06.11.2018 09:53

Výstava v Plzni připomíná sto let od narození Miroslava Horníčka

Plzeňského rodáka - herce, dramatika, režiséra, výtvarníka, spisovatele a glosátora Miroslava Horníčka - připomíná ode dneška v Plzni výstava v mázhauzu radnice. Provádí návštěvníky Horníčkovým osobním i tvůrčím životem, ukazuje nepublikované fotografie ze soukromých archivů či Horníčkovo křeslo, v němž rád popíjel oblíbené víno. Horníčka, který se narodil 10. listopadu 1918, si v Plzni připomínají i další instituce - například Divadlo J. K. Tyla nebo Studijní a vědecká knihovna.

Výstava s podtitulem „Tak už jsem zase doma, Plzeňáci" provází Horníčkovým životem od dětství a mládí v Plzni, kde studoval a prožil první pracovní i divadelní zkušenosti až po závěr jeho života. „Zvláštní pozornost věnuje jeho spolupráci s Janem Werichem a Milošem Kopeckým. Představuje také jeho filmové a televizní počiny, zejména seriál Byli jednou dva písaři a filmový projekt Kinoautomat, který byl uveden na světové výstavě EXPO 1967 Montrealu. Neopomíjíme ani jeho dráhu spisovatelskou a výtvarnou," řekl ČTK primátorův náměstek odpovědný za kulturu Martin Baxa (ODS).

Už ve 30. letech 20. století za doby studia na reálce působil Horníček v plzeňském Studentském avantgardním kolektivu jako výtvarník, amatérský herec i režisér. „V 60. letech se pak zrodil fenomén Horníček. O jeho popularitě svědčí i to, že byl v roce 1966 zvolen králem Majálesu v Plzni i v Praze," řekla vedoucí magistrátního odboru kultury Květuše Sokolová. Výstava připomíná také Horníčkovo omezené působení v době normalizace a velký návrat na výsluní po roce 1990. Závěr výstavy se věnuje poslední fázi jeho života, kdy získal i mnoho ocenění, mimo jiné obdržel Čestné občanství města Plzně či Cenu Thálie. Horníček zemřel 15. února 2003.

Den s Miroslavem Horníčkem připravilo v den výročí jeho narození také Divadlo J. K. Tyla. Uspořádá vzpomínkový večer, na němž vystoupí členové divadla Monika Švábová, Pavel Pavlovský, Martin Stránský, Stanislava Topinková Fořtová a dále Chantal Poullain, Boleslav Polívka, další plzeňský rodák Jiří Suchý, Petr Kostka, Carmen Mayerová, Jitka Molavcová, Libuše Švormová, Jaroslav Uhlíř či Jaromír Hanzlík. Po Horníčkovi divadlo pojmenuje foyer Malé scény v Novém divadle.

„Miroslav Horníček patří bezesporu k nejvýraznějším tvářím Plzně, své první herecké zkušenosti nabral právě v plzeňském Městském divadle, a přestože z města odešel, vždy se sem rád vracel. Kdo jiný by měl myslet a vzpomínat na Miroslava Horníčka víc než plzeňské divadlo a plzeňští diváci," dodal ředitel divadla Martin Otava.

Autor článku: ČTK: Lada Pešková, hj

Výstava v Plzni připomíná sto let od narození Miroslava Horníčka

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.