18.04.2017 12:35

Činoherní klub uvede ve Smočkově režii Birinského Tanec bláznů

Novinkou pražského Činoherního klubu bude Tanec bláznů Lea Birinského v režii a úpravě Ladislava Smočka. Premiéra bude v pátek 21. dubna. Soubor se k textu vrací po 26 letech.

„Víme dnes o něm a faktech s ním spojených mnohem víc, než jsme věděli v roce 1991. Stále si na něm ceníme jeho brilantní komediálnost. Zároveň si více a tíživěji uvědomujeme drtivě iracionální psychiku nemalé části lidstva, s nímž sdílíme moderní současnost," komentoval to ředitel divadla a dramaturg Vladimír Procházka. Je přesvědčen o tom, že Birinski revoluční paradoxy s ní spojené postihl v roce 1912 takřka bezezbytku. Jeho hra jako by byla dokumentem budoucnosti.
Hlavní role ztvární Petr Nárožný, Marika Procházková, Ondřej Vetchý, Pavel Kikinčuk, Dana Černá a Jaromír Dulava. V dalších se objeví například Matěj Dadák, Vladimír Kratina, Stanislav Zindulka a Nela Boudová.

„Když jsme v roce 1991 uvedli v Činoherním klubu Mumraj, nevěděli jsme, že hru nenapsal Lev Birinskij, ale Leo Birinski, že ji nenapsal rusky, jak se uvádělo, ale německy. A nenazval ji Mumraj, nýbrž 'Narrentanz' - tedy Tanec bláznů," uvedl Smoček.
Birinski, který hru napsal ve 24 letech, takzvanou první ruskou revoluci v letech 1905 až 1907 zažil. Narodil se v Rusku a jeho prožitek revoluce je tedy autentický, i když později žil ve Vídni a nakonec v Americe. Jak sdělují prameny, čeští divadelníci název i jméno autora upravili a zamlčeli, že hra byla napsána německy.

Na hře je podle Smočka obdivuhodný především pronikavý postřeh autora, který už v roce 1910 si byl jasnozřivě vědom, že v ruské revoluci prakticky šlo o myšlenkový paskvil, zmatek myslí, nejasnost, hlubokou myšlenkovou plytkost revolucionářů. „O to silnější ale byly jejich emoce, prožívání revolučních idejí a vize spravedlivé budoucnosti. Idejí ničím nepodložených, nesmyslných, nepřirozených, psychologicky negramotných a, jak historie později prokázala, doopravdy svobodně neproveditelných. Neproveditelných dokonce ani pod namířenými bodáky a uprostřed téměř dokonalého systému vražedného strachu," uvedl Smoček.
Leo Birinski v této hře zachytil spektrum lidské psychiky, křečovitou touhu po nápravě všeho zla. To zplodilo na jedné straně ještě silnější iracionalitu a na straně druhé ten nejcyničtější pragmatismus materiální chamtivosti. Tehdy revoluce zahynula na úbytě. Další, ta říjnová, stvořila gigantickou imperiální sílu, ale ne novou šťastnou společnost, ani nového člověka. „To neznamená, že lidé zmoudřeli, že se trvale poučili. Je velká otázka, zda Tanec bláznů skončil," podotkl Smoček.

http://www.cinoherniklub.cz/

Autor článku: ČTK: bor, kš

Činoherní klub uvede ve Smočkově režii Birinského Tanec bláznů

Inscenace

15.11.2025

Divadlo v Dlouhé uvede Zlaté město dramatika Ödöna von Horvátha v režii Ivana Buraje

Divadlo v Dlouhé dnes uvede premiéru inscenace Zlaté město podle předlohy vídeňského předválečného dramatika Ödöna von Horvátha. Inscenaci jako koláž jeho povídky a dramatu nastudoval v roli režiséra nový umělecký šéf divadla Ivan Buraj s celým souborem a s hosty. Inscenace s antifašistickým vyzněním vede do budoucnosti, kdy snad už bude po všech válkách.

15.11.2025

Studio Ypsilon láká diváky na nový Mejdan s Mozartem a Matonohovu show

Pražské Studio Ypsilon navzdory turbulentnímu vývoji v uplynulých měsících připravilo premiéru hudební inscenace Mejdan s Mozartem aneb Opera má tuhý kořínek. Premiéru v režii Jana Jiráně uvede 21. listopadu k 60. výročí divadelního angažmá Miroslava Kořínka, který nastudoval k inscenaci hudbu. Další novinkou bude one man show Tomáše Matonohy s premiérou 12. prosince v malém sále Ypsilonky.

15.11.2025

Interaktivní audiowalk Sejdeme se u Koníčka? provede účastníky centrem Prahy v roli studujících těsně před sametovou revolucí

Jaké to bylo studovat na vysoké škole těsně před sametovou revolucí? Debaty nad společenskými problémy, psaní článků i spousta schůzek po hospodách… Přestože nás od událostí roku 1989 dělí již pětatřicet let, tehdejší studentský život byl v mnohém podobný tomu dnešnímu. Interaktivní audiowalk provede účastníky pražským centrem. Ti se v příběhu stanou studujícími v období těsně před sametovou revolucí. Jak moc se zapojí do studentského života a aktivit, které vedly k manifestaci 17. listopadu, bude v průběhu audiowalku jen na nich.