09.05.2017 13:25

Noční můry ožívají v nové premiéře režisérky Lindy Duškové: Sandman

Jak se vám v noci spí? Zdají se vám sny? Trpíte nočními můrami? Nemůžete se ráno probudit nebo raději nespíte vůbec? Sleep&Pain se pro vás premiérově otevře již 15. 5. 2017 od 20:00 v Divadle NoD. Pojďte dál, lehněte si. Zhluboka dýchejte. Teď zhasneme.

Autorská inscenace režisérky Lindy Duškové se zabývá spánkem a jeho poruchami. Vypráví příběh Sandmana, postavy, která prochází díly autorů N. Gaimana, E. T. A. Hoffmana nebo H. Ch. Andersena. Ale kdo je ve skutečnosti Sandman a jak ovlivňuje naše životy?

„Některé věci nás zneklidňují. To ale není přesně to, o čem tu bude řeč. Jde spíše o ty představy, slova nebo myšlenky, které se pod námi náhle propadnou jako padací dveře a my se řítíme z našeho bezpečného, příčetného světa na jakési mnohem temnější a bezútěšnější místo. Temnoty je nevyčerpatelné množství. Začíná to ve tmě, tak jako my všichni.“ -N. Gaiman

Linda Dušková absolvovala na Katedře alternativního a loutkového divadla na DAMU pod vedením Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky (SKUTR). Po státnicích získala doktorát v oboru režie v Paříži. Posledních pár let žije a pracuje ve Francii např. v divadlech Nouveau théâtre de Montreuil a Anis Gras. Spolupracuje také s muzeem Louvre, pro které tvoří zvukové imerzní instalace -site-specific mini-rozhlasové hry.

„S režisérkou Lindou Duškovou jsme původně chtěly dělat inscenaci o tom, čeho se bojí dospělí. Jak jsme to téma postupně zkoumaly, tak jsme přišly na to, kdy se vlastně my dospělí nejčastěji bojíme ­ve spánku. A svět nočních můr a spánkových chorob nás začal tak přitahovat, že jsme se rozhodly do něj zasadit celý náš příběh.“ říká dramaturgyně Natálie Preslová, která prozradila, že jejím nejděsivějším snem bylo, že ji snědl jeden z herců. Noční můry režisérky Lindy Duškové bývají různé, někdy jsou to propracované příběhy, jindy jenom řezničina, strach má ale jak sama říká vždycky stejně a udává příklad: „Občas se mi ve snech objevuje motiv « vetřelce », někoho, kdo se snaží dostat ke mně domů nebo je tam už třeba schovaný. Dveře se pořád otevírají, nejdou zamknout nebo je rozbitá klika, a já nemůžu zabránit tomu, aby vešel dovnitř. To je spíš takový psychologický horor.“

Premiéra 15. 5. 2017 a I. repríza 22. 5. 2017 od 20:00 v Divadle NoD.

Režie: Linda Dušková Dramaturgie: Natálie Preslová Scénografie: Adriana Černá Hudba: Maxmilian Hruška Light design: Lukáš Jíra Pohybová spolupráce: Palo Kršiak Asistent režie: Lukáš Černý
Hrají: Kateřina Dvořáková, Maxmilian Hruška, Pavel Neškudla, Hedvika Řezáčová, Valentin Verdure.

www.nod.roxy.cz

Autor článku: Jan Urban

Noční můry ožívají v nové premiéře režisérky Lindy Duškové: Sandman

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.