10.09.2018 12:05

Osmašedesátý nejsou jen tanky v Československu, ukazuje HaDivadlo

Mimořádné uvedení autorské inscenace ’68 v režii J. A. Pitínského proběhlo v květnu ke konci 43. sezony. Premiéra je v plánu nyní 12. září na začátku 44. sezony, stále v rámci dramaturgické linie Věčný návrat – Krize budoucnosti.

Avantgardista J. A. Pitínský, zásadní postava této alternativní brněnské scény, pod jejíž autoritou vznikly nejradikálnější a nejsvobodnější především autorské kusy, se vrátil do HaDivadla za svými mladšími kolegy následovníky.

Autorský scénář novinky z dílny HaDivadla se inspiruje především filmovými, literárními i divadelními díly vrcholu zkoumaného období 60. let a cituje mj. ze dvou navzájem protichůdných filmů Číňanka (1967) Jeana-Luca Godarda a Ukradené polibky (1968) Françoise Truffauta. Výsledná kompozice je nicméně dílem živé tvůrčí souhry hereckého kolektivu „rozděleného“ na mladou a starou část souboru.

V inscenaci se představí dva noví členové souboru HaDivadla, čerství absolventi herectví na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Mark Kristián Hochman v minulosti již v HaDivadle nazkoušel hru Thomase Bernharda Síla zvyku v režii Jana Horáka s Michalem Pěchoučkem, dále se objeví v novince Čevengur v režii Jana Kačeny s premiérou 25. září. Druhou nastupující je Magdalena Straková, která se v Brně představila např. ve své absolventské inscenaci Elektra ve Studiu Marta.

„Všechnu moc imaginaci!“

Šedesátá léta, jaro 1968 v Paříži, kde studenti spolu s pracujícím lidem protestují proti konzervativně orientované pravicové vládě generála de Gaulla, s ideály jako je emancipovaný svět, konec kolonialismu a boj proti autoritářství. V témže roce 21. srpna je v Československu násilně potlačeno hnutí Pražského jara vpádem vojsk Varšavské smlouvy, což zdiskredituje levicové ideály na dlouhá desetiletí.

„Kulisy doby, která věřila v lepší svět, se uklízejí a zítra se vstává do práce. Mluvili protestující roku 1968 na obou stranách železné opony o stejném boji nebo ve skutečnosti stáli proti sobě?“ To je jedna z otázek inscenace, kterou pokládá dramaturg Matěj Nytra, a dále se ptá: „Dá se nemyslet na dobu, ve které žijeme? Co je víc, pravda nebo krása? Je možné snít o lepším než normalizovaném světě? A hlavně – je možné překonat rozpolcenou společnost? Nebo rozpolcený pohled na rok 1968? Je padesát let po něm, vidíme věci jasněji?“

Hravá scénická esej J. A. Pitínského jako volání po avantgardě.

www.hadivadlo.cz

Autor článku: Anna Stránská

Osmašedesátý nejsou jen tanky v Československu, ukazuje HaDivadlo

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.