Stanovisko Asociace profesionálních divadel ČR k transformaci pražské divadelní sítě
(V Praze dne 19.3. 2008) Asociace profesionálních divadel (APD ČR) je jediným svazem zaměstnavatelů v této oblasti a jeho členy je většina profesionálních divadel působících v České republice. Z tohoto titulu je také členem Unie zaměstnavatelských svazů a členem celoevropského sdružení Performing Arts Empolyers Association Leaque Europe (PEARLE).
APD ČR reprezentuje česká profesionální divadla, která navštěvuje rozhodující většina českých diváků a která zaměstnávají důležitou většinu českých divadelních umělců a dalších odborných zaměstnanců ve všech divadelních druzích a žánrech. APD ČR působí v oblasti legislativy, hospodaření i veřejné správy nejen na území ČR ale i v rámci struktur Evropské unie.
APD ČR pozorně sleduje proces transformace financování a správy českých divadel od počátku 90. let a disponuje dostatkem zkušeností na to, aby oprávněně pohlížela s obavou na nový záměr představitelů hlavního města Prahy v rámci tzv. 2. vlny transformace pražské divadelní sítě.
Principy pokusu o transformaci pražských divadel jsou podle našeho mínění založeny na chybných předpokladech, že příspěvkové organizace jsou pozůstatky minulého režimu a že tzv. rovnost přístupu k veřejným zdrojům je jediným nástrojem podpory různých a často velmi odlišných typů divadelní činnosti.
APD ČR odmítá klamavé informace o příspěvkových organizacích jako o neekonomických a neefektivně hospodařících institucích, neboť jsou řádnými plátci daní, sociálního a zdravotního pojištění a jako subjekty hospodařící s veřejnými prostředky jsou podřízeny přísné finanční kontrole a nečerpají žádné ekonomické výhody obchod-ních společností. Jsou také v tomto sektoru rozhodujícími zaměstnavateli a zajišťují zásadním způsobem profesionální růst tvůrců.
Příspěvkové organizace vznikly v důsledku prozatím nejúspěšnějšího transfor-mačního kroku, kterým bylo odstátnění divadel v počátku 90. let. Jsou zakládány na základě zákona o obcích a jejich rozpočtových pravidel. EU příspěvkové organizace ani nezakazuje ani jinak neomezuje a jsou leckde příkladem zájmu veřejné správy o rozvoj kultury. Příspěvková organizace je dosud jedinou formou de facto veřejnoprávní instituce, jejíž modernizaci připravuje Ministerstvo kultury ČR.
Český legislativní a ekonomický systém vytvořil dostatek prostoru pro působení různorodých uměleckých subjektů v různorodých právních a hospodářských režimech, což je zcela v souladu s přirozenou různorodostí kulturní poptávky i s Evropskou úmluvou o kulturní diverzivitě, ke které Česká republika přistoupila. Převod stálých divadelních scén na jiný typ právnické osoby nezajistí sám o sobě větší míru spravedlnosti ani větší nebo menší míru podpory ani pro ně samé ani pro někoho jiného. Přechod na obecně prospěšné společnosti se v zásadě neosvědčil a nový občanský zákoník s tímto typem společností prozatím ani nepočítá.
Podnikání v oblasti divadla je možné, naráží však na území Prahy na přebytek nabídky nad poptávkou, což mohou dotace z veřejných zdrojů zachránit jen krátkodobě. S vědomím, o jak obtížnou činnost jde, i s obdivem k těm, kteří jsou ochotni v tomto oboru investovat nemalé soukromé zdroje, si dovolujeme zdůraznit, že jde z ekonomické podstaty věci o jiný typ činnosti, který je v našich podmínkách již podporován zejména prostřednictvím rozdílné sazby DPH, odměňováním umělců v režimu autorského zákona, jiným systémem finanční kontroly a absencí jakékoliv regulace mezd.
APD ČR dlouhodobě doporučuje posuzovat odděleně přímou podporu veřejných divadel, grantový systém určený pro jiné neziskové subjekty, a podnikání v oblasti divadla. Jen tak lze totiž transparentně rozhodovat o dotacích. V tomto směru je zkušenost řady evropských států i českých měst jednoznačná. Konec konců i současná česká společnost nepochybuje o potřebě existence na příklad veřejných a soukromých vysokých škol.
Vyzýváme tímto politické představitele hlavního města Prahy, aby před zahájením 2. vlny transformace znovu zasedli k jednacímu stolu s představiteli pražských veřejných, neziskových, soukromých divadel i dalších zainteresovaných stran a při společném jednání vzali v úvahu i naše argumenty, vycházející ze zkušeností desítek českých měst a řady členských států EU. Diskuse, jejímž cílem bude vytvoření systému přímé i nepřímé podpory s přesvědčivými ekonomickými i odbornými parametry v jednotlivých skupinách, se rádi zúčastníme.
Výbor APD ČR:
- Doc. MgA. Jan Burian, předseda APD ČR
- MgA. Eva Měřičková
- Stanislav Doubrava
- Mgr. Igor Stránský
- Mgr. Luděk Golat
- Mgr. Zdeněk Prokeš
- MgA. Stanislav Moša
ASOCIACE PROFESIONÁLNÍCH DIVADEL ČESKÉ REPUBLIKY
Národní divadlo Praha, Ostrovní 1, 112 30 Praha 1
předseda doc. MgA. Jan Burian
Zdroj: Zdeněk Pánek