohádka, bramborová operetka, bramborový horor). Ústřední dvojici si zahrají Martin Zahálka a Andrea Elsnerová, členové souboru Divadla na Vinohradech, sekundovat jim budou dva „brambodříči“ Jiří Suchý z Tábora a Anita Krausová. Předprodej vstupenek na březnová představení ve Viole, včetně premiérové Kabaretní bramboračky, začne 15. února.

 „Herci mě zklamali! Pitvoří se, extemporují – a svou hrou kazí mou hru. Už pro ně nenapíšu ani řádku. Leda řádku brambor….“ Alfréd Rumkovský (Martin Zahálka), největší dramatik současnosti, nemůže vystát manýry Ellen Mandelinové (Andrea Elsnerová), největší herečky současnosti. Proto svou „Marii Antoinettu“, přislíbenou původně Velkému divadlu, začne psát pro divadlo bramborové – nejplebejštější ze všech loutkařských technik. S tím se pochopitelně odmítá smířit Mandelinová, jež už se v Rumkovského Antoinettě dávno zhlédla. Bude však v jejích silách zahrát to, co dramatik předepsal bramborovým „herečkám“ (které by se pro každou roli doslova rozkrájely)?

„Divadlo na divadle je herecky i divácky oblíbený žánr a navíc dramatická novinka na malém poetickém jevišti pražské Violy! Pravidelní diváci i ti, kteří si oblíbili autorský styl Milana Šotka a do Violy přijdou poprvé právě na něj, se mají věru na co těšit," slibuje ředitel Divadla Viola Robert Tamchyna.

„Mezi hudebníky není rozšířenějších vtipů než těch o violistech. Nástroj, kterým tito hráči vládnou, z nich vychází jako podpůrný, okrajový, až zbytečný – 'kočkopes' svojí stavbou. Mezi divadelníky panuje naopak k violistům – hráčům Divadla Viola – velký respekt. Jsou to mistři svého oboru. A často ohrožené druhy. Těšilo mě setkat se s nimi nad zrovna tak ohroženým, ba vyhynulým žánrem – divadlem psaným pro brambory. Z memoárů Františka Kováříka, letitého herce Divadla na Vinohradech, vyplývá, že byl-li někde skutečně šťastným, pak právě u bramborového divadla. Věřím, že jeho dva následovníci, opory Vinohradské scény, rozezní 'nástroj' Viola opět náležitě podstatně a nezanedbatelně," konstatuje autor a režisér hry Lesk a bída zemských jablek: Kabaretní bramboračka Milan Šotek, který je rovněž spolutvůrcem poetiky Cabaretu Calembour a držitelem Ceny Alfréda Radoka za Nejlepší původní českou hru.

www.divadloviola.cz

Autor článku: Simona Andělová

Březnová premiéra ve Viole – Kabaretní bramboračka plná humoru v hlavní roli s Martinem Zahálkou a Andreou Elsnerovou

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.