29.05.2017 14:45

Divadlo na Vinohradech připravuje jevištní verzi scénáře Jana Procházky Ucho

Jevištní verzi filmového scénáře Jana Procházky Ucho v adaptaci jeho dcery Lenky uvede v premiéře 9. června na studiové scéně v podkroví pražské Divadlo na Vinohradech. V režii Šimona Dominika se v komorním příběhu známém ze snímku Karla Kachyni z roku 1970 objeví Daniel Bambas, Antonie Talacková a Jiří Maryško.

„Příběh vychází z děje filmu samotného. Odehrává se v 60. letech minulého století ve vile, kterou režim zabavil původním majitelům, aby do jejího luxusu ubytoval své kádrové opory. Po prezidentské recepci, kde zazní nejasné náznaky chystaných mocenských změn, prožije manželský pár povýšený stranou mezi elitu státu, noc pravdy. Čím více relativní moci, tím více strachu," charakterizoval příběh dramaturg Jan Vedral.

Čím více jde o to pravdu utajit před všudypřítomným estébáckým "uchem" (odposlouchávacím zařízením), tím více se vyjevuje pravda o jejich manželském vztahu. O charakterech náměstka ministra, funkcionářské paničky a jejich lidské a odborné kompetenci. O legitimitě jejich svazku i společenského postavení.

Film má také svůj příběh: vznikl v roce 1970 a po dokončení šel do trezoru - uvedení se dočkal až v roce 1990. Smutný je i příběh jednoho z předních českých scenáristů a spisovatelů Jana Procházky, který se stal obětí normalizace. Scenárista téměř 30 filmů patřil v 60. letech k vysokým stranickým funkcionářům a k nejoblíbenějším autorům. Prostředí "kádrové věrchušky" znal z osobní zkušenosti, i proto byl jednou z čelných osobností pražského jara 1968. Když po jeho předčasné smrti v roce 1971 rodina předávala byt, varovala nové nájemníky před odposlechy. Ti v něm našli 12 přístrojů, takzvaných uší.

„Samy dramatické kvality díla by byly dostatečným důvodem pro jeho znovuuvedení. Žel, zdá se, že víra části společnosti v pominulost doby, kdy lidské intimní osudy řídily záznamy 'ucha', kdy manipulátoři odposlechů se snažili strachem ovládat osudy celé společnosti, byla naivní. Hra tak dnes varuje před ohrožením, které představuje restaurace v ní zobrazených společenských poměrů," dodal dramaturg.

Podle Procházkové se zdálo, že doba fízlování minula s totalitou. Dnes lze ale odposlouchávat každým mobilem, odposlechy intimních scén se nezabývají už jen držitelé moci, ale baví celou společnost. „Ucho je dnes s námi pořád. Nosíme si ho s sebou dobrovolně na každém kroku. Tisíce očí, od kterých vypínače nemáme, nás doprovází na každém kroku," upozornila Procházková k aktuálnosti příběhu.

http://www.divadlonavinohradech.com/

Autor článku: ČTK: bor, mha

Divadlo na Vinohradech připravuje jevištní verzi scénáře Jana Procházky Ucho

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.