06.09.2018 13:46

135. sezona Divadla F. X. Šaldy nabízí napříč všemi soubory bohatou nabídku nových titulů

ČINOHRA – sezona 2018/19

Činoherní soubor nabídne pestrou paletu žánrů od osvědčených komedií přes velikány klasické literatury až po původní autorskou tvorbu.

Na jevišti Malého divadla už tvůrci televizního seriálu Šumná města – režisér Radovan Lipus a scénograf David Vávra intenzivně připravují autorský kabaret SIALSKÁ TROJČATA k poctě světově proslulých libereckých architektů: Karla Hubáčka, Miroslava Masáka a Otakara Binara. Jak vznikla jedna z nejslavnějších architektonických ikon a symbol města Liberce – vysílač a hotel Ještěd? Text přímo pro liberecké herce i diváky napsal Milan Šotek, zkušený kabaretní autor a od příštího roku šéf činohry Národního divadla v Brně. Zmužilému kabaretu dodají správnou energii původní písničky a živá kapela na jevišti.

Jako druhou říjnovou premiéru představí činohra v budově Šaldova divadla komedii Joea Ortona KLÍČOVOU DÍRKOU v režii uměleckého šéfa Šimona Dominika. Autor byl divadelní kometou šedesátých let minulého století a jeho hry byly velmi provokativní a svobodomyslné. Platí to i o Klíčové dírce, která stojí na půdorysu bláznivé frašky a současně nese konverzační kvality typické pro anglickou dramatiku.

Činoherní ansámbl chystá pro tuto sezonu dva silné dramatické příběhy s výraznými ženskými hrdinkami, pronikavým pohledem do hlubin lidské duše a s velkými hereckými příležitostmi pro skvělé liberecké herečky: MIKVE Hadar Galronové a SRPEN V ZEMI INDIÁNŮ Tracyho Lettse. Současná izraelská dramatička odkrývá osudy několika žen z ortodoxní židovské komunity a sleduje jejich úsilí vzepřít se svazujícím pravidlům své společnosti. Naproti tomu jeden z nejvýraznějších amerických autorů současnosti nachází dramatický zápas v rodinném životě a propletených vztazích v dnešní svobodné západní společnosti. Mikve nastuduje v prosinci v Malém divadle mladý úspěšný slovenský režisér Jakub Nvota a Srpen v zemi indiánů vytvoří v dubnu v Šaldově divadle šéf činohry Šimon Dominik.

Na přelomu kalendářního roku bude v Liberci zkoušet jedna z nejvýraznějších režisérských postav česko – slovenské současnosti, režisér Dodo Gombár, v posledních letech spjatý především s pražským Švandovým divadlem. V Liberci nazkouší svou vlastní adaptaci Dostojevského BĚSŮ a zvláštností inscenace bude, že ji herci odehrají obráceně – tedy v hledišti, zatímco diváci budou sedět na jevišti (podobně jako to již Šaldovo divadlo zažilo při Rajmontově inscenaci Višňového sadu).

V únoru se můžete v Malém divadle těšit na čerstvou komedii NAŠE SEBRANÉ TRABLE mladého britského autora Paula Lucase, plnou neskutečných zápletek, bizarních postav a typicky ostrovního černého humoru. Osvědčený tým v čele s režisérem Petrem Paloušem a hercem Václavem Helšusem nám s chutí naservíruje podivný příběh s poloprázdnou urnou, památným mostem, množícími se sebevrahy a ne zrovna bystrými vyděrači.

Na jaře se činohra pustí do odvážného mezinárodního experimentu ve spolupráci s Divadlem G. Hauptmanna v Žitavě a Divadlem C. K. Norwida v Jelení Hoře. Mladý a renomovaný berlínský dramatik Sascha Hargesheimer píše detektivní trilogii KOMISAŘ MIZÍ, inspirovanou příběhy ze tří stran Jizerských hor. Představení se budou odehrávat simultánně na třech scénách ve třech zemích a symbolicky je propojí moderní technologie. Inscenace se uskutečňuje se v rámci projektu Mezinárodní spolupráce divadel J-O-Ś v Trojzemí Německo-Polsko-Česká Republika (číslo projektu: 100268427), který je financovaný z dotačních prostředků Programu spolupráce Česká republika – Svobodný stát Sasko 2014 – 2020.

