28.06.2018 10:30

Pražské Národní divadlo předvede na festivalu Eurokontext Massenetova Werthera

Na operní přehlídku Mezinárodního divadelního festivalu Slovenského národního divadla v Bratislavě „Eurokontext“ přiveze v neděli 17. června pražské Národní divadlo operu Julese Masseneta „Werther“.

Do repertoáru pražského Národního divadla se Werther vrátil 7. a 9. června 2018 po bezmála osmdesáti letech od inscenace uváděné v letech 1927-1939, aby znovu připomněl, proč patří k nejúspěšnějším dílům francouzské operní literatury. Současná inscenace vynikajícího evropského operního režiséra Willyho Deckera měla svoji premiéru 14. ledna 1996 v Het Muziektheater (Nederlandse Opera) v Amsterdamu. Následně byla nastudována v divadlech v Oper Frankfurt, Opéra Lyon, Teatro dell'Opera v Římě a Gran Teatre del Liceu v Barceloně. Hudebního nastudování se ujal umělecký ředitel Opery Národního divadla Petr Kofroň, režie pražského nastudování se chopil Stefan Heinrichs. Scénu a kostýmy navrhl Wolfgang Gussmann. V rolích ústřední dvojice se na Eurokontextu představí Peter Berger v roli Werthera a v roli Charlotty vystoupí Štěpánka Pučálková, jako Albert vystoupí Jiří Brückler a v roli Sophie Slávka Zámečníková.

Opera sama je vrcholným dílem romantismu a její předloha Utrpení mladého Werthera, román o nešťastné lásce ve formě dopisů z roku 1774, se stala záhy po svém vydání kultovní knihou, v níž její mladí čtenáři nacházeli sami sebe, a řada z nich následovala hlavního hrdinu až k sebevraždě. Libreto zdůrazňuje Charlottin vnitřní konflikt mezi vědomím odpovědnosti a pocitem lásky. S podporou abstraktní scény Wolfganga Gussmanna inscenace Willyho Deckera líčí dynamiku rozporu mezi touhami jedince a nátlakem konvencí, mezi svobodou a společenskými tabu, mezi nadějí a rezignací.

Hudba pak upoutá pozornost především bohatou melodičností a barevnou orchestrací, v níž byl autorovi vzorem i Richard Wagner. Svojí sugestivní hudební řečí podtrhuje příběh plný vášní, které není hlavním hrdinům dopřáno uspokojit. Dílo obsahuje i jednu z nejznámějších tenorových árií Pourquoi me réveiller. Ta se počítá k prubířským kamenům každého tenoristy, který se s danou rolí potká.

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: Převzato včetně fotografie z: http://www.narodni-divadlo.cz/

Pražské Národní divadlo předvede na festivalu Eurokontext Massenetova Werthera

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.