12.10.2018 07:26

Novou sezónu činohra Národního divadla Brno otevírá inscenací Milenci nebes

Novou sezónu činohra NdB otevírá inscenací, která se dotýká samé podstaty herecké profese, vypráví o opojné slávě i morální bídě divadelního života, o její exkluzivitě i špíně. Romantický příběh z pera snad nejpopulárnějšího francouzského básníka Jacquese Préverta natočil během druhé světové války představitel zlaté éry francouzského filmu Marcel Carné.

Na první pohled se může zdát, že přetavit tento film do divadelního tvaru je velká troufalost. Už jenom proto, že Děti ráje v době svého vzniku byly nejvýpravnějším francouzským filmem. Pro představu – musela být například postavena čtvrt míle dlouhá ulice zvaná Bulvár zločinu, kterou zalidnilo jeden a půl tisíce komparzistů. Přístup inscenačního týmu Milenců nebes se naopak zaměřil na témata, která velkoryse pojaté kulisy nepotřebují. Motiv, který chce režisér Marián Amsler akcentovat především, je herec sám. Tomu by možná nejvíce slušelo prázdné jeviště, na kterém nejlépe vyzní všechny hercovy polohy.

Hlavní postavou hry je Baptiste (jeho předlohou je skutečný herec Jean-Baptiste Gaspard Deburau, původním jménem Jan Kašpar Dvořák, narozený v Kolíně roku 1796, který zemřel ve svých padesáti letech v Paříži). Nejvýraznější představitel evropské pantomimy 19. století byl nazýván „největším z Pierotů.“ Mluvilo se o něm jako o snílkovi, který dokáže v lidech vyvolat beze slov i ty nejhlubší citové pohnutky. Na historických osobách jsou založeny ještě další dvě postavy scénáře: romantický herec bulvárního divadla Frédérick Lemaitre a zločinec anarchista Pierre François Lacenaire, který vraždí pro svou ideologii. Před svojí popravou, která není ve scénáři pojednána, se vyznal ze své nenávisti k lidem. I tito pánové milují a jsou kratičce milováni krásnou Garance, která je opouští v okamžiku, kdy je její svoboda ohrožena pokusem o její přivlastnění.

Básník Prévert pracuje se životopisnými daty celkem volně a pojal Baptista až nadpozemsky, jakoby spadl z Měsíce (a skutečně – Deburauova písemně zaznamenaná pantomima zobrazuje tento výstup), je skoro až bezpohlavním symbolem čistoty. Baptiste si protiví například slizkého překupníka Jericha, ale nevidí, že kurtizána Garance, do které je tak bezhlavě zamilován, je také pošpiněna svými styky s podsvětím – přisuzuje jí až nereálné vlastnosti. Nevidí, jak moc upřímně ho miluje jeho žena Nathalie. Skrze svoji zaslepenost je ochoten ji i svého synka okamžitě opustit kvůli vysněné Garance, ačkoliv ta mu reálný vztah nikdy neslíbila. Muž, který vytváří dokonalé iluze z ničeho, žije sám svůj život ve velké iluzi. Jakmile mu Garance zmizí, v návalu emocí zabije člověka. Stejně jako v jiných melodramatických příbězích poetického realismu se i zde setkáváme s fatalismem a tragickým finále.

Jestliže hlavní konflikt inscenace plyne z iluzivního vidění světa, scénograf Juraj Kuchárek svůj postoj vyjádřil jasným anti-iluzivním kontrapunktem. Snad příliš neprozradíme, když uvedeme, že strohá scéna má evokovat herecké šatny, protože pohled do zákulisí divadla bude základním prizmatem celé inscenace. Pracuje se zde se zrcadly. Zrcadlové lamely mohou být vnímány jako metafora pokřiveného či puklého zrcadla nastaveného stejně deformovanému světu. Inscenační pojetí, jak plyne z předešlého, je tedy vlastně divadlem na divadle, při němž je většina herců téměř neustále přítomna na jevišti.

www.ndb.cz

Autor článku: Gabriela Kodysová

Novou sezónu činohra Národního divadla Brno otevírá inscenací Milenci nebes

Inscenace

03.05.2024

Bezruči se v nové sezóně dotknou výzev dnešní společnosti

Ekologie, hledání identity, rozdělená společnost a rodinné vztahy. Dva tituly známé a dva neznámé. V sezóně 24/25 uvede Divadlo Petra Bezruče pod uměleckým vedením Jana Holce Ibsenovo drama Nepřítel lidu, adaptaci novely Viktora Dyka Krysař a v českých premiérách řecké drama Janise Mavritsakise Slepá skvrna a hru kanadského dramatika Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí.

02.05.2024

Ostravské divadlo MÍR připravuje novou inscenaci Mám na tebe chuť a bude hostovat v Praze

Divadlo Mír uvede na domovských prknech už v sobotu 4. května novou inscenaci Mám na tebe chuť a zároveň s ní vyrazí i do Prahy! Pražským divákům navíc nabídne v rámci svého „turné“ také konverzační komedii Česká kletba, která měla v Ostravě premiéru na podzim. Představení v hlavním městě proběhnou v Divadle na Fidlovačce poslední červnový týden.

02.05.2024

Balet Národního divadla Brno přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel

Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil balet o ženě, která změnou šatníku moderní ženy převrátila svět módy vzhůru nohama. Balet Coco Chanel seznámí diváky s některými důležitými aspekty života francouzské vizionářky a samozřejmě klade velký důraz také na elegantní kostýmy ve stylu Chanel, které pro NdB navrhla výtvarnice Ľudmila Várossová.