12.01.2019 11:58

Cyklus INprojekty ve Východočeském divadle představí hru Kapitán Skvělouš

Cyklus INprojekty (Malé inscenační projekty světových novinek), který už devátou sezónu obohacuje nabídku Malé scény Východočeského divadla Pardubice, v pondělí 14. ledna představí hru současného britského dramatika Alistaira McDowalla Kapitán Skvělouš, kterou formou scénického čtení nastuduje mladá slovenská režisérka Sára Čermáková.

„Sára je nedávnou absolventkou oboru činoherní režie na brněnské JAMU, přesto má za sebou už řadu režií především moderní dramatiky v českých i slovenských divadlech. Jako asistentka režie pracovala na inscenacích Anny Davidové (dříve Petrželkové) či Rastislava Balleka. Nyní působí v bratislavském Divadle Ludus, jediném slovenském profesionálním divadle, které se věnuje tvorbě pro děti a mládež, a ve volných chvílích se ráda podílí na autorských inscenacích ochotnického divadelního spolku v Sološnici, své rodné dědině na Záhoří,“ prozrazuje dramaturgyně cyklu INprojekty Anna Hlaváčková.

McDowallova tragikomedie nahlíží do života komiksového hrdiny, jenž sice poletuje nad mraky se Supermanem a projíždí se batmobilem s Batmanem, na některé věci však ani jeho superschopnosti nestačí. Dospívající dcera se za něj začíná stydět a žena se mu nebezpečně vzdaluje… „Na mě působí Kapitán Skvělouš spíš lidsky než superhrdinsky. Má dost chyb, dělá špatná rozhodnutí, neumí své dceři odpovědět na základní otázky, a v tom mu nepomohou ani laserové oči či jiné superschopnosti. Snad si diváky získá, když sami zjistí, že běžné starosti a trápení mají i superhrdinové,“ říká Sára Čermáková.

V zábavné a zároveň dojemné sondě do života muže, jenž má na bedrech osud nejen své rodiny, ale i celého světa, budou hrát Petr Borovec, Štěpánka Fingerhutová, hostující Kristýna Hulcová a Josef Pejchal. Po premiéře bude následovat tradiční diskuse s tvůrčím týmem, na kterou tentokrát přijal pozvání i překladatel hry Jakub Štrom.

Alistair McDowall (*1987) je jedním z nejvýraznějších britských autorů mladé generace. Jeho dramata se vyznačují svěží a neotřelou divadelní formou, chytrou hrou s popkulturou a prací s žánry, které se na jevišti objevují ojediněle. Poprvé na sebe upozornil hrou Brilliant Adventures, za níž získal britskou národní cenu pro autory divadelních her Bruntwood Prize. Mezi jeho poslední hry patří právě Captain Amazing (česky Kapitán Skvělouš) z roku 2014, Pomona (2015), kombinující prvky hororu a noirového filmu, a jeho nejnovější sci-fi hra X (2016), kterou uvedl v londýnském Royal Court Theatre. Za rok 2018 jej toto divadlo ocenilo jako nejlepšího dramatika a pověřilo ho napsáním nové hry.

http://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Cyklus INprojekty ve Východočeském divadle představí hru Kapitán Skvělouš

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.