21.11.2007 00:00

Státní opera Praha vystoupila 23krát s La Traviatou v Japonsku

Praha 21. listopadu (ČTK) - Státní opera Praha se vrátila z osmého turné po Japonsku, kde představila operu La Traviata od Giussepe Verdiho. Odehrála 23 představení a navštívila 15 měst, mimo jiné Tokio, Ósaku, Nagoyu i Sapporo. Dekorace v současné době cestuje lodí a do Česka dorazí na začátku ledna. La Traviata se proto v pražské opeře uvede až 14. března. V letošní sezoně už opera zahraniční turné neplánuje, řekla ČTK její šéfka Ingeborg Žádná.

"Zatím se nám nepodařilo vyjet kromě Japonska a Jižní Koreji do jiných asijských zemí. Jednali jsme s thajským festivalem v Bangkoku, ale k dohodě nedošlo," uvedla Žádná. V Jižní Koreji opera třikrát uvedla představení Kouzelné flétny a Carmen. "Myslím, že v budoucnu vzroste o evropskou operu zájem i v Číně, ale zatím jsou jednání na začátku," dodala.

Od roku 1996 přivezla pražská opera do Japonska také představení Aidy, Tosky, Kouzelnou flétnu a Netopýra. Letos měla podle rakouských kritik úspěch i v Salcburku, kde již potřetí vystoupila v rámci podzimních kulturních dnů s inscenací Lazebník sevillský od Gioacchina Rossiniho. Příští rok zde plánují uskutečnit Pucciniho Turandot.

Na letošním japonském zájezdu se vedle tuzemských umělců objevily jako tři hostující Violetty sopranistky Dimitra Theodosiuová, Norah Amsellemová a Olesja Golovněvová. V hostujících rolích Alfreda vystoupili tenoristé Bruce Sledge a Daniil Shtoda. Na zájezdě vystoupili pod taktovkou italského dirigenta Enrica Dovica.

Japonské publikum přijalo podle Žádné operu velmi dobře, o čemž prý svědčila i vysoká návštěvnost. Konkurence je prý v Japonsku nesrovnatelná, protože především italské soubory získávají silné sponzory, a díky tomu nabízí i atraktivnější sólisty. "Japonci nejsou při představení tak otevření jako české publikum. Pro nás jsou trochu neproniknutelní, protože v jejich tvářích nevidíte okamžitou reakci," řekla Žádná.

Dekorace musela splňovat technické parametry, které vyhovovaly podmínkám japonských operních domů. Operní haly prý nejsou vybaveny pro těžké kulisy a nejsou ani příliš hluboké. Podle Žádné jsou ale multifunkční a disponují výbornou akustikou. "Většinou mají kapacitu okolo 2000 míst a je obdivuhodné, že jsou postaveny i v menších městech, kde se také zcela zaplní," uvedla.

V minulých týdnech se diskutovalo o možnosti sloučení Státní opery a Národního divadla, které jsou příspěvkovými organizacemi ministerstva kultury. Podle Žádné se od této myšlenky odstoupilo. "A to, zda má být opera státní organizací nebo metropolitním operním domem, je v současné době v jednání, a nemůžeme se k tomu vyjadřovat," dodala Žádná.

Šárka Mrázová mkv

Autor článku: ČTK