07.05.2019 11:48

Moravské divadlo Olomouc nabídne Mozartovu komickou operu Così fan tutte

Sázka o partnerskou věrnost stojí na počátku společného díla libretisty Lorenza da Ponteho a hudebního skladatele Wolfganga Amadea Mozarta. Komická opera Così fan tutte je považovaná za jednu z vrcholných Mozartových oper, v letošním roce navíc slaví kulatých 230 let od svého vzniku. Hned několik dobrých důvodů, proč ji zařadit do repertoáru Moravského divadla! Nová inscenace vzniká v režii Andrey Hlinkové, autorem hudebního nastudování je Miloslav Oswald. Premiéra nás čeká v pátek 10. května v 19 hodin, II. premiéra o den později ve stejný čas.

Don Alfonso je přesvědčen, že všechny ženy jsou stejně nestálé, zatímco důstojníci Ferrando a Guglielmo nevěří, že by se jejich snoubenky Dorabella a Fiordiligi nechaly svést. Všichni tři kavalíři se tedy dohodnou na zkoušce. Kdo nakonec sázku vyhraje? Zvítězí láska a partnerská věrnost?

Mozart se po úspěšné spolupráci na operách Figarova svatba a Don Giovanni opět spojil s libretistou Lorenzem da Pontem. Námět však tentokrát převzal až po neúspěšném Salieriho pokusu. Většímu úspěchu díla zabránila krátce po premiéře smrt císaře Josefa II. a následné období smutku, o to více však byla opera Così fan tutte oceněna později a zájem budí dodnes. V Olomouci se dočká již sedmého nastudování za posledních devět dekád. „Můj vztah k Mozartově hudbě je velmi blízký a silný. Vždy jsem v ní navzdory pocitu jednoduchosti, kterou vzbuzuje, nacházel velké tajemno a hloubku. Così fan tutte je malá opera co do obsazení, ale přitom umělecky velmi náročná,“ zdůraznil umělecký šéf souboru opery a operety, dirigent Miloslav Oswald.

Režisérka Andrea Hlinková se s Così fan tutte setkala už jako studentka. „Tuto operu jsem poprvé inscenovala na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě, byla to má absolventská práce a na přípravě se tehdy podíleli mí současní spolupracovníci Milo Oswald a autorka scény a kostýmů Miriam Struhárová,“ řekla režisérka a podotkla, že v aktuálním nastudování se drží klasické předlohy. „Jsou tam ovšem i moderní prvky, především v psychologii postav. Samotné libreto je plné textových dvojsmyslů, je to krásná hra se slovy. To, co v této opeře platilo před dvě stě třiceti lety, platí i dnes – my ženy jsme marnotratné a máme rády pozlátko, stejně tak se pro muže rády krášlíme. Vyznění opery rozhodně nepotěší feministky,“ upozornila režisérka. Téma zkrášlování dámského zevnějšku se odráží i v podobě scény, které vévodí obří pudřenka. „Celá scéna je podána vskutku velkoryse a musím smeknout před kolegy z dílen dekorací, kteří se zhostili nelehkého úkolu a dokázali pětimetrovou pudřenku rozpohybovat tak, že se sama otvírá a zavírá. Myslím, že se diváci mají na co těšit nejen po stránce hudební, ale i vizuální,“ dodal ředitel Moravského divadla David Gerneš.

