14.09.2017 10:18

Divadelní sympozium Porézní hranice bude vyvrcholením oslav 50 let Pražského Quadriennale

Jedna z nejvýznamnějších mezinárodních divadelních přehlídek, Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru, slaví jubilejních 50 let od svého vzniku. Oslavy vyvrcholí na mezinárodním sympoziu Porézní hranice, které proběhne od 12. do 14. října 2017 v Nové budově Národního muzea (v bývalém prostoru Federálního shromáždění). Na programu jsou desítky přednášek, diskuzí a workshopů. Mezi tři hlavní mluvčí sympozia patří světově uznávaná britská režisérka a scénografka Pamela Howard, pedagožka Jessica Bowles a brazilská umělkyně Rosane Muniz. Speciální program pro studenty divadelních a uměleckých oborů bude zdarma. Registrace na sympozium stojí 10 EUR / 250 Kč. Více informací najdete na www.pq.cz.

Oslavy padesátiletého výročí PQ vyvrcholí podzimním mezinárodním setkáním kurátorů a scénografů, které se odehraje od 12. do 14. října 2017 v Praze. Sympozium, které se příznačně nazývá Porézní hranice, proběhne v Nové budově Národního muzea (v bývalém prostoru Federálního shromáždění). „Žijeme v neustále se měnícím světě a s otázkami hranic se neustále potýkáme i v samotné scénografické tvorbě, kde rozhraní mezi skutečností a imaginací ztrácí ostrost, a vytváření nových zážitků daleko za hranicí denní reality je hlavní náplní této profese,“ popisuje umělecká ředitelka PQ Markéta Fantová.

Pražské Quadrenniale vyzvalo kurátory, divadelní profesionály, scénografy, pedagogy a teoretiky z celého světa, aby se na tomto mezinárodním setkání podělili o své myšlenky a názory osvojených národních hodnot a identit. Chceme se zamyslet nad vývojem kurátorských záměrů současných bienále, trienále a quadriennale. Zaměříme se i na to, co pojem „národní výstava“ v dnešní době vlastně znamená. Exkluzivně nahlédneme do míst, kde se odehraje následující 14. ročník Pražského Quadriennale. Vzpomeneme na posledních pět dekád této světové výstavy a odhalíme jedinečný projekt 50 příběhů PQ, který až do června roku 2019 bude představovat vzpomínky návštěvníků minulých ročníku Pražského Quadriennale,“ dodává k programu Markéta Fantová.

Nabitý program podzimního sympozia

Na druhý říjnový týden se chystají desítky přednášek, diskuzí a workshopů nejen pro profesionály a studenty uměleckých a divadelních oborů. První den sympozia Porézní hranice, čtvrtek 12. října, bude věnován kurátorům zemí a regionů, kteří připravují expozice pro PQ 2019. Pátečnímu programu dominují přednášky dvou hlavních mluvčí sympozia - britské režisérky a scénografky Pamely Howard a brazilské umělkyně Rosane Muniz. Pamela Howard je jednou z nejvýznamnějších britských scénografek současnosti. V Evropě a USA realizovala více než 200 produkcí. Věnuje se rovněž režii a vede mezinárodní workshopy pro divadelníky. V roce 2008 byl Pamele Howard udělen Řád britského impéria za služby divadlu (OBE). Pamela Howard se ohlédne nejen za svou znamenitou profesionální minulostí, ale také za umělci, kteří ve 20. století definovali politické, sociální a umělecké hranice. V pátek 13. října vystoupí druhá významná mluvčí sympozia, Rosane Muniz, profesorka kostýmního designu na Centro Universitário Belas Artes de São Paulo, která se podělí o reflexe z jejího rozsáhlého výzkumu zabývajícího se historií PQ a jeho návazností na Biennale v São Paulu, zkoumajíc vazby mezi vizuálním uměním a scénografií. Závěrečný den sympozia, sobota 14. října, nabídne mimo jiné diskuzi s třetí hlavní mluvčí sympozia - britskou pedagožkou a dlouhodobou spolupracovnici PQ Jessicou Bowles. Jessica Bowles je hlavní lektorkou Royal Central School of Speech and Drama v Londýně, kde vyučuje v magisterském programu v oboru tvůrčí produkce a vede další partnerské univerzitní projekty.

Pro studenty sobotní program zdarma

Všichni studenti, kteří se u vstupu na sympozium prokážou platným studentským dokladem, mají v sobotu 14. října účast na sympoziu zdarma a to bez nutnosti předchozí registrace. Zejména studentům DAMU a katedry Arts managementu je určena ranní sobotní přednáška (14. 10. od 10.00 do 11.30 v Nové budově Národního muzea (v bývalém prostoru Federálního shromáždění) Producer & Director collaboration, jež bude konfrontovat tradiční modely spolupráce mezi umělci a producenty s moderními přístupy. Duo Helen Edwards a Agniezska Blonska už více než 6 měsíců zkoumají, jak dlouhodobá kooperace mezi producenty a umělci ovlivňuje uměleckou praxi. Pro studenty jsou také určeny bezplatné páteční workshopy Myšlení mimo hranice organizované sítí Platform-Scenography (NL), Proměnlivé obrysy pod vedením Jany Prekové a Nahodilá setkání IV Joosta van Wijmena, které proběhnou v Divadelní fakultě múzických umění (Karlova 1, Praha 1). Na workshopy je potřebné se registrovat do 30. 9. 2017 přes webové stránky www.pq.cz.

www.pq.cz

Autor článku: Eliška Míkovcová

Divadelní sympozium Porézní hranice bude vyvrcholením oslav 50 let Pražského Quadriennale

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.