10.09.2018 12:05

Osmašedesátý nejsou jen tanky v Československu, ukazuje HaDivadlo

Mimořádné uvedení autorské inscenace ’68 v režii J. A. Pitínského proběhlo v květnu ke konci 43. sezony. Premiéra je v plánu nyní 12. září na začátku 44. sezony, stále v rámci dramaturgické linie Věčný návrat – Krize budoucnosti.

Avantgardista J. A. Pitínský, zásadní postava této alternativní brněnské scény, pod jejíž autoritou vznikly nejradikálnější a nejsvobodnější především autorské kusy, se vrátil do HaDivadla za svými mladšími kolegy následovníky.

Autorský scénář novinky z dílny HaDivadla se inspiruje především filmovými, literárními i divadelními díly vrcholu zkoumaného období 60. let a cituje mj. ze dvou navzájem protichůdných filmů Číňanka (1967) Jeana-Luca Godarda a Ukradené polibky (1968) Françoise Truffauta. Výsledná kompozice je nicméně dílem živé tvůrčí souhry hereckého kolektivu „rozděleného“ na mladou a starou část souboru.

V inscenaci se představí dva noví členové souboru HaDivadla, čerství absolventi herectví na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Mark Kristián Hochman v minulosti již v HaDivadle nazkoušel hru Thomase Bernharda Síla zvyku v režii Jana Horáka s Michalem Pěchoučkem, dále se objeví v novince Čevengur v režii Jana Kačeny s premiérou 25. září. Druhou nastupující je Magdalena Straková, která se v Brně představila např. ve své absolventské inscenaci Elektra ve Studiu Marta.

„Všechnu moc imaginaci!“

Šedesátá léta, jaro 1968 v Paříži, kde studenti spolu s pracujícím lidem protestují proti konzervativně orientované pravicové vládě generála de Gaulla, s ideály jako je emancipovaný svět, konec kolonialismu a boj proti autoritářství. V témže roce 21. srpna je v Československu násilně potlačeno hnutí Pražského jara vpádem vojsk Varšavské smlouvy, což zdiskredituje levicové ideály na dlouhá desetiletí.

„Kulisy doby, která věřila v lepší svět, se uklízejí a zítra se vstává do práce. Mluvili protestující roku 1968 na obou stranách železné opony o stejném boji nebo ve skutečnosti stáli proti sobě?“ To je jedna z otázek inscenace, kterou pokládá dramaturg Matěj Nytra, a dále se ptá: „Dá se nemyslet na dobu, ve které žijeme? Co je víc, pravda nebo krása? Je možné snít o lepším než normalizovaném světě? A hlavně – je možné překonat rozpolcenou společnost? Nebo rozpolcený pohled na rok 1968? Je padesát let po něm, vidíme věci jasněji?“

Hravá scénická esej J. A. Pitínského jako volání po avantgardě.

www.hadivadlo.cz

Autor článku: Anna Stránská