V rolích dam Fiordiligi a Dorabelly, jejichž věrnost je v sázce, se představí Elena Gazdíková a Radoslava Müller, respektive hostující Barbora Řeřichová a Anna Nitrová. Pro Elenu Gazdíkovou jde už o třetí setkání s tímto Mozartovým dílem. „Part Fiordiligi patří k nejobtížnějším z Mozartových sopránových rolí, jak po pěvecké a technické, tak po výrazové stránce, ale jen zpívat zde opravdu nestačí. Současné pojetí ve stylu komedie vyžaduje velkou aktivitu a další fyzickou průpravu, je potřeba mít dobrou kondičku, takže si zpěvačka "mákne" po všech stránkách,“ uvedla Gazdíková. Také Radoslava Müller už Mozartovu komickou operou dobře zná, ještě coby studentka měla možnost ztvárnit Dorabellu v inscenaci Státní opery v Bánské Bystrici. „Dorabella je z obou dam ta lehkovážnější a to se týká i její stálosti v oblasti citů. Naše provedení je koncipované na tu povrchnější stránku života. Oblečení, dobroty, dary, šperky – tomu dokáže podlehnout každá z nás. Je ale třeba vnímat to s humorem, nadhledem a velkou nadsázkou, která je v celé naší inscenaci přítomná,“ popsala Müller.

Mužské protějšky Ferranda a Guglielma ztvární Milan Vlček a Martin Štolba nebo hosté Jozef Gráf a Tadeáš Hoza. Milan Vlček už měl možnost se s postavou Ferranda setkat, mj. na operním festivalu v německém Schwetzingenu. „V případě Mozartových oper je třeba myslet na to, že nelze jít do zpěvu silou, ale musíte myslet na techniku, aby zpívání bylo čisté, barevné, neuřvané, prostě aby pěkně plynulo,“ přiblížil Vlček. Pro představitele Guglielma Martina Štolbu jde naopak o premiéru. „Přiznám se, že jsem nikdy neviděl tuto operu ani jako divák, proto bylo setkání s tímto titulem pro mě osobně velkou neznámou. Bylo zapotřebí zvládnout poměrně rozsáhlou roli v krátkém časovém úseku. Režijní pojetí je hodně rozpohybované a akční, a proto se hudební stránka musí maximálně zautomatizovat, abych se byl schopen plně soustředit na množství rekvizit a zběsile rychlých převleků,“ upozornil Štolba.

Iniciátora sázky si zahraje a zazpívá Jiří Přibyl nebo David Szendiuch. Podle Jiřího Přibyla má v sobě postava dona Alfonsa rysy Mefista. „Je hybatelem děje, našeptávačem, iniciátorem celé hry, jejímž průběhem se velmi baví,“ sdělil Přibyl. „Jako zkušený a protřelý životem chce naivním důstojníkům otevřít oči a ukázat, že přílišná zaslepenost a důvěra nejsou na místě,“ doplnil Szendiuch. Alfonsovu pomocnici ve hře, služebnou Despinu, ztvární Barbara Sabella. „Despina sice Alfonsovi pomáhá, ale jinak stojí na straně dam. Myslím si, že víc fandí Fiordiligi a Dorabelle než Guglielmovi  a Ferrandovi,“ řekla s úsměvem Sabella. Roli s ní alternuje slovenská sopranistka Patricia Janečková, která se olomouckému publiku už stihla představit v malých rolích v inscenacích Boží mlýny a Starci na chmelu. „Mozart je mi asi ze všech skladatelů nejbližší, co se zpěvu týká. Jako by psal sopránové party přímo mně na tělo. Despina je hodně uvolněná a tak trochu šílená. Nemá ostych radit, poučovat a předvádět se,“ uvedla Janečková.

Dosud poslední nastudování opery Così fan tutte mělo v Moravském divadle premiéru v prosinci 2009. Režie se ujala Olga Janáčková. Tvůrci tehdy vycházeli z českého překladu libreta, jehož autorem byl písničkář Jaromír Nohavica.

http://www.moravskedivadlo.cz/

Autor článku: David Kresta

Moravské divadlo Olomouc nabídne Mozartovu komickou operu Così fan tutte

Inscenace

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.

16.12.2025

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty. Program navazuje na dlouhodobou dramaturgii platformy, která propojuje divadlo, hudbu, performativní umění a společenská témata v živém dialogu. Diváky čekají setkání se zavedenými tvůrčími osobnostmi i s novými jmény, která vnášejí do prostoru ARCHY+ čerstvou energii a experiment.