24.05.2017 13:39

Collegium Marianum a Buchty a loutky uvedou v německém Halle premiéru Händelovy barokní opery s loutkami

Originálním propojením barokní opery a loutkového divadla je nejnovější společný počin renomovaného souboru Collegium Marianum a nezávislého divadla Buchty a loutky. Společné nastudování slavné Händelovy opery Acis a Galatea, v němž se na jedné scéně setkávají marionety v nadživotní velikosti s předními domácími i zahraničními sólisty a to vše za hudebního doprovodu barokního souboru, uvedou v premiéře již tuto sobotu 27. května v německém Goethe-Theater Bad Lauchstädt v rámci mezinárodního hudebního festivalu Händel-Festspiele Halle. Česká premiéra se uskuteční o několik dní později, 1. června v Ostravě, v rámci mezinárodního festivalu Janáčkův Máj. Pražské premiéry se představení dočká 26. listopadu 2017 v divadle ABC v rámci Barokních podvečerů Collegia Marianum.

Smutný milostný příběh Acise a Galatey se dočkal již mnoha podob, jen sám Händel jej zhudebnil hned třikrát. Děj vychází z řecké mytologie a libreto opery je založeno na Ovidiových Proměnách. Hudba této pastorální opery je hluboká a zároveň hravá, zobrazuje nejen lidské vášně, ale také přírodní živly, je tedy jako stvořená pro spolupráci souboru Buchty a loutky s orchestrem Collegium Marianum. „Naše první spolupráce na Cavalliho opěře La Calisto byla natolik inspirativní, že jsme se rozhodli pro další společný projekt. A tentokrát s jiným přístupem, který by vyzdvihnul snový a magický charakter mytologického příběhu, tak mistrně zhudebněného Händelem,“ popisuje Jana Semerádová, umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum, a dodává: „Interakce mezi zpěváky a loutkami, scénické efekty spolu s vysoce výmluvnou Händelovou hudbou, slibují bezesporu nezapomenutelný zážitek.“ 

Hudebního nastudování se zhostila flétnistka a umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová, která zde uplatnila i své zkušenosti s barokní gestikou. Divadelní podobu režíroval Vít Brukner a Buchty a loutky. V rolích Galatey, Acise, Polyphema, Damona a Coridona se představí vynikající sólisté v čele se Sophie Junker, Benediktem Kristjánssonem, Patricií Janečkovou a Tomášem Králem.

Händel zkomponoval první verzi Acise a Galatey během svého působení ve službách vévody z Chandosu v jeho sídle Cannons Park v letech 1717–1718. Jednalo se o první Händelovo dramatické dílo v angličtině a bylo zřetelně ovlivněno anglickými pastorálními operami Johanna Ernsta Galliarda a Johanna Christopha Pepusche. Libreto Johna Gaye (jehož autorství však není zcela potvrzené) vychází z Ovidiových Proměn.

http://www.buchtyaloutky.cz/  
http://www.collegiummarianum.cz/

Autor článku: Lucie Čunderliková

Collegium Marianum a Buchty a loutky uvedou v německém Halle premiéru Händelovy barokní opery s loutkami

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.