16.01.2007 00:00

Šéfem opery ND by měl být mladý režisér Jiří Heřman

Praha 16. ledna (ČTK) - Monteverdiho Orfea chystá pro květnovou premiéru do pražského Národního divadla operní režisér Jiří Heřman. Teatrolog a ředitel Divadelního ústavu Ondřej Černý, jehož v pondělí ministryně kultury Helena Třeštíková určila na základě výsledku konkurzu jako budoucího ředitele české první scény, řekl, že by tento mladý umělec měl být součástí jeho týmu - šéfem operního souboru.

Letos dvaatřicetiletý Heřman je počítán mezi tuzemské objevy posledních pěti let, mezi nejosobitější tvůrce současného českého divadla. Jeho operní režie jsou hodnoceny jako nevšední. Černý považuje Heřmana za režiséra evropského formátu a zároveň za osobnost koncepční a týmovou, člověka, se kterým má opera Národního divadla perspektivu.

Jasný dlouhodobý dramaturgický plán, zlepšení organizační složky provozu i kvality podmínek pro přípravu inscenací a z toho vyplývající menší počet premiér během sezony, tedy čtyři až pět - takové by byly některé Heřmanovy priority ve funkci, jak je vyjádřil v rozhovoru pro ČTK. "Na vlastní kůži už jsem v souvislosti s Orfeem něco v Národním divadle zažil, takže vím o slabinách, které je nutné změnit a vylepšit," uvedl.

Režírování by pro něj nebylo prioritou, ale rád by do určité míry i ve vlastní režijní práci v Národním divadle pokračoval. "Nebylo by to ale víc než jedna premiéra během sezony," řekl Heřman. Loni odvolaný šéf opery Jiří Nekvasil režíroval v uplynulých čtyřech letech operní projekty Národního divadla velmi často, a to v podstatě vždy s ředitelem scény Danielem Dvořákem jako scénografem.

Heřman nyní hovořil o dostatečném předstihu plánování i proto, aby se podle jeho slov mohly zvát do Prahy špičkové osobnosti. Jmenoval v té souvislosti například exilového režiséra Davida Radoka, jehož oceňovaná spolupráce s divadlem se po nástupu Dvořáka s Nekvasilem přerušila.

Budoucí šéf opery si představuje, že by měl mít soubor víc času a klidu na kvalitní studování repertoáru; byl by proto pro uvážlivější využívání jeho uměleckých sil. Bližší podrobnosti k organizační práci však nechtěl před podrobnějším zjištěním situace v divadle zatím sdělovat.

Heřman stojí za uměleckým sdružením In spe, které na sebe v roce 2005 upozornilo inscenací komorní duchovní opery Řeka Sumida Benjamina Brittena. I tehdy se obrátil ke svým stálým inspiracím duchovními látkami, orientální filozofií a tematikou přírodních živlů, zejména země a vody, a vzbudil mimořádný ohlas. Sdružení si klade za cíl rozvoj ryze současného hudebního divadla s důrazem na autorskou a inovativní tvorbu.

V roce 2002 byl Heřman nominován na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Talent roku, v roce 2004 získal cenu Divadelních novin a Sazky v oblasti hudebního divadla za režii opery Bludný Holanďan v Divadle J. K. Tyla v Plzni a v následujícím roce získala tatáž inscenace nominaci na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Inscenace roku 2004. Za projekt Dvakrát nová opera obdržel zvláštní cenu Festivalu Opera 2003.

Jako první samostatný projekt svého sdružení uvedl roku 2004 v pražském Universálním prostoru NoD a pak v cizině inscenaci Lamenti inspirovanou Monteverdiho Nářkem Ariadny.

Jeho režie jsou podle kritiků neseny vnitřní duchovní vizí; vyznačují se precizním rukopisem s důrazem na minimalisticky koncentrovaný pohyb lidského těla ve vztahu ke znějící hudbě, slovu, světlu a prostoru, které se vzájemně významově prolínají a doplňují.

Heřman absolvoval pěvecké oddělení konzervatoře v Plzni a operní režii na pražské AMU.

Petr Veber rot

Autor článku: ČTK