01.03.2017 10:49

Divadlo J. K. Tyla uvede operetu Pařížský život

Lehkost a šarm francouzských komedií, hudbu perlící jako pravé šampaňské a brilantní pěvecké i herecké výkony. To vše slibuje nová inscenace operety Jacquese Offenbacha Pařížský život, kterou uvede DJKT v režii Zbyňka Brabce a hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka. Premiéra se odehraje 4. března od 19 hodin ve Velkém divadle, půl hodiny před začátkem představení se ve foyer koná dramaturgický úvod s hosty Miluší Kupcovou, Miladou Pasekovou a Františkem Dvořákem, kteří účinkovali v poslední plzeňské inscenaci Pařížského života z roku 1981.

Nová inscenace by měla lahodit nejen uchu, ale i oku milovníků klasické operety, a to i díky scéně Jana Kříže mladšího a kostýmům Josefa Jelínka. Ten čerpal inspiraci z půvabné módy začátku dvacátého století. Samotný děj operety, jež měla premiéru v Paříži roku 1866, není nikterak komplikovaný, ale o to více komediálních momentů skýtá. Do Paříže přijedou jako turisté švédský baron se svou manželkou a oba si chtějí, ovšem každý po svém, užít známého velkoměsta. Ujmou se jich dva mladíci, kteří jim připraví zábavu dle jejich přání za spolupráce pařížských řemeslníků a služebnictva. „Věřím, že diváci se budou bavit,“ říká Zbyněk Brabec a dodává, že nejen libreto, ale hlavně energická Offenbachova hudba hýří vtipem a lehkostí, i když pro interprety je příprava dosti náročná. „Offenbachovy operety jsou velice těžké po hudební i herecké stránce. Říká se, že Offenbach je takový operetní Mozart.

V operetě Pařížský život je dvacet sólových rolí a to jistě není málo. Jak přiznává režisér, obsadit operetu kvalitními interprety není snadné: „Opereta se hraje méně než opera a ne každý to umí. V Plzni je již několik let klasická opereta provozována operním souborem a to je myslím dobře.“ S operetou má bohaté zkušenosti například sólistka opery DJKT Radka Sehnoutková, která se kvůli roli rukavičkářky učí dokonce jódlovat! „Je to takový gejzír,“ charakterizuje operetu sopranistka a dodává, že diváci by se měli především zasmát: „Pěvecké party jsou náročnější, v živých tempech, většinou není kde se nadechnout. Vyžadují lehkost, kyslíkovou bombu, hravost, srozumitelnost textu a přitom by divák měl mít pocit, že nás to nic nestojí.

Zárukou kvality je také obsazení dalších rolí zkušenými pěvci, kteří se nyní budou moci blýsknout i jako herci a předvést svůj komediální talent. Diváci se mohou těšit na stálici plzeňské opery Janu Foff Tetourovou, Ivanu Klimentovou, Janu Pioreckou, Lenku Pavlovič, Barboru Poláškovou, Michala Bragagnola, Dalibora Tolaše, Pavla Horáčka nebo Pavla Klečku a na mnoho dalších vynikajících interpretů.

www.djkt.eu

Autor článku: Michaela Svobodová

Divadlo J. K. Tyla uvede operetu Pařížský život

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.