22.04.2019 09:49

Vršovické divadlo MANA připravuje inscenaci o lásce a vypočítavosti Ta třetí

Hru Ta třetí, stále aktuální příběh o lásce a vypočítavosti, připravuje Vršovické divadlo MANA. Výtečně napsaný román Jaroslava Havlíčka, autora Petrolejových lamp či Helimadoe, tu nastuduje osvědčený režisér Radovan Lipus. Hlavní postavu, muže stojícího mezi dvěma ženami, ztvární charismatický Lukáš Jurek. V dalších rolích se představí Denisa Pfauserová, Stanislava Jachnická, Veronika Janků, Petr Klimeš a Leonard Hädler Stirský. Premiéra původní inscenace Ta třetí bude 7. května 2019.

Kalkulace s láskou

Hlavní hrdina, bankovní úředník Mánek (Lukáš Jurek), je zasnoubený s mladou, krásnou a povrchní Adélou (Denisa Pfauserová), když do jeho života vstoupí laskavá a obětavá sestřenice Milada (Stanislava Jachnická). Obětavá žena mu nabízí celý svůj život, jeho mladá snoubenka mu však do něj přináší spontánnost, energii a vzrušení. A tak začne Mánek uvažovat a kalkulovat: co jedním či druhým sňatkem získá a co by mohl ztratit? I ten nejlepší počtář se ale přepočítá v momentě, kdy za nitky zatahá „ta třetí“. Ta totiž nakonec dostane úplně všechny…

Muž mezi dvěma ženami

Stále živý román Jaroslava Havlíčka Ta třetí pro vršovickou scénu zadaptovala Věra Mašková. V éře epidemie singles podle ní nabývá příběh o lásce a sobectví novou aktuálnost. „Ve světě, kde se už dvacet let propaguje, že člověk má milovat hlavně sebe, se partnerské lásce příliš nedaří,“ říká autorka scénáře a dramaturgyně inscenace Věra Mašková. Muž stojící mezi dvěma ženami, jejichž lásku by mohl získat, ohrožuje osud svůj i osudy ostatních svým kalkulováním, životní vypočítavostí a neschopností překonat svoje ego,“ naznačuje vývoj příběhu Věra Mašková, která je od sezóny 2018-2019 zároveň novou uměleckou šéfkou vršovické scény.

S tím, že Havlíčkova předloha kromě přesného zachycení lidských povah odráží i to, co je zároveň současné i věčné, souhlasí i režisér Radovan Lipus: „Hraje se tu o život, nic menšího tu v sázce není. V knize to je podáno velmi nesmlouvavě: kéž onen mix palčivosti, trapnosti a pustošivého sobectví, které stojí v protikladu k lásce a štěstí, nese ve svém tématu i naše představení,“ prozrazuje o chystané novince Radovan Lipus. A doufá, že se mu Havlíčkovy skvělé, psychologicky propracované postavy podaří přenést i na jeviště.

Hra s city i se životem

 „Zajímavá sonda nemužného a rozmazleného chování!“, přibližuje charakter hlavní postavy její představitel, herec Lukáš Jurek a dodává: „Myslím, že dnešní společnost čím dál víc zpochybňuje a relativizuje trvalé a dříve ustálené hodnoty, velké činy a hrdinství našich předků nebo jejich pevná stanoviska. Na osudu Mánka může divák vidět, kam to dospěje, pokud se tomu člověk nevzepře, nechá se unášet a neujasní si své postoje.“

„Všichni hledáme lásku, štěstí, chceme žít rodinný život, usadit se, užívat si života s milovaným člověkem. A jsme schopni pro to obětovat téměř cokoli,“ uvádí představitelka Adély, talentovaná herečka Denisa Pfauserová. A prozrazuje, jak se při čtení textu vrátila o mnoho let zpátky. „Zastyděla jsem se, jak jsem si i já občas hrála se srdci chlapců okolo mě, ucházejících se o mou přízeň. Jen je důležité tohle zahrávání si s city ostatních nepřehnat. Kam až může dospět manipulace s člověkem a do jaké míry se nechá dospělý rozumný muž ovlivnit mladičkou dívkou?“, uvažuje herečka, známá například z filmu Na střeše Jiřího Mádla a brzy i z výpravného snímku Nabarvené ptáče Václava Marhoula.

Aktivní povaleč, pasivní obaleč

Režisérem inscenace je Radovan Lipus, úspěšný divadelní, rozhlasový a TV tvůrce, který sám sebe charakterizuje jako „aktivního kavárenského povaleče a pasivního modřínového obaleče“. Televizní diváci pak znají jeho tvorbu mj. ze Šumných měst a Šumných stop, jichž je autorem a režisérem. Aktuálně společně s Davidem Vávrou na Kavčích Horách dokončuje pět nových dílů Šumných stop z Nového Zélandu a Tasmánie.

Do Vršovického divadla MANA se režisér těší na sehraný tým. „S Věrou Maškovou spolupracujeme od pradávna, vlastně hned od mé první profesionální režie po absolvování DAMU v roce 1991. Považuju ji za jednu z nejvýraznějších osobností současné české divadelní dramaturgie,“ uzavírá Lipus.

Tvůrčí tým doplňuje výtvarnice Kristýna Šrolová. Hrají Lukáš Jurek, Denisa Pfauserová, Stanislava Jachnická, Veronika Janků, Petr Kimeš a Leonard Hädler Stirský.

Havlíček ve filmu

Jaroslav Havlíček, mistr psychologické prózy, tak ožívá na vršovickém jevišti v působivé a srozumitelné podobě. Není divu, že se jeho dílo už nejednou stalo předlohou pro úspěšná divadelní a filmová zpracování (Petrolejové lampy, Helimadoe, Prokletí domu Hajnů, Neviditelný ad.). Kniha Ta třetí byla zfilmována hned dvakrát – v šedesátých letech minulého století s Václavem Voskou a v roce 2001 jako televizní film s Vladimírem Dlouhým a Lucií Vondráčkovou.

www.vrsovickedivadlo.cz

Autor článku: Jana Bryndová

Vršovické divadlo MANA připravuje inscenaci o lásce a vypočítavosti Ta třetí

Inscenace

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.

16.12.2025

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty. Program navazuje na dlouhodobou dramaturgii platformy, která propojuje divadlo, hudbu, performativní umění a společenská témata v živém dialogu. Diváky čekají setkání se zavedenými tvůrčími osobnostmi i s novými jmény, která vnášejí do prostoru ARCHY+ čerstvou energii a experiment.