Závěr sezóny přinese premiéru, která se vzhledem k rekonstrukci Šaldova divadla odehraje v divadle Malém, a teprve později bude přenesena na velkou scénu. Publiku nabídneme hru, která už v Liberci byla na přelomu tisíciletí uvedena, ale protože se jedná o jednu z vůbec nejlepších komedií, jakou kdy český autor napsal, věříme, že má smysl se k ní opět vrátit – Kunderův JAKUB A JEHO PÁN.

I letos se v souboru objevuje nová herecká tvář – Barbora Bezáková, která do Liberce přichází z brněnské JAMU. K obměně dochází se začátkem sezóny také ve vedení souboru, novou posilou je dramaturgyně Lenka Chválová. Nahrazuje dlouholetého dramaturga Martina Urbana, který se v Liberci zapsal především systematickou spoluprací s režisérem Petrem Paloušem.

BALET - sezona 2018/2019

S novou divadelní sezónou se žádné změny v patnáctičlenném mezinárodním souboru neuskutečnily. Baletní soubor zůstává ve stejném složení jako sezónu minulou.

Baletní sezóna bude zahájena 13. 9. v Šaldově divadle představením (S)TVOŘENÍ, jehož autorkou je šéf baletu Alena Pešková, ve kterém propojila tanec a živý bubenický doprovod v podání libereckých Aries.

První baletní premiéra v sezoně 2018/2019 se odehraje 16. listopadu 2018 v Šaldově divadle. Výpravné taneční představení Vánoční koleda inspirované stejnojmennou povídkou anglického spisovatele Charlese Dickense (od jejího vydání již uběhlo 175 let) připraví s baletním souborem plzeňský tanečník (nositel Ceny Thálie za roli Spartaka) a choreograf Richard Ševčík. Ke spolupráci přizval hudebního skladatele Jana Matáska, který zkomponoval zcela originální hudbu k této inscenaci. Na svém kontě má spolupráci s celou řadou českých divadelních scén. Pro balet však komponoval poprvé.

Vánoční koleda přinese na jeviště tajuplnou atmosféru staré viktoriánské Anglie a nabídne divákům tanečně zpracovaný příběh lakotného obchodníka Eduarda Vydřigroše. Tomu se o vánocích zjeví duch jeho obchodního společníka a ze záhrobí ho varuje, aby se zamyslel nad dosavadním způsobem života. Samotář Vydřigroš nemá s nikým slitování a středem jeho zájmu jsou jen peníze. Postupně se k němu domů dostaví 3 duchové- Nevinnost, Mamon a Temnota, aby mu ukázaly výjevy z jeho minulosti, současnosti a budoucnosti. Chtějí, aby se napravil.

Hlavní roli Eduarda Vydřigroše ztvární v alternaci 2 velké osobnosti baletního souboru, držitelé Libereckých Thálií Jaroslav Kolář a Rory Ferguson. Velkou taneční příležitost dostanou i ostatní členové baletního souboru, protože o tanečně i herecky rozmanité role nebude ve Vánoční koledě nouze. Klíčové role odehrají i děti, tolik nepostradatelné v Dickensově dojemném příběhu.

Těšíme se, že Vánoční koleda bude velkým diváckým lákadlem v předvánočním čase a plnohodnotně nahradí úspěšné představení Louskáček, které se řadilo 5 let mezi stálice baletního repertoáru.

Druhá baletní premiéra bude uvedena také v Šaldově divadle, a to 29. března 2019. Dlouholetý šéf baletu Alena Pešková divákům nabídne taneční drama čerpající ze stejnojmenného díla Alexandra Nikolajeviče Ostrovského Bouře, které patří k nejsilnějším dramatům ruské literatury a od jejího uvedení v moskevském divadle uplynulo již 159 let. Po hudební stránce opět půjde o originální kompozici s použitím tradičních duchovních pravoslavných zpěvů. Autorem hudby a hudební koláže k Bouři je skladatel Michal Vejskal, spolupracující s mnoha českými divadly: Na Vinohradech, Minor, Klicperovo divadlo, Východočeské divadlo atd. Věnuje se také vlastní tvorbě a podílí se projektech Rockové opery.

V Bouři se diváci setkají s tragickým příběhem Káti Kabanové, odehrávajícím se v provinčním městě plném dusné atmosféry a místy hrubé morálky, a tím je Kalinovo na břehu řeky Volhy. Hlavní hrdinka Káťa, velmi čistá a věřící žena, vzplane zakázanou láskou k Borisovi a podvede tak svého muže, který ji miluje. Pro Káťu je život s jeho zámožnou matkou ve společném domě nesnesitelný. Káťa pro svůj hřích volí jediné možné východisko a tím je náruč řeky Volhy.

V tomto roce opět všem baletním fanouškům a nejen jim baletní kalendář a pokřtíme ho spolu s diváky ho v rámci první adventní neděle před představením Vánoční koleda.

OPERA – sezona 2018/2019

Liberecký operní soubor patří k předním reprezentantům kultury v kraji. Působnost souboru je zároveň výrazně nadregionální, jeho kvality se odráží v řadě prestižních ocenění i v samotném diváckém zájmu. Nejedná se přitom o konzervativní operní dům, který by publikum hýčkal pouze osvědčenými tituly a klasickou režií. Po boku známých kusů (Aida, Bohéma, Noc v Benátkách) jsou pravidelně uváděna hudebně dramatická díla, která byla v minulosti často zbytečně opomíjena. Jejich liberecká „vzkříšení“ znamenají v mnoha případech mimořádný úspěch divácký i u odborné veřejnosti. (Ze současného repertoáru se jedná např. o Massenetovu Thais, či Čajkovského Pannu orleánskou). Charakteristický je rovněž nekonformní přístup ke známým klasickým titulům, který však nepostrádá logický a poučený postoj k dílu. To se týká např. uvedení původní verze Janáčkovy Její pastorkyně, či „tenisové“ inscenace Smetanových Dvou vdov v režii J. A. Pitínského.

V naznačeném směřování je koncipována i divadelní sezóna 2018/2019. Operní soubor chystá 4 nové premiéry, z toho 3 večery operní a jeden muzikálový. V úvodu sezóny proběhla navíc ještě jedna premiéra obnovená.

Gioacchino Rossini: LA CENERENTOLA (POPELKA)
Dirigent: Miriam Němcová, režie: Constance Larrieu
Premiéra 28. 9. 2018, 2. premiéra 30. 9. 2018 – Šaldovo divadlo

Jedno z nejznámějších operních děl mistra italského belcanta vychází z pohádkového námětu barokního francouzského autora Charlese Perraulta, z knihy Pohádky mé matky husy. Premiéra opery tehdy teprve 25letého Rossiniho se konala roku 1817 v Římě. Spolu s libretistou Jacopem Ferrettim skladatel vytvořil hru plnou jemného humoru, dráždivých situací a lidských charakterů. Operní zpracování této proslulé pohádky je charakteristické mimořádně obtížnými, virtuózními pěveckými party. Ke spolupráci byla přizvána mladá francouzská režisérka Constance Larrieu, která se specializuje na starší stylová období opery. V ČR již vytvořila několik úspěšných režií.

V inscenaci se představí převážně mladé operní obsazení, v titulní úloze mezzosopranistka Michaela Zajmi, patřící k nejtalentovanějším reprezentantům své generace a je laureátkou celé řady pěveckých soutěží. Za zmínku rovněž stojí např. barytonista Jiří Brückler, čerstvý držitel prestižní ceny Národního divadla, který pochází z Liberce a je v současnosti kmenovým členem naší první scény.

Sergej Rachmaninov – FRANCESCA DI RIMINI / LAKOMÝ RYTÍŘ
Dirigent: Martin Doubravský, režie: Linda Keprtová
Premiéra: 14. 12. 2018, 2. premiéra: 16. 12. 2018 – Šaldovo divadlo

Dne 24. ledna 1906 se v moskevském Bolšoj těatru konala slavnostní premiéra dvou jednoaktových oper ruského skladatele, klavírního virtuosa a příslušníka starobylého ruského šlechtického rodu, Sergeje Rachmaninova – Francesca da Rimini a Lakomý rytíř. První z nich byla zkomponována na základě příběhu z Dantovy Božské komedie, druhá opera vychází ze stejnojmenného dramatu Alexandra Sergejeviče Puškina. Byť má každá „jednoaktovka“ zcela jiného libretistu, základní motiv příběhů se střetává v neúnavném souboji charakterů, ve střetu s morálními hodnotami evropské civilizace. Partitury obou jednoaktových oper jsou odrazem skladatelova charakteristického hudebního hledačství řádu světa, v němž Rachmaninov přisuzoval umění zásadní roli. V novodobých dějinách českého divadla nebyly tyto opery ještě nikdy uvedeny v jeden večer – poprvé tedy v Liberci, v Divadle F. X. Šaldy.

Nastudování děl nejvýrazněji navazuje na výše naznačenou dlouhodobou dramaturgickou koncepci libereckého souboru.

Giuseppe Verdi – TRUBADÚR
Dirigent: Martin Doubravský,
Režie: Peter Gábor
Premiéra: 8. 3. 2019, 2. premiéra: 10. 3. 2019 – Šaldovo divadlo

Na námět španělského romantického dramatika Antonia García Gutiérreze zkomponoval Giuseppe Verdi roku 1852 svou 18. operu – Trubadúr. Úspěšná premiéra se konala v Římě 19. 1. 1853 a znamenala další velký autorův úspěch na cestě k titulu nekorunovaného krále italské opery. Spletitý příběh hraběte Luny, dívky Leonory, trubadúra Manrica a cikánky Azuceny se odehrává ve středověkém Španělsku, a přestože nepatří k nejkvalitnějším Verdiho libretům, stal se materiálem pro skladatelovu jedinečnou dramatickou invenci, která z Trubadúra učinila jedno z ikonických děl světové opery.

K režijní spolupráci byl přizván zkušený slovenský režisér a herec Peter Gábor, pro něhož se bude jednat o první spolupráci s libereckým operním souborem.

Edgar Yip Harburg, Fred Saidy, Burton Lane – DIVOTVORNÝ HRNEC
Původní česká úprava – Jiří Voskovec a Jan Werich
Režie: Oldřich Kříž
Premiéra: 31. 5. 2019, 2. premiéra: termín bude dodatečně stanoven

Muzikál Divotvorný hrnec lze u nás, a do značné míry právem, považovat za „český“, ačkoli je dílem amerických autorů. „Finnian’s Rainbow“ měl premiéru na Broadwayi 10. ledna 1947. Ovšem již 6. března 1948 byl uveden v Praze v obnoveném Osvobozeném divadle (dnes ABC), kde po boku Jana Wericha účinkovala legendární Soňa Červená.

Divotvorným hrncem vstoupila na české jeviště poprvé původní broadwayská produkce a byla tím zřejmě odstartována „muzikálová“ éra v tehdejším Československu. Pro české jeviště jej přeložili a upravili Jiří Voskovec s Janem Werichem. Svolení k úpravě a k tak brzkému uvedení mimo Broadway získali díky přátelství s autory díla, které navázali během svého newyorského působení v první polovině čtyřicátých let. Tak se změnil nejen původní název, ale i původ hlavních osob příběhu. Irští emigranti se změnili v přistěhovalce od Třeboně a pohádkový skřítek Og v jihočeského vodníka Čochtana. Příběh se sice dále odehrává v Americe, ale to, co se v něm děje, je nejen nadčasové, či prostě obecně lidské.

Liberecká inscenace bude dílem oblíbeného muzikálového tandemu „Oldřich a Jan Křížové – režie a scéna, Petra Parvoničová – choreografie. Zmíněný tým v minulých letech v Liberci úspěšně inscenoval např. Zpívání v dešti, či navrátivší se Sugar.

www.saldovo-divadlo.cz

Autor článku: Jakub Kabeš