Systém udílení kulturních grantů je kritizován již léta
Praha 13. února (ČTK) - Systém udílení kulturních grantů pražským magistrátem je už několik let předmětem kritiky mnoha jejich příjemců i nezávislých odborníků z oblasti kultury. Přestože prošel za uplynulé měsíce jistými změnami, stále je označován za netransparentní a nahrávající obchodním společnostem, které by měly tuto podporu dostávat podle pravidel Evropské unie jen výjimečně.
Zatím poslední změnu v systému grantů odstartovala loňská žaloba podnikatele a spolumajitele pražského divadla Ta Fantastika Petra Kratochvíla u mezinárodního arbitrážního soudu. Kratochvíl v něčem stojí na straně kritiků magistrátu, v jiných aspektech se ale s nimi rozchází. Nelíbí se mu fakt, že zatímco on kulturní grant nedostal, jiná divadla se statutem obchodní společnosti ano.
Tomu oponují členové expertní komise, která pražským politikům navrhuje, jak mají peníze na granty v tom kterém roce rozdělit. Žádosti o grant prý posuzují z hlediska přínosu daného projektu pro pražský kulturní a umělecký život, uvažují, zda daný projekt je inovativní či má třeba mezinárodní přesah. Tato kritéria obsahuje magistrátem zveřejněná grantová politika.
Kratochvíl z neudělení dotace divadlu Ta Fantastika vyvozuje, že rozdělování grantů je nespravedlivé. Obchodní společnosti by podle něj peníze z veřejných dotací dostávat neměly vůbec, ale pokud je dostávají, měly by je mít k dispozici všechny.
Kratochvíl usoudil, že český stát mohl porušit dohodu o ochraně investic mezi ČR a USA, neboť on je americkým občanem. Proto český stát před půl rokem zažaloval u arbitrážního soudu; dnes odpoledne se k tomu, zda se proti ČR povede další arbitráž, nebo zda se obě strany dohodnou, vyjádří zástupci státu i Kratochvíl.
Případná arbitráž však není jediným dopadem Kratochvílovy stížnosti, magistrát hned poté, co Kratochvíl svůj záměr Česko žalovat oznámil, pozastavil grantové řízení. Podle některých kritiků grantového systému to bylo známkou toho, že magistrát nemá čisté svědomí a že se lekl, zda skutečně způsobem udílení grantů neporušuje některé zákony. Magistrát stále opakoval, že musí čekat na právní posudky, jestli neudělal chybu.
Granty pro letošní rok byly vyhlášeny se zpožděním počátkem listopadu, dosud ale nejsou uděleny a zejména některá divadla jsou kvůli tomu podle vyjádření svých ředitelů v těžké situaci. Návrh grantové komise na rozdělení peněz minulý týden kulturní výbor magistrátu dal komisi přepracovat. Další jednání výboru se dnes bude konat právě v době, kdy se jinde v Praze koná tisková konference ke Kratochvílově žalobě.
Dalším kritizovaným aspektem grantového systému je údajné porušování pravidla de minimis, které platí pro všechny země Evropské unie. Určuje totiž, že z veřejných peněz lze financovat pouze neziskové kulturní subjekty. Kulturní organizace pracující jako ziskové je mohou dostat výjimečně v maximální výši 200.000 eur (přes pět milionů korun) na období tří let. Nejméně jedno pražské divadlo by tak již pro příští rok grant nemohlo dostat - a to přesto, že podle nového systému přiznávání dotací dle počtu prodaných vstupenek by mělo dostat několik milionů korun.
Pravidlo de minimis se vztahuje i na peníze rozdělované v rámci takzvaného partnerství města Prahy. I to mnozí kritizují, Praha tak ročně rozděluje desítky milionů korun, na rozdíl od grantů bez jakékoli soutěže.
Markéta Horešovská hš