06.12.2018 10:26

Městské divadlo Zlín uvede Hamleta v režii Zdeňka Duška

„Hru her“, Shakespearova Hamleta, uvede v sobotu 8. prosince v premiéře Městské divadlo Zlín. Herci ji nastudovali pod režijním vedením Zdeňka Duška, který zlínský soubor dobře zná. V minulosti v MDZ nazkoušel například Tramvaj do stanice Touha, Višňový sad, Figarovu svatbu nebo naposledy muzikál My Fair Lady. Do hlavní role obsadil benjamínka souboru Matěje Štrunce.

Hamlet může podle něj k současnosti říct mnohé. „Hra vznikla v době, kdy se hroutil středověk a dravě nastupoval novověk. Doba se vymykala z kloubů a s ní i jednání a charaktery lidí, kteří byli součástí systému. I v Hamletovi se většina postav začne chovat vykloubeně. A vždy nejlépe rezonoval v těžkých časech. U nás nejvíc za totality, v době uvolnění v 60. letech už ne,“ řekl režisér. „Když o něho nebude zájem, tak aspoň poznáme, že na tom ještě nejsme tak zle,“ doplnil s úsměvem.

Zatímco Shakespearův Hamlet bývá často interpretován jako zkušený třicátník, tomu zlínskému je 22 let. „Matěj Štrunc zrcadlí moment, kdy se mladý člověk střetne se světem dospělých. Narazí na systém a chce se po něm, aby se k němu bezmyšlenkovitě připojil. Díky Matějovi cílíme na mladé v publiku,“ prozradil Dušek. Ale Hamlet podle něj není jen o tom. „Rodina, v níž zemře otec, žena, který přijde o manžela, syn o vzor. Úvahy o sebevraždě jako možnosti volby. Zní to morbidně, ale v přeneseném smyslu to může znamenat i vystoupení ze začarovaného kruhu – ukončení vztahu s partnerem, který mne týrá, odchod z firmy, jejíž filosofie se příčí mému vnímání morálky. Odstřižení od těchto jistot se může rovnat existenční sebevraždě. Hamlet je hrou o hledání pravdy. O přemýšlení. O kladení otázek,“ upřesnil.

Matěj Štrunc složil pod dojmem zkoušení tři písničky, které diváci uslyší. „Častokrát jsem se nad životem zamýšlel podobně jako Hamlet. Uvědomil jsem si, že žijeme stejné věci jako před 500 lety. Když se lidé nepoučí z vlastních chyb, jsou odsouzeni k tomu, aby je stále opakovali. Pořád se motáme v kruzích a dáme málo na cit, který nám řekne, co je správné,“ řekl mladý herec.

V roli Ofélie se zlínskému publiku poprvé představí nová posila hereckého souboru Lucie Rybnikářová. Hamletovou matkou bude Eva Daňková, strýcem a otčímem Gustav Řezníček a ducha mrtvého otce ztvární Luděk Randár.

Inscenační tým nešel na Hamleta dobově. Proniká do něj současnost. Tohle vyznění podporuje i scéna Milana Popelky a kostýmy Sylvy Zimuly Hanákové. O šermy a meče ale diváci nepřijdou.

Inscenaci tvůrci věnují překladateli Jiřímu Joskovi, který o prázdninách zemřel. „Mám jeho překlady moc rád. Shakespeare v jeho podání zní přirozeně, nemá kudrlinky. Používá současný jazyk a je výsostně divadelní,“ vysvětlil Dušek.

https://www.divadlozlin.cz/

Autor článku: Veronika Jurčová

Městské divadlo Zlín uvede Hamleta v režii Zdeňka Duška

